Rendahl-Wahlström-Frank, Räknebok för Realskolan första delen, Stockholm 1930. I förordet står:
”Framställningen i denna bok bygger på det som enligt kursplanerna skall genomgås i folkskolans sex årskurser, närmast på Rydén-Fran-Norgren, Folkskolans räknebok, del 1-4.”
Nåväl räknetal som elever i 4:an klarade av och som repeterades första året i Realskolan kan se ut som de nedan:
Tal 168 (sid 16) Ett samhälles gränslinje består av flera delar, vilkas längder äro 1 km 650 m, 750 m, 2 km 825 m, 965 m, 3 km 95 m, 80 m och 6 km 780 m. Uttryck varje del i km och beräkna hela gränslinjens längd.
Tal 325 (sid 29) En gräsplan är 40,6 m lång och 28,6 m bred. Av planen bortskäres nu runt om en 1,8 m bred gång. a) Hur stor blir den nya planens omkrets? b)Hur mycket minskas den förra planens yta? (Rita figur)
Tal 550 (sid 47) Till en dräkt behöves 2 1/2 meters bredd. Hur många meter tyg behöver man köpa till dräkten, om tygets bredd är 80 cm och allt tyget i båda fallen användes?
Tal 609 (sid 53) En fabrikant säljer till en grosshandlare ett parti varor, som i tillverkning kostat 4500 kr. Hans vinst är 30%. Grosshandlaren säljer varorna med 20% vinst. Hur mycket förtjänade grosshandlaren?
Tal 714 (sid 64) Vilket tal, dividerat med 6, ger kvot 3?
Tal 784 (sid 70) Hur länge har en person haft ett lån på 900 kr mot 5% ränta, då han återbetalar det med 935 kr?
Tal 836 (sid 73) Två pojkar, A och B, spelade kula. A lyckades först tredubbla det antal kulor han hade från början, men förlorade sedan 8 kulor. B hade då 7 kulor kvar, vilket var precis 1/7 av vad A hade. Hur många kulor hade A från början.
—— slut på exempel—-
Tror Du som läser detta att dagens fjärdeklassare klarar av att räkna ut talen? Jag tror det inte.
Oj, det var häftigt. Jag kollar ibland i min egen mattebok från realskolan och förundrar mig över vad vi kunde jämfört med årskurs 7 idag, men detta var ännu ´mer förvånande. Hur bar dom sig åt?
GillaGilla
Det började med att lära barn läsa. Vet inte om du sett den första läseboken från 1920-talet? Första läsebokens början (alltså för höst- och vårtermin i 1:an) innehöll många bilder som ersatte skrivna ord medan man gick igenom vårt alfabet. Allt eftersom man ‘läser’ mer i boken blir det färre och färre bilder och mer och mer text. När eleverna då kom in på vårterminens texter, så började man introducera siffrorna i vanlig text utöver att eleverna läste algebra i matematikboken. Texterna från vårterminen i 1:an skulle knappast dagens 5:e klassare vara säkra på att klara. Men det räcker ju att se i Läsebok för Folkskolan årskurs 4 respektive årskurs 5 för att förstå vad läskunskapen, ordförståelsen o.s.v. barkat hän numera….
Värst har dock matematiken drabbats. Matematik kräver läxor och evig repetition tills de viktiga grunderna fram till multiplikationstabellen sitter som ett rinnande vatten. Läxor är ju numera något fult 🙂
GillaGilla
[…] slut på exempel—-Matematikex från 1 klass realskolan obs realskola gick elever som skulle läsa vidare efter vanliga skolan över till efter 6:e […]
GillaGilla