Mycket talande debattinlägg:
Vem reser till Haga med Västlänken?
Det finns ännu inga professionella beräkningar av antalet resenärer till Västlänkens olika stationer. Trafikverket har inte tagit reda på detta trots att det gått tio år sedan Järnvägsutredningen gjorde sina ”trafikmängdsberäkningar”, skriver tre erfarna trafikplanerare.
Det finns ännu inga professionella beräkningar av antalet resenärer till Västlänkens olika stationer. Trafikverket har inte tagit reda på detta trots att det gått tio år sedan Järnvägsutredningen gjorde sina ”trafikmängdsberäkningar”, skriver tre erfarna trafikplanerare.
Argumenten för byggandet av Västlänken med sina tre stationer Centralen, Haga och Korsvägen är att lösningen ger fler direktresor, fler bytespunkter och snabbare resor. Fler direktresor, det vill säga resor där man går mellan stationen och sin målpunkt (en arbetsplats till exempel), resor som inte belastar lokaltrafiken och ger minskad trängsel och det är bra. Men för vilka är Haga en slutstation, som ger dessa direktresor?Vem reser till Haga med Västlänken, Ingmar Andreasson professor emeritus Trafik KTH, Staffan Lillienberg tekn lic trafikkonsult samt Claes Westberg fd trafikdirektör i Göteborg på GP Debatt 3 Januari 2015
Mycket bra fråga. Har någon ett svar som inte nått offentligheten eller har det hamnat i utredningskvarnen?