Det där med vikten av källkritisk kontroll av fakta och argument byggda på fakta är viktigt. Det ingår t.o.m. i lärarutbildningen…… ändå lyckas Gustav Fridolin som utöver att vara språkrör för Miljöpartiet är lärare att misslyckas med den viktiga biten…..
”Inom svensk järnvägsindustri finns unika kunskaper och exportmöjligheter. De måste tillvaratas när vi nu lämnar fossilsamhället bakom oss, skriver Gustav Fridolin.
……
Lite i skymundan har satsningen Gröna tåget, som är en plattform för en rad nya tekniker, varit först med att komma över 300 kilometer i timmen på svenska spår.
……..
olika satsningar som industrin och det allmänna tidigare gjort tillsammans.
Ett tidigt exempel är de omfattande elektrifieringarna av det svenska järnvägsnätet under första hälften av förra seklet. Ett senare är satsningen på snabbtåget X2000 under förra seklets andra hälft, som bland annat gett ”spin-off” i form av export.
Gröna tåget är rätt biljett till framtiden, Gustav Fridolin (MP) på Expressen debatt 16 maj 2012
Tja ha. NOHAB i Trollhättan som verkligen hade unika kunskaper och exporterade framtagna lokomotiv ut över världen lades slutligen ner 1986…. under Socialdemokratisk regeringsperiod…. innan dess hade finländska verkstadsindustrikoncernen Oy Wärtsilä Ab blivit majoritetsägare 51% år 1978.
Snabbaste tåglinjen med MEDELHASTIGHET på 350 km/tim är kinesiska Guangzhou-Changsha-Wuhan.
X2000 beställdes förvisso 1986 av ASEA. Men ASEA blev tillsammans med Brown Boveri Ltd det nya företaget ABB Asea Brown Boveri Ltd 1988. Ändrade namn till ABB 1999. Tågtillverkningen kom från 1996 att ske hos ABB/Adtranz där boggies tillverkades i Helsingborg fram till 1997 och där hela tågset tillverkades i Kalmar fram tills 2005 då Kalmar Verkstad avvecklades. (Pst Socialdemokratisk regeringsperiod)
Pst Pst Tror sig Fridolin kunna återköpa, återstarta tillverkning och forskning inom tågsektorn, vore det tacknämligt om han visade var riskpengarna kommer ifrån och var tillverkning skulle kunna ske. 1999 köptes Adtranz ut ur ABB av Daimler-Chrysler som 2001 sålde företaget till Kanadensiska Bombardier…
Högmod går före fall! Att som Fridolin kalla det gamla fina Sverige för fossilsamhälle är skamligt.
GillaGilla
Norah!
X2000 är ett tekniskt misslyckande. ABB ville bygga motorvagnståg
med flera drivna axlar. SJ krävde och fick lok med vagnar. Det ger sämre acceleration och omöjliggjör regenerativ bromsning.
Alla kommuner mellan Stockholm och Malmö vill att tåget ska stanna.
Resultatet är dyrt och dåligt och förklarar att inte ett enda tågset sålts på export.
X2000 väger dubbelt så mycket som en buss per passagerare. Det kostar så mycket vid acceleration och inbromsning att det äter upp alla andra fördelar utom säkerheten.
Där är tåg är överlägset för att man har en äkta nollvision.
”200 knyck utan säkerhetbälte, det är lugnt”
Låt Fridolin sköta veckopengen men inte mer!
GillaGilla
Gunnar,
veckopengen låter bra. Men redan vid klasskassan skulle jag tveka. 😛
GillaGilla
Jag önskar att X2000 hade varit bättre. Som det är nu skakar tåget hela tiden så att man blir illamående om man sitter och läser.
GillaGilla
Inte är X2000 någon höjdare inte. X40 som går på regionala linjer t.ex. från Göteborg ända till Nässjö via Falköping går nästan lika snabbt och dessutom har de skönare säten. Tipsats av konduktörer jag lärt känna genom åren om var jag som behöver vila bäst kan få det. Det finns en plats där det nästan aldrig är mycket folk annat än mellan Falköping och Jönköping och där tre säten i bredd med rygg mot vägg ger en underbar extra bädd när man tar av sig skorna.
GillaGilla