Borde inte grön laser inordnas under Allmänfarlig verksamhet även när det gäller spårvagnar, bussar, bilar och tåg. Den paragraf som redan finns gällande luftfartyg borde och som gör det möjligt att använda Brottsbalkens 13 kapitel paragraf 5 borde enligt mitt förmenande ändras att omfatta alla fordon i trafik. Då skulle paragraf 3 och 4 vara tillämplig även innan det sker en olycka efter att någon riktat grön laser mot förare. Skriver lagtexten nedan så kanske Ni som läser kan fundera på det själva?
3 § Den som åstadkommer explosion, översvämning, ras, skeppsbrott, flyg eller tågolycka eller annan sådan ofärd och därigenom framkallar fara för annans liv eller hälsa eller för omfattande förstörelse av annans egendom, döms för
allmänfarlig ödeläggelse till fängelse, lägst två och högst åtta år.
Är brottet mindre allvarligt, döms till fängelse, lägst ett och högst tre år.
Är brottet grovt, döms till fängelse på viss tid, lägst sex och högst tio år, eller på livstid. Lag (1993:207).
4 § Om någon förstör eller skadar egendom, som har avsevärd betydelse för rikets försvar, folkförsörjning, rättsskipning eller förvaltning eller för upprätthållande av allmän ordning och säkerhet i riket, eller genom annan åtgärd, som ej innefattar allenast undanhållande av arbetskraft eller uppmaning därtill, allvarligt stör eller hindrar användningen av sådan egendom, dömes för sabotage till fängelse i högst fyra år. Detsamma skall gälla, om någon eljest, genom skadegörelse eller annan åtgärd som nyss sagts, allvarligt stör eller hindrar den allmänna samfärdseln eller användningen av telegraf, telefon, radio eller dylikt allmänt hjälpmedel eller av anläggning för allmänhetens förseende med vatten, ljus, värme eller kraft.
5 § Är brott som i 4 § sägs att anse som grovt, skall för grovt sabotage dömas till fängelse på viss tid, lägst två och högst tio år, eller på livstid.
Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om därigenom framkallats fara för rikets säkerhet, för flera människoliv eller för egendom av särskild betydenhet.
5 a § Den som genom olaga tvång bemäktigar sig eller ingriper i manövreringen av
1. ett luftfartyg,
2. ett fartyg, som används i civil yrkesmässig sjöfart för befordran av gods eller passagerare, bogsering, bärgning, fiske
eller annan fångst, eller
3. en buss, en tung lastbil eller ett maskindrivet spårfordon på järnväg, spårväg eller tunnelbana, som används i
förvärvsverksamhet för befordran av gods eller passagerare,
döms för kapning till fängelse i högst fyra år. Detsamma gäller den som genom olaga tvång bemäktigar sig en plattform i havet
som är avsedd för verksamhet för utforskning eller utvinning av naturtillgångar eller för något annat ekonomiskt ändamål.
Den som i annat fall
1. förstör eller allvarligt skadar ett sådant fartyg eller en sådan plattform som anges i första stycket eller ett luftfartyg
i trafik, eller
2. vidtar en åtgärd som är ägnad att framkalla fara för säkerheten för ett sådant fartyg eller en sådan plattform som anges i första stycket eller för ett luftfartygs säkerhet under flygning
döms för sjö- eller luftfartssabotage till fängelse i högst fyra år.
Är brott som i första eller andra stycket sägs att anse som grovt, dömes till fängelse på viss tid, lägst två och högst tio
år, eller på livstid. Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om därigenom framkallats fara för flera människoliv eller om gärningen eljest varit av särskilt farlig art. Lag (2003:149).
5 b § Den som
1. använder allvarligt våld eller hot om sådant våld mot någon som befinner sig på en flygplats som är öppen för internationell trafik,
2. förstör eller allvarligt skadar en anordning, som hör till en sådan flygplats eller som används för flygplatsens trafik, eller ett luftfartyg, som inte är i trafik men är uppställt på flygplatsen, eller
3. med användande av våld eller hot om våld omintetgör verksamhet som bedrivs på en sådan flygplats,
döms, om gärningen är ägnad att framkalla fara för flygplatsens funktion eller för säkerheten vid denna, för flygplatssabotage till fängelse i högst fyra år.
Är brottet att anse som grovt, döms till fängelse på viss tid, lägst två och högst tio år, eller på livstid. Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt beaktas, om därigenom framkallats fara för flera människoliv eller
om gärningen annars varit av särskilt farlig art. Lag (1990:416).
Någon kommer att bli dödad, GP 2 november 2012
Väktare blev belysta med grön laser, GP 2 november 2012
Egentligen borde enligt mitt förmenande det varit bra om åklagare vid något fall där det gått att gripa den som använt grön laser prövade om lagtexten inte gör användandet till allmänfarlig verksamhet redan nu. Skulle skicka en stark signal till föräldrar som köper grön laser till sina ättelägg. Några sådana hörde av sig när jag diskuterade det allvarliga problemet förra gången i bloggen. Vad tycker DU?
Tillägg 15.43 3 november Mer Allmänfarlig verksamhet
Ungdomsgäng slog sönder spårvagnsrutor, GP 3 november 2012 Jag bara ställer frågan: VAR FINNS FÖRÄLDRARNA???
Och när kan militär kallas in?????
GillaGilla
Skämt å sido hoppas jag, för frågan är i och för sig allvarlig på vissa håll i landet. I en del av våra stadsdelar här i Göteborg har en del av de stora bråk mellan ungdomsgrupper och polis börjat med att ungdomar kastat sten och krossat rutor över bussförare och spårvagnsförare. Polis och ordningsvakter har tillkallats samtidigt som trafiken i området dragits in. Hoppas innerligt att vi aldrig kommer därhän att militär behöver sättas in, men undrar ibland i andra sammanhang t.ex. vid stora idrottstävlingar om det inte borde vara militär och inte polis som höll i organisationen. När EM i Fri Idrott var för en del år sedan i Göteborg var även militär inkallad för stabstjänst. Poliserna slapp en del administrativt arbete. Borde kanske användas mer. Men inte militär mot civila. Det är något helt annat.
GillaGilla