FAKTA SOM ALLA BÖR KÄNNA TILL, även de som tror på CO-2 hotet.
© Johansson Inger E, Göteborg 2003 reviderad 2009
En snabbgenomgång av data illustreras bäst om man tar ett vanligt rep, mäter upp halva jordens diameter. Dvs 12 756 km delat med 2 och låter 10 km motsvara 1 cm på repet, så får Du ett rep som är ungefär 6 meter 37,8 cm långt.
Ta repet med Dig ut på skolgård, parkeringsplats, gräsmatta etc och be en kompis hålla en av ändarna medan Du slår en cirkel användande repet som ‘passare’. Cirkeln motsvarar jorden. För att förstå förhållanden mellan jordens storlek och våra högsta berg samt djupaste havssänkor, så kolla upp i kartbok hur högt Mount Everest är. 8 848 m. Dvs. På din cirkelyta motsvarar Mount Everest en utbuktning som är mindre än 1 cm. Gör en markering. Slå sedan upp Marianergraven, världens djupaste punkt i jordskorpan. 10 911 meter. Med andra ord, något mer än en 1 cm inbuktning från din cirkel.
Det Du då ser är hur liten del av den totala jorden som vi människor över huvudtaget har varit uppe på eller nere i för att nosa på kunskaperna om. (Utdraget är från Grundkurs i geologi för svenska klimatfantaster, Norah4you 19 november 2008 själva övningen är en som jag använde som inledningsövning INNAN kapitlet om Jorden i Geografiboken lärdes ut för elever att lära in)
På det klot som övningen ritat upp i två dimensioner finns när vi ser på ytan trediminesionellt i grova drag 70,8 % vatten och övriga land, små öar, avlagringar utanför flodmynnigar o.s.v. inte fullt 29% vars ursprung går att härröra från den kontinenten Pangea som pga olika krafter tyngdkraft, centrifugalkraft, tektoniska plattornas friktion mot det vi för enkelhets skull här kan kalla ‘jordens mantel’.
Förbigår här precis som jag brukade göra för 7:e klassare bevisningen för Pangea, föregångarna Proto-Laurasia och Proto-Godwana samt Congo-Croton, de tre väsentliga tektioniska plattorna som genom kollision, krypande under resp över varandra samt gnagande på varandra bildade Pangea ursprungligen. Jag går därför direkt på den enkla övningen som 7:e klass elever som har ämnes- och stadiebehöriga lärare borde fått med sig samt diskuterat:
Om vi samlar alla elever i en enda grupp mitt i ringen som skapades av den dragna cirkellinjen, så kan de grovt sägas motsvara Pangea samlat på den enda sida av klotet vi då kan se. Eleverna får under kommande övning ha var sitt kollegiblock i sina händer som de försöker hålla utsträckt framför magen. De blir först tillsagda att försöka röra sig inne i cirkeln utifrån att de varje gång de med sitt kollegiblock stöter emot ett annat kollegiblock först skall observera om de stöter emot -> de tar ett steg åt sidan eller tillbaka (motsvarar grovt hur centrifugalkraft och tyngdkraft ‘bröt’ upp Pangea, om deras kollegiblock viker sig så skall de röra sig tillbaka (i övningen för enkelhets skull lika stort avstånd tillbaka som deras eget kollegiblock vikt sig. motsvarar under övningen när två tektoniska plattor kolliderar och reparderar från varandra) vilket motsvarar det som händer längs ‘gränsen’ där den Euroasiatiska plattan och den Nordamerikanska plattan möts mitt i Atlanten, eller om deras kollegiblock viker ner sig under alternativt glider över ett annat kollegiblock (vilket i grova drag motsvarar hur den Indiska (ibland lite felaktigt kallad Indisk-Australiensiska plattan) glider in under den Euroasiatiska. Längre tänker jag inte gå här för nu har jag dragit upp de olika typer av gränser där jordbävningar respektive vulkanutbrott kan och oftast förekommer.
Så över till lite kemiska fakta om vår jord.
De ämnen som är mest förekommande på vår jord brukar i grova drag avrundat presenteras under kemilektionerna i procenttal som:
34,6% Järn
29,5% Syre
15,2% Kisel
12,7% Magnesium
2,4% Nickel
1,9% Svavel
0,05% Titanium
…..
0,018% Kol (som är en av våra 20 vanligaste grundämnen på jorden)
Kol förekommer i ett antal olika former:
amorf, diamant, grafit och ”vitt” kol, fulleren (överkurs för 7:e klassare men kan nämnas)
Kol ‘reagerar’ och bildar tillsammans med andra grundämnen bl.a. Kiselkarbid, Koldioxid, Kolmonoxid, Karbonater och Cyanider samt förekommer i mer eller mindre dock ytterst sällsynt i helt ren som bränsle i fast form.
Människokroppen består grovt avrundat av:
Syre 56,1 %
Kol 28,0 %
Väte 9,3 %
Sedan följer i mindre procenttal (från 2% och nedåt
Kväve
Kalcium
Fosfor
Klor
Jod, flour, mangan, svavel,
Kalium, natrium, magnesium,
järn, aluminium, bly, koppar,
silver och tenn
Från vår berggrund är kol ett av de grundämnen som bryts ner genom erosion (vind- och temperaturerosion är de man brukar nämna för 7:e klassare.)
Detta var en kortfattad genomgång av fakta som alla som gått 7:e klass bör ha med sig. Det gäller även de sk. forskarna som tror på CO-2 hotet.
Kolets kretslopp, vattnets kretslopp o.s.v. skall varje elev som kommer upp i 7:an ha lärt sig om innan. Liksom även fotosyntesen.
Rent teoretiskt skulle mängden CO2 givet att syret respektive kolet i föreningen inte reagerar med likadana eller andra kemiska grundämnen kunna sticka upp till över 1,4%. Nu är det ju så att kemiska reaktioner i luft, atmosfärens olika skikt, vatten, från bäckar ner till havsvatten över till CO2 som genom vattnets avdunstning ‘fångas upp’ och förs vidare i vattnets kretslopp, i marken, berggrund, ‘mark’, från humuslager ner till berggrund, o.s.v. gör denna siffran till något som inte ens är värt ett papper den går att skriva på. Verkligheten är att totalt sett är sannorlikheten (använd Tjebychevs sats) att vi träffar rätt till 90% minimal för siffra högre än 0,9% givet det stora antal människor som numera finns på jorden och som i sina kroppar binder stor del av det kol som inte finns i fri form, flytande eller fast med olika procenttal eller i någon av de tidigare uppräknade formerna för kol i naturen.
Då har jag ännu inte nämnt något av det viktigaste. Det som under alla förhållanden varje forskare värd namnet ‘forskare’ bör känna till:
Inte ens om A(Koloxid) skulle bevisats påverka temperatur på B (enskild plats på jorden), vilket det inte bevisats göra utan antas göra. (Obs läs var här står. Dvs inte växthusgaserna som ju är en förutsättning för att vi skall kunna leva på jorden. Inte ädelgaserna som bevisats tillsammans med växthusgaser kunna förändra temperatur lokalt under vissa givna förutsättningar som jag inte går in på här),
OCH
De enskilda platserna B1 + B2 …….. B(x) tillsammans får temperaturhöjning,
SÅ
är det därmed bevisat att CO2 i sig är det som skulle kunnat ligga bakom en icke bevisad C (medeltemperaturhöjning på jorden)!
Varför är nu detta inte bevisat?
Gå tillbaka till inledande data. 70,8% av jordens yta består av hav. För att få korrekta temperaturdata, vilket inte går att få från rymden där återspeglingen av energi är det som i verkligheten mäts, så måste det finnas ett stort antal mätstationer på denna stora del av jordens yta. Dessa mätstationerna måste ha funnits stationära i mer än 3 cykler om minst 60 år (Inte 30 som meterologer har en förmåga att använda sig av), vilket inte funnits på samma plats i oceanerna longitud och latitudmässigt.
Jag har heller inte tagit med att det nuvarande använda antalet mätstationer på land till stor del, Antarktis och Arktis samt stora delar av det inre Australien aldrig funnits på plats före 1959 i form av vetenskapliga stationer inom kontinenterna, är på tok för litet och av varierande kvalité, att hänsyn inte tagits till om mätningen skett på samma höjd över markytan, vilken nivå över havsytan de existerande finns på, markytans beskaffenhet biotopiskt och vilken kemisk beskaffenhet denna har, landhöjning, Archimedes princip m.m. m.m.
VIKTIGT
En riktig vetenskapsman kan vetenskapsteori. Känner till att Ad hoc och Ad hominem inte är tillåtna i vetenskaplig debatt eftersom i grunden icke är giltiga argument utan tyder på avsaknad av desamma. En riktig vetenskapsman för fram giltiga argument som som minst efter djupare analys, av för framförd hypotes samtliga premisser som behöver visas vara sanna, kan leda till en hållbar slutsats. En riktig vetenskapsman vet om att man aldrig någonsin får korrigera rådata försåvitt man inte bevisat (vilket inte skett från någon av de som kallar sig klimatforskares sida) att samtliga data behandlas exakt lika och att korrigering ÄR nödvändig samt varför. En riktig vetenskapsman vet att alla led från hypotes via giltiga argument till en hållbar slutsats måste finnas tillgänglig i rapporten alternativt ges källhänvisning till för att andra forskare skall kunna analysera argumenten, premisserna och den dragna slutsatsen. Som alla som kan sin vetenskapsteori åtminstone grundkursen till densamma vet, så är heller inte cirkelbevis tillåtet i något av leden från hypotes till giltig slutsats.
This page has the following sub pages.
[…] mer basal information om verkligheten inte datamodellernas korrigerade verklighet se: Fakta som alla bör känna till samt Grundkurs i geologi för svenska klimatfantaster, Norah4you 19 november […]
GillaGilla