”Spykers vd Victor Muller hotar att sälja Spyker om Saabdelen förblir olönsam. Han överväger också att avnotera bolaget på Euronext i Amsterdam och i stället notera det det vid Londonbörsen och Stockholmsbörsen.” Muller hotar sälja Saab-Spyker, E24.se 12 februari 2010
Se även Spyker säger ja till Saabköp, GP 12 februari 2010
Spyker säger ja till Saabköp, DN 12 februari 2010
Ja till Saabaffären på bolagsstämma, SvD 12 februari 2010
Hade jag varit på Riksgälden hade jag tagit ett steg tillbaka och begrundat uttalandet noga!
Tillägg 06:12 13 februari: Riksgälden tog inget steg tillbaka, men det tycks som om EIB till skillnad från Riksgäld och svenska regeringen åtminstone tänkt situationen innan Spyker-Muller sa så dumt. För så här säger EIB:
”EIB har fattat beslutet om lånet efter att ha gjort en genomgång av ägarstrukturen, samt Saabs affärsplan och forskningsprojekten som ska lånefinansieras.
– Om det blir ett ägarskifte gör vi en ny granskning, säger Eva Srejber, vice direktör i EIB.
EIB kommer att göra regelbundna kontroller så att pengarna används på det sätt de är tänkta för, det vill säga för att utveckla miljövänlig teknik.
Eva Srejber vill inte säga när den första utbetalningen görs.” EIB godkänner Saablån, DN ekonomi 12 februari 2010
Du kanske borde ta det där steget tillbaka ändå, trots att du inte är på Riksgälden. Vad Muller sa var att om Spyker Cars, alltså det dotterbolag som gör lyxbilen, inte börjar gå med vinst (ens med de fördelar som tillgången till Saabs resurser ger) så kan det säljas av, för att i så fall koncentrera verksamheten på bara Saab. Det låter väl långsiktigt nog, eller hur? E24 har satt en hål-i-hövvet-rubrik, även om själva artikeltexten inte är direkt fel (men otydlig). DI.se har återgett detta betydligt bättre.
http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2010212370564§ionid=BilMotor
GillaGilla
Du Börjesson läs lite mer vad han verkligen sa i nederländska tidningsmedia.
Oaktat detta så är det bra det EIB gick ut med att ‘om Saab byter ägare, så kommer lånet att omprövas’.
GillaGilla
Vad är det jag skall läsa? Det här kanske?
SaabSpyker gaat ervan uit dat Spyker veel eerder winstgevend gemaakt kan worden binnen de organisatie (massa)
Maar zegt Muller, mocht dat niet lukken dan moeten we misschien besluiten om Spyker buiten het bedrijf te brengen of te verkopen
Det är direkt ur den liveblogg från stämman som E24 uppger som källa. Det borde vara uppenbart för vem som helst som begriper lite holländska att E24:s rubrik är åt fanders.
GillaGilla
Du har inte läst hela diskussionen och kommentarerna i nederländska tidningar – bara livebloggen som E24 uppger som källa.
Det handlar om det nya Spyker-Saab företaget och om att OM inte Saab går med vinst, inte sagt hur lång tid han ger det nya företaget, så hotar han att sälja sina aktier.
Har Du glömt nederländskan eller har Du använd Google som översättare?
GillaGilla
SÅ bra om han tar sitt ansvar och säljer OM han misslyckas…
Då kan ju någon annan ta över som begriper det här med bilar, du kanske Inger?
Skulle det var bättre att sitta kvar menar du?
GillaGilla
Magnus,
anser Du en som inte satsar egna pengar, jo pengar han lånat och som han lånat vidare till sitt företag som lånat dem vidare till Spyker + GM-s preferensaktier och EIB-lånet, skall kunna sälja utan vidare och tjäna pengar?
Dina kommentarer blir märkligare och märkligare tycker jag.
GillaGilla
Man ska kanske vara tacksam att såpan fortsätter i några avsnitt till och förgyller tillvaron.
En reflektion jag har är att likvidation av företag är en ovanlig företeelse som det verkar. Praxis tycks vara att man kör företagen i botten tills dom kånkar istället för att bara ge walkover även om förutsättingarna är obefintliga.
Arbeterna på SAAB blir arbetslösa om ett halvår men tills dess kan dom tro på framtiden istället för att räkna ner dagarna på uppsägningsperioden innan man ska infinna sig på arbetsförmedlingen.
GillaGilla
De flesta entrepenörer är berende av lån, inget konstigt med det.
Visst, Muller har en del förlustaffärer bakom sig, men varför lånar då folk ut pengar nu?
Säljer Muller så måste givetvis ev. lån återbetalas.
Att använda SAABs kassa är ju en möjlighet, men den verkar ju inte så stor med tanke på riksgäldens hårdgranskning i detta fall.
Du har fortfarande inte visat varför man inte skulle lyckas sälja 100000 bilar av en ny, attraktiv modell, nu när konjunkturen vänder.
Think har inte sålt några 100000 bilar under flera år…varför ska jag tro mer på det konceptet?
GillaGilla
Du Magnus,
ta och läs lite mer om EIB-lånet. Det är inte självklart att lånet måste återbetalas om Muller säljer Spyker-Saab. Lite mer komplicerat än så.
GillaGilla
Jag har idag gått igenom nästan hela den holländska webpressen, ”liveblog” från extra årsmötet, börsens egen rapportering, VEB’s (Aktiespararna) hemsida och kan inte finna att något annat än det som Börjesson citerar. I en holding (SpykerSaab) kommer Spyker och SAAB att finnas som fristående dotterbolag. Muller tycks vilja ägna sig huvudsakligen åt SAAB med marknadsföring och som idespruta. Om Spyker inte kan göra vinst då kan han tänka sig lyfta ut denna verksamhet ur holdingen. Jag kan inte finna att han har hotat att sälja sina aktier. Däremot äger han idag (direkt och indirekt) mer än 30% av aktierna och han är påbjuden enligt lag att lägga bud på de övriga aktier. Han måste antingen föreslå en nyemission för att späda ut sin andel eller sälja av för att komma under 30%. Börsstyrelsen har givit honom tills vidare respit för att lösa denna knut.
Det finns ett motstånd bland aktieägarna till en utspädning så troligtvis kommer han att sälja för att komma under 30%.
GillaGilla
Om Du inte inser att det Spyker som Muller talade om och som nederländska tidningar talade om att avvaktar namnbytet till Spyker-Saab är det Spyker som enligt avtal med GM köper Saab, så har Du problem med att förstå sammanhangen.
GillaGilla
Jag har gjort det själv några gånger, plocka ut en specifik verksamhet (tex Spykers) och sälja det till ett dotterbolag och vips har Muller fått sin holding där avtalet med GM finns och två dotterbolag varav SAAB som redan är ett dotterbolag idag. GM bryr sig nog inte om bolaget heter Spyker, Spyker-SAAB eller SAAB-Spyker, avtalat täcker en sådan petitess utan som helst problem. Ett namnbyte på ett bolag förändrar inte ett ingånget avtal.
Jag är inte övertygat om att det hela kommer att bli som vi hoppas på. Som jag skrev i december ”är Spyker (spik på holländska) den sista spiken i SAABs kista?” Muller har kanske inte de allra renaste figurer omkrings sig, men var i affärsvärlden möter man ”de snövita”? Men han har tydligen en sjuh-vetes förmåga att övertala, övertyga och skaffa fram pengar, dessutom är han tokig i bilar. Kanske att denna kombination behövs för att blåsa ett nytt liv i SAAB.
GillaGilla