Först de begränsningar som gäller idag EFTER att FRA-lagen antogs av Riksdagen. Vänligen jämför de mycket färre begränsningarna med de begränsningar som fanns innan FRA-lagen togs. FÖRE FRA-lagens tillkomst var det alltid sittande regeringar som utan kontroll av Riksdagen eller annat själva ägde rätten att besluta om vilka som fick signalspanas på. SE
Signalspaningen i Sverige fick med FRA-lagen Demokratisk kontoll som inte sittande regeringar längre kan enväldigt bestämma över. Sverige fick även färre begränsningar i de Fri- och Rättigheter som Regeringsformen ger.
GRUNDLÄGGANDE FRI OCH RÄTTIGHETER
…..
Förutsättningar för begränsning av Fri- och Rättigheter
20 § Följande fri- och rättigheter får, i den utsträckning som medges i 21–24 §§, begränsas genom lag:
1. yttrandefriheten, informationsfriheten, mötesfriheten, demonstrationsfriheten och föreningsfriheten (1 § första stycket 1–5),
2. skyddet mot annat kroppsligt ingrepp än som avses i 4 och 5 §§, mot kroppsvisitation, husrannsakan och liknande intrång, mot intrång i förtroliga försändelser och meddelanden samt i övrigt mot intrång som innebär övervakning och kartläggning av den enskildes personliga förhållanden (6 §),
3. rörelsefriheten (8 §), och
4. offentligheten vid domstolsförhandling (11 § andra stycket andra meningen).
Efter bemyndigande i lag får de i första stycket angivna fri- och rättigheterna begränsas genom annan författning i de fall som anges i 8 kap. 5 § och i fråga om förbud att röja sådant som någon fått kännedom om i allmän tjänst eller under utövande av tjänsteplikt. I samma ordning får mötesfriheten och demonstrationsfriheten begränsas även i de fall som anges i 24 § första stycket andra meningen. Lag (2010:1408).
—————————————————-
Texten ovan i dagens nu gällande Regeringsform bör jämföras med den tidigare skrivningen där rättsäkerheten och integriteten innan FRA-lagen kom och innan ändring i Grundlagen skedde utifrån det som Riksdagen fastställde när det gällde signalspaning:
Regeringsformen INNAN 2010:1408 hade lydelsen:
Regeringsformen Kapitel 2 Grundläggande fri och rättigheter:
13§ Yttrandefriheten och informationsfriheten får begränsas med hänsyn till rikets säkerhet, folkförsörjningen, allmän ordning och säkerhet, enskilds anseende, privatlivets helgd eller förebyggandet och beivrandet av brott. Vidare får friheten att yttra sig i näringsverksamhet begränsas. I övrigt får begränsningar av yttrandefriheten och informationsfriheten ske endast om särskilt viktiga skäl föranleder det.
Vid bedömandet av vilka begränsningar som får ske med stöd av första stycket skall särskilt beaktas vikten av vidaste möjliga yttrandefrihet och informationsfrihet i politiska, religiösa, fackliga, vetenskapliga och kulturella angelägenheter.
Som begränsning av yttrandefriheten och informationsfriheten anses icke meddelande av föreskrifter som utan avseende på yttrandes innehåll närmare reglerar visst sätt att sprida eller mottaga yttranden. Lag (1976:871). (2 kapitlet Regeringsformen)
Något helt annat än den integritetsanpassning + demokratiska kontroll som tillkom efter FRA-lagen.
[…] Sverige allt mer utpekat, Aftonbladet 1 november 2013 Tänk om Aftonbladet läst igenom SOU 2002:89! Där finns allt på pränt Den som inte orkar läsa igenom hela SOU 2002:89 kan ju börja med att läsa min bloggartikel i ärendet Signalspaningen Socialdemokraterna talar tyst om, Norah4you 23 december 2008 samt läs Yttrandefriheten/Fri- och Rättigheter begränsningar, Norah4you sida […]
GillaGilla