Har en fråga, som så många gånger förut under senaste tre åren finns inget alternativ som är rätt om man ringer 90200 eller om man tittar på nätet.
Hur vore det om Telia vaknade upp och fick klart för sig att stort antal i Sverige idag har fibernät. Oavsett om man som jag har Telia som supplier till denna datorn med andra tillägg och möjligheter, så är det varken fast eller mobilt. Inte telefoni för det klarar ju inte Telia i Göteborgs fibernät, om ni inte fått bättre möjligheter för det i år än vad som gällde för något år sedan. Inte fast eller mobilt bredband för det är en kombinationstjänst jag har som går via min wifi.
Så detta är en uppmaning och en påminnelse. Sa det januari förra året säger det igen. Ge oss kunder vettiga valmöjligheter OCH se dessutom till att de som svarar har kunskap. Tyvärr måste jag som blev systemprogrammerare 1971 säga att kunskaperna hos de som svarar är från lägsta nivå hos elever jag undervisade när jag vikarierade en termin på gymnasium med datakunskap som extra ämne 1994, till några få som vet vad såväl hub som flödesschema är och har möjlighet att svara även när det som mitt av IBM:s dåvarande Europachef givna öppna programmet som talar om när det är fel på hemsidor och/eller uppkoppling.
Så vänligen uppdatera Telias telefonsvarare samt Telias Mina Sidor till 2016-nivå. Tacksam om Ni hör av Er via denna blogg. Känner inte för att sitta 29 minuter och sedan komma fram till någon som i bästa fall inte är helt okunnig (hänt 3 gånger senaste veckan) Två områden berörs av min aktuella fråga: Teknisk fråga samt behov av att få tag på en detaljerad instruktion för en av de tilläggstjänster jag har. Finns inte någonstans på Telias sidor. Frågan inkluderar alltså två områden utöver att den inte går att koppla till något av Era fråge/lösningsalternativ.
Tack på förhand.
God kväll!
Vad bra att jag hittade till din blogg. Jag ser att du har lite funderingar till oss och det ska jag försöka reda ut naturligtvis.
Förutom att du ifrågasätter handläggarnas kunskap är jag dock lite osäker på vad din fråga är.
Är det svårt att komma fram till rätt kö när du ringer?
Har du fiber räknar vi det som en fast tjänst då det bredbandet enbart går utnyttja i din bostad. Går bredbandet via ett SIM-kort räknar vi den som mobil.
Sen förstår jag det som att det är datorkunskapen du funderar över. Kan det vara så? Där är vi alla lite olika, men internet är vi grymma på.
Vad gäller bredbandstelefoni fungerar det i dagsläget på några så kallade stadsnät och vi jobbar på att få det fungerande på fler där det är tekniskt möjligt.
Har jag helt missförstått dig eller du har fler funderingar finns jag och mina närmaste kollegor på Facebook och Twitter.
https://www.facebook.com/telia
https://twitter.com/TeliaSverige
Jag önskar dig en trevlig helg!
//Anna Pettersson, Telia Kundservice
GillaGilla
Komma i rätt kö? Har ingen betydelse för det finns ingen kö alls för den typen av frågor som jag brukar ha. Inte heller denna gången. Alltså hamnar jag (som många andra jag känner här i Göteborg) hos kundservice vilket är helt fel om man inte råkar ha tur att hamna i Norrköping eller hos några av de datautbildade killarna som jobbar för Telia i vanliga fall men får hoppa in att svara någon enstaka gång. Tack för att du svarar, men tyvärr är inte heller du rätt person för detta. Då hade du haft en annan position inom Telia och då i deras datanät vad gäller frågan jag behöver ha svar på. (Systemprogrammerare 1971) Hamnar jag hos någon av de verkliga datakillarna (ännu inte stött på en enda tjej på Telia som trots sin utbildning förstått annat än nada och det är frustrerande när man är van att snacka med nördar som det räcker att man säger halv mening så vet de vad jag avser)….. hittar du någon av de verkliga datakillarna som jobbar med systemen, så får du gärna vidarebefodra detta. De vet hur de får reda på vem jag är.
GillaGilla
Jag ska se vad jag kan göra. Men hör ändå gärna av dig via Facebook. Jag har vissa både manliga och kvinnliga ”nördar” som kollegor och även om vi kan gissa oss till vem du är blir det lättare så för alla samt att vi kan bevaka ditt ärende tills vi har ett svar till dig.
Frid! //Anna, Telia Kundservice
GillaGilla
Vänligt att du vill hjälpa till. Märkligt att du inte vet eller blivit upplyst av dina nördkompisar att det endast krävs ett ”enda” tryck på specialställe tangentbordet för att bakdörren som skapades för länge länge sedan skall visa hela alltet inklusive original-ip…….
GillaGilla
När kunskap saknas fyller man ut med brödtext …
GillaGilla
Hur många gånger bara senaste två åren har vi inte sett något liknande? Ofta från betydligt mer kvalificerade nivåer även inom Akademiska världen. Vad tror de vi gjorde innan de fått sin utbildning och förhoppningsvis examina…. satt vi och rullade tummarna? Nej – logiskt tänkande säger att det är bättre att via flödesschemat oavsett hur stort hitta snabbväg som inte syns….. Btw vet inte om jag sagt det, men det sökföretag som försökte ta betalt men gav upp när jag talade om för dem att jag aldrig sålt systemprogrammet för annat än gratisanvändning o.s.v. De har fortfarande trots att de med mitt goda minne även fick kopiera andra delar d.v.s alla varianter på ljud-likheter som folk stavar olika på fem språk…. de har ännu inte hittat min enklaste bakdörr….. Säger tyvärr allt om sk. nördar idag.
GillaGilla