Jag utgår från att en gymnasielärare i matematik har gått på Lärarhögskolan. Hur det ens är möjligt att ha missat att det är de tidiga skolårens lärare som formar eleverna, det undrar jag. Hur det ens är möjligt för en behörig lärare som måste ha fått kunskap om Barn och Ungdomars utveckling, fått lära sig pedagogik, metodik och didaktik att försöka smita från sitt eget läraransvar och skylla på eleverna för det ena och det andra, det är andra stora frågan. VÄX UPP OCH TA DITT LÄRARANSVAR. Försök inte skylla på eleverna det säger mer om dig själv Johan Svensson, än det någonsin säger om de elever som har oturen att få en lärare som inte vill, vågar eller kan klara av att vara lärare.
Tillåtet vara dum i Sverige. Mycket dumt att själv bevisa det!
Skolinspektionen är fel ute när det gäller elever som misslyckas med sina studier. Det är oftast inte lärarna och rektorerna som ska kritiseras. Misslyckandet beror nästan alltid på att eleverna har fel inställning till studierna, skriver matematiklärare Johan Svensson.
Skolinspektionens uppgift är att kontrollera att skollagen följs av skolorna i Sverige. Detta är en oerhört viktig uppgift för att säkerställa att undervisningen är likvärdig och håller hög kvalitet.
Jag har tagit del av inspektionens bedömning av Hvitfeldska gymnasiets stödåtgärder för svagpresterande elever. Kritiken går ut på att ”det finns tillfällen då lärare i sitt agerande utgår från att elevers eventuella svårigheter med studierna beror på egenskaper eller omständigheter som är kopplade till eleven”. Vidare konstaterar Skolinspektionen kritiskt att ”eleven förväntas anpassa sig till den utbildning som erbjuds”.
Vad menar myndigheten?Oftast elevernas eget fel att de inte klarar gymnasiet, Johan Svensson matematiklärare på Lindholmens tekniska gymnasium Göteborg på GP debatt 18 Mars 2016
NEJ, det är du som brister. Inte eleverna. Du brister på två sätt:
* OM inte elever som kommer till din klass har fått lära sig studieteknik, så är det din f-ade skyldighet som lärare att ta den eller de första lektionerna i ditt ämne till att gå igenom vad som krävs för att klara ditt ämne.
* OM du inte klarar av att möta varje elev du får i ditt klassrum på den enskilde elevens nivå, så kan du möjligen skylla den saknade kunskapen på elevens tidigare lärare,
MEN
och det är viktigt! Du har ändå skyldighet som lärare att ta reda på var varenda elev du har står samt vid behov hjälpa till så att eleven får det extra stöd den borde fått för länge sedan!
Snacka inte mer goja! Läs gärna: När kunskap inte värdesätts
Bitar av ett debattsvar från Hannah Franks aktiveringspedagog inom socialpsykiatrin, är ok.
Johan Svensson jämför i sin debattartikel ”Oftast elevernas eget fel” matematikinlärning med att lära sig cykla, och menar att det bara handlar om inställning och attityd:
”Det är inga medfödda egenskaper som gör att eleven inte gör sina läxor, inte kommer i tid, är okoncentrerad på lektionerna och på andra sätt missköter sina studier. Visst finns det omständigheter som gör att en del elever har svårt att klara sin gymnasieutbildning, men det absolut vanligaste är att misslyckandet beror på felaktig inställning till studierna. Det händer nästan aldrig att en elev som följer undervisningen och är aktiv under lektionerna inte klarar sin gymnasieutbildning”, skriver han bland annat.
Alla dessa exempel på ”felaktig inställning” som Johan Svensson listar kan vara konsekvenser av kognitiva svårigheter, som ofta leder till att det helt enkelt inte går att följa undervisningen och vara aktiv under lektionerna utan individuella anpassningar.Vem skulle ge en vanlig cykel till ett barn utan ben, Hannah Franks aktiveringspedagog inom socialpsykiatrin på GP debatt 19 Mars 2016
Tyvärr har Hannah Frank, liksom många andra, inte fattat det som vi som läste Socialpsykologi inom Sociologin på 70-talet fick lära oss. Det som nu kallas kognition är ett resultat av den spegling som barn får under sina första 10-12 år. Det ingår i ett barns utveckling att man måste kunna sätta och våga sätta gränser. Stimulera och bejaka det som är bra vilket enligt alla allvarligt menade vetenskapliga studier de senaste 90 åren visat. Det är lätt att strunta i att lyfta men varje gång man som vuxen oavsett i vilket sammanhang man har med ett barn att göra, varje gång så skapar man de grundvärderingar som barnet sedan handlar efter och reflekterar över. Kognition är en viktig bit, alldeles för viktig för att användas som ursäkt när barn inte ”vill” eller ”kan” lära in. Det är vi vuxna som mött barnet och inte tillfredställt de behov och/eller gett det extra stöd som barnet behöver.
Läs även: Studier, tips med mera
Det är inte enbart – eller ens främst – ”de tidiga skolårens lärare som formar eleverna”.
Ingenting, säger ingenting, kan utplåna föräldrarnas inflytande på barnen.
GillaGilla
Nu är du ute och cyklar. Som så många numera är. Föräldrar har stort ansvar, men inte så stort ansvar numera som de hade för 50 år sedan. Idag är det så att de allra flesta barnen träffar andra vuxna mer under sin vakna tid från 1-2 års ålder upp till de är 15. Så du är helt ute och cyklar om du talar om elever idag. De som främst formar våra barn och unga finns inom den pedagogiska sektorn! Flertalet barn har max 1-2 timmars vaken tid med sina föräldrar. Ofta skall föräldern/föräldrarna då handla, laga mat o.s.v. Många är de barn som inte ens får sitta vid samma frukostbord och/eller (vilket jag tycker är värre) middags-/kvällsmåltidsbord som sina föräldrar.
Försök inte smita från ansvaret DU har enligt Skollagen oavsett om Du jobbar inom Förskoleverksamhet, Fritidsverksamhet, Grundskola eller Gymnasium!
GillaGilla
I läroplanen står även att eleven har ansvar för sina studier. Detta diskuteras sällan.
GillaGilla
Läroplanen lyder under Regeringsformens 1 kap 2§ du får inte diskriminera någon enda elev. Det är ditt uppdrag som lärare att lyfta, inte att plocka ut det du tycker stödjer din uppfattning. Börjar undra om du i din lärarutbildning saknar kunskap om Barn och Ungdomars Utveckling.
GillaGilla
Arbetar du som lärare?
GillaGilla
Är du ämnes- och stadiebehörig lärare? diskuterat din märkliga inställning med såväl Fil.dr i matematik och fysik som är ämnes- och stadiebehörig på gymnasienivå som trots vi gick ut samma klass fortfarande jobbar, med andra ämnes- och stadiebehöriga lärare i grundskolan pensionerade som jag och de som fortfarande jobbar. INGEN förstår din inställning. Och ja. Från början naturvetare, systemprogrammerare 71 skolade jag om mig till SO-lärare (läst samtliga ämnen) när min dotter nu 33 år började skolan.
GillaGilla
Min inställning? När yppade jag min inställning? Jag kommenterade enbart en tydlig formulering i Gy11.
GillaGilla
Din inställning visar sig i att du tar ut en liten bit och inte förstår att det inte är värt vatten utan att du ser på helheten. Beklagar att du inte kan det varenda kotte som gått i svenska grundskolan SKALL ha kunnat visa att de förstått för att vara berättigade till godkänt i ämnet Samhällskunskap årskurs 9. Ditt problem.
GillaGilla
Tack för svar!
Det är tyvärr en spridd villfarelse i Sverige, att staten mha. förskola och skola skulle kunna utplåna föräldrarnas inflytande på barnen. Äpplet faller inte långt från päronträt’ sa man fordom. Det är fortfarande sant – trots att staten gör sitt yttersta i Sverige för att fjärma barn från sina föräldrar.
PS ”Inflytande” och ”ansvar” är f.ö. inte synonyma begrepp. En synonym till ”inflytande” är påverkan – medan ”ansvar” i allmänhet betyder ”skyldighet att stå till svars”.
GillaGilla
Tyvärr Anders vet du inte vad du pratar om eller vem du pratar med. Beklagar din stora okunskap om Barn och Ungdomars utveckling samt om det viktigaste av allt – skillnaden i att barn idag sällan har mer än 1-2 timmar med sina föräldrar. Beklagar att du inte läst socialpsykologi tillräckligt för att förstå vad du borde haft med dig när du läste på Lärarhögskolan, för det har du väl gjort, och de lärde ut pedagogik, metodik samt didaktik. Villfarelsen står du helt och hållet för. Inte jag. Vet inte alls vad du skrev som examensarbete – själv skrev jag om de tysta flickorna. Det var bara en av ett antal uppsatser jag skrivit under mina år, först naturvetare som senare sadlade om och blev SO-lärare. Din okunskap är ditt problem. Vet inte hur många av de stora vetenskapliga undersökningarna inom området du läst. För få eller också har du inte förstått. Som de sa på Lärarhögskolan i Linköping: Det är en sak att lära Snobben. En helt annan att få Snobben att lära in.
Btw. en av de första som skrev doktorsavhandling i såväl USA som här i Sverige var en släkt till släkt som under min uppväxt ofta var hemma i familjen och tidigt lärde mig förstå det du tycks ha missat. För att föräldrar skall ha den påverkan du tror, så krävs det: Att föräldern har möjlighet att träffa sitt barn mer än 1-2 timmar per dag. Idag är det få barn som har någon eller båda sina föräldrar som den har möjlighet att sätta sig ner med och tala med NÄR BARNET BEHÖVER. Dröm vidare men väx upp!
GillaGilla
Tack för svar!
Det är sorgligt, att bloggaren är låst vid föreställningen, att svenska staten skulle kunna utplåna föräldrarnas inflytande på barnen m.h.a. barnomsorg och skola.
Ett par siffror bland många… 95 procent av alla elever som har högskoleutbildade föräldrar har behörighet att söka till gymnasiet när de går ut nian. För elever vars föräldrar bara har grundskoleutbildning är motsvarande siffra 63 procent. Om skillnaden inte beror på föräldrarnas inflytande på barnen – hur vill bloggaren då förklara det?
GillaGilla
Jag är inte låst – det är du och de som fastnat i mediadravlet som är låsta.
Väx upp och skaffa kunskap från icke svenska studier.
GillaGilla
Hasse Persson
Norah4you, det är inte nödvändigt att vara så oförskämd mot den du granskar eller får kommentarer ifrån! Varför inte resonera istället för att använda härskartekniker som ”… du vet inte vad du pratar om eller vem du pratar med …” eller beklagande av deras okunskap, villfarelser och bristande förståelse.
Med den debattekniken så är det svårt att se dig som seriös!
Liksom ”Anders” ser jag föräldrarna som barnens viktigaste uppfostrare/förebilder. Framförallt är det de som är kontinuiteten bland den mängd av personal, lärare och ledare i dagis, förskola, skola, föreningar som de kommer i kontakt med under hela uppväxten. Dessutom så har föräldrarna bara en 1-2-3 barn att fördela sina vardagliga 1-2 timmar och alla helgtimmar på; medan lärarna har klasser på 20-30 elever som både skall få allmän genomgång och även lite enskilt stöd. Det blir inte många minuter per dag som varje elev kan få egen uppmärksamhet i skolan utan det måste kunna bli betydligt mer hemma.
Med de rapporter som syns i dagstidningarna om ordningsproblem och pojkars ointresse för skolan så tycker jag inte att ”Johan Svenssons” debattartikel verkar vara så orimlig som du ser den. Artikeln ger intryck av att det är inte bara någon enstaka problemelev utan att det är betydligt fler och alla har knappast kognitiva problem.
Och med de få minuter JS kan ge varje elev individuellt stöd så kan jag inse hopplösheten i att behöva ägna den lilla tiden åt att lirka med/motivera eleven.
Det är intressant att se att JS underkänner särskilda undervisningsgrupper då eleverna tröttnar ännu mer på ämnet där.
Däremot ser JS att räknestugor fungerar. I och för sig så är de som söker sig dit motiverade (eller deras föräldrar) men det visar på nyttan av stöttande praktisk träning. Och indirekt efterlyser JS även stöttande träning hemma. Nu undervisar JS på gymnasienivå så det är inte alla föräldrar som har tillräckliga kunskaper så långt.
Däremot så har har alla föräldrar tillräckliga kunskaper ( och är de inte tillräckliga så blir de det med först en egen kvart i läxboken ) i alla skolämnen fram t.o.m. mellanstadiet för att kunna stötta/motivera sina barn hemma i alla ämnen. Och har man stöttat och fått in rutiner i sina barn så långt så kan man väl hoppas att fortsättningen går av bara farten …
Har själv barnbarn och lästränat och övat addition/subtraktion/multiplikation med dem (i 1:e och 2:e klass)och sparat in den tiden för föräldrarna de dagarna. Till nytta och glädje för mig, barnen, föräldrarna, skolan, samhället…
GillaGilla
Oförskämd?
Den som var oförskämd var den som beskyller eleverna att vara orsaken till att han själv inte klarar av det som är en lärares huvuduppgift. Som är varje LEDARES huvuduppgift – att lyfta.
Den andre som var oförskämd, var den som fått för sig att det skulle vara föräldrarnas fel. Om du visste en sak, så kanske du hade förstått mera du också – oavsett var barnen växer upp och näst in till oavsett vilken skola de går/gått på under sina första 9 skolår, så är det en och samma sak samtliga rötägg, övriga problembarn samt de tysta flickorna (utgår från att du känner till vad man i skolans värld menar) klagar på. Samt klagar med rätta på enligt min mening: Det finns ingen vuxen som har tid att lyssna på BARNET NÄR BARNET VILL OCH BEHÖVER PRATA.
Det säger allt. Tänk en gång till och läs igenom din egen kommentar samt tänk en gång till efter det.
GillaGilla