• Hem
  • About
  • Asylrätt enligt FN:s Mänskliga Rättigheter
  • Theories of Science
  • Studier, tips med mera (uppdaterad jan 2015)
  • Rebloggarticles from Genetiker inkl. personal comments
  • Historia

Norah4you's Weblog

Thoughts from the Swedish Westcoast

Feeds:
Inlägg
Kommentarer
« Endast akuthjälp gäller för migrant-tiggare!
Sent skall syndaren vakna – LO »

COP21-avtalet – dum, dummare, dummast

13 december 2015 av norah4you

När jordens historia skrivs, så finns det bara ett svar på ryggklapparnas COP21-avtal:
Det är tillåtet vara dum, mycket dumt av politiker, Greenpeace och media att själva visa upp sin dumhet. För dumhet är det enda hela spektaklet är. De är så stolta över att de enats om att sänka målet från 2,0 grader till 1,5 grader Celsius. Att de inte kan Fotosyntes
Utdrag från den bloggartikeln:

Sammanfattning
CO2 som finns i atmosfären (och/eller i form av karbonater från vattnet) samt H2O som sugs upp av rötterna i gröna växter ger oss människor syre vi behöver för att andas. Processen kallas Fotosyntes och utgör en av grundkunskaperna som alla skall ha fått lära sig förstå innan sitt 7:e skolår. Dvs. förstå processen redan innan kemilektioner som ger kemiska formeln för processen lärs ut under senare skolår.
Källa: Kolets kretslopp Fotosyntesens kemi, Magnus Ehinger.nu/undervisning

är illa nog. Värre är att de inte förstått varken
Gaser i atmosfären

där CO2 är en uppåt avrundad siffra. 6-decimalen kan aldrig någonsin ens med de värsta scenarier som de sk. experterna bakom ofullständiga datamodeller, någonsin göra att en avrundning kan bli större än 0,04%
De som påstår det, saknar t.o.m. den kunskap som man förr var tvungen att ha redan i 6:e klass. Vilket är illa nog.

Men värre än så. Den svenske forskaren som så många av dem litar på och refererar till, i hans beräkningar har karln blandat samman vikt- och volymprocent….. nåväl det har som minst en av de sk. datamodellernas skapare också gjort…. man tager vad man haver sa Kajsa Varg…. (Känd kokerska här i Sverige som troligen inte sa det men väl gav ut en Kokbok)

Som om inte detta var nog i demonstration av okunnighet, så kommer så de vanliga påståendena från CO2-troende att
English text:

Utdrag från den bloggartikeln:
Archimedes princip är en fysisk lag om flytförmåga som visar att alla föremål som sänks, trycks eller hålls nere i vätska ”trycker” undan motsvarande storlek på vikten av det föremål, stort som litet, som sänks, trycks eller hålls nere i vätskan.

Vikten för den undanskjutna vätskan motsvarar storleken på upptrycket. Om vikten av det som sänks, trycks eller hålls ner i vätska är/blir mindre än vikten hos den förskjutna vätskan, så stiger föremålet/landet som tryckt undan vätska. För inlandsis och glaciärer som smälter medför detta att landhöjning påbörjas. Landhöjning är en retarderad rörelse där det land som först kommit till ytan utan inlandsis ovanpå har en landhöjning som först är stark men som sedan avtar samtidigt som land som senare sluppit inlandsis/glaciär pga att is smält har en annan landhöjningshastighet.

Påståenden från CO2-troende är att det minsann inte skulle gälla glaciärer eller inlandsis som smälter på land. Dum, Dummare, Dummast uppvisande igen. För å ena sidan är det en sak de borde lärt sig senast 4:e skolåret. Att landet höjer sig när inlandsis smälter och drar sig tillbaka….. Se Landhöjning och i samband med det, så SKALL de också fått lära sig vad Erosion är…..

Får väl lägga till lite som varenda elev som haft undertecknad i geografi fått lära sig. En utvidgning av allt som står i Geografiboken för 7:e klass inledande kapitel om Jorden här i Sverige. En didaktisk övning som brukar få elever att fatta att tektoniska plattorna vilar på en trögflytande vätska – skall inte gå djupare in på den biten än övningen medger:

Lärarhandledning för övning som förklarar Jordens storlek samt hur Tektoniska plattor rör sig:

Lärarhandledning 5 – Övning
Om Du tar ett rep och mäter upp halva jordens diameter. Dvs 12 756 km delat med 2 och låter 10 km motsvara 1 cm på repet, så får Du ett rep som är ungefär 6 meter 37,8 cm långt. Ta detta repet med Dig ut på skolgård, parkeringsplats, gräsmatta etc och be en kompis hålla en av ändarna medan Du slår en cirkel användande repet som ‘passare’. Cirkeln motsvarar jorden.

För att förstå förhållanden mellan jordens storlek och våra högsta berg samt djupaste havssänkor, så kolla upp i kartbok hur högt Mount Everest är. 8 848 m. Dvs. På din cirkelyta motsvarar Mount Everest en utbuktning som är mindre än 1 cm. Gör en markering. Slå sedan upp Marianergraven, världens djupaste punkt i jordskorpan. 10 911 meter. Med andra ord, något mer än en 1 cm inbuktning från din cirkel. Det Du då ser är hur liten del av den totala jorden som vi människor över huvudtaget har varit uppe på eller nere i för att nosa på kunskaperna om.

Lärarhandledning 6:
Förklara begreppen kortfattat och nöj dig på lägre stadier att berätta att jorden längst in är som varmast och att ytan är svalare samt att den värme som finns längst in precis som allt annat vill utåt (Centrifugalkraft Visa hur en vulkan ser ut i genomskärning samt förklara genom att låta eleverna genomföra följande övning:

Övning: Skriv ut följande instruktion till skoleleverna:

Om Du tar en bok och din kompis tar en annan och ni ställer Er mitt emot varandra och håller böckerna ungefär lika högt, samtidigt som ni rör er mot varandra,
så händer ett av följande fenomen när ni för dem mot varandra:

* Böckerna kolliderar och viker sig båda
* Böckerna kolliderar och den hårdaste pressar bort eller ner den andra
* Böckerna kolliderar och glider över respektive under varandra.

De ‘effekter’ som vi människor upplever dem av att de tektoniska plattorna flyter omkring och gnager på alternativt kolliderar med varandra upplever vi som jordbävningar, vulkanutbrott etc.

—– mer behöver vi som lärare inte gå igenom före eleverna börjar läsa Fysik och Kemi. Det vi här lagt grunden för är förståelsen att det finns många vulkaner både på land och i havet. Vi kan möjligen visa på Atlantryggen. Lämpligt är att själv slå upp begreppet.

De vilsegångna fåren – ryggklapparna på COP21 i Paris och CO2-troende:

Nu börkar det tuffa klimatarbetet, GP 13 December 2015
Klart världens första globala klimatavtal, DN 13 December 2015
Romson nöjd med avtalet, DN 13 December 2015
Obama om avtalet: Kan bli vändpunkt för jorden, SvD 13 December 2015

Snurren finns det gott om:
Teknikerna som kan bli klimatets räddning, DN 13 December 2015
Det är för väl att vi människor INTE kan påverka klimatet på jorden på det sätt de CO2-troende inbillats av sk. experter som varken lärt sig grunderna för det som krävs av den som vill bygga modeller – att ha med SAMTLIGA NÖDVÄNDIGA PREMISSER; eller lärt sig något om Jorden och Jordens historia,
det är för väl att de så till den milda grad tagit misste. För hade de haft rätt, så hade de åtgärder de föreslagit påskyndat den istid vi redan är inne i 2:a skedet av upptrappningen mot!

Share this:

  • Reddit
  • Twitter
  • E-post
  • Facebook
  • LinkedIn

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Relaterade

Publicerat i "Climate threat", Biologi, Biologi, Education, Environmental Questions, Fysik, Humaniora, Kemi, Matematik, Politic, Theories of Science, Uncategorized, Vetenskapsteori | Taggad "Climate threat", 1-3 degrees C warmer 800 to 1200 AD in Greenland, Antarktis, Archimedes princip, Arktis, Åsa Romson (MP), Basic Education, CO2, COP21, Empiri rules - IPCC not, Forces of Nature, Fotosyntes, Geografi, Geologi, Grönland, Grönlands historia, Greenland, Greenland's history, Greenlandic excavations, Greenlandic geology, Historia, Ice Age, IPCC, Istäcke Antarktis, Istäcke Arktis, Jordens geologi, Klimatbluffen, Klimathotet, Kolets Kretslopp, Landrise, Miljö, Miljöfrågan, Miljöminister Åsa Romson, Miljöpartiet, Miljöpolitik, Miljövård, MP, Noaa, NOAA ingen Världsregering, Oceanografi, Politik, s.k Klimathotet, Secretary of State John Kerry, sk. CO2 hotet, sk. Klimatforskare, sk. Klimathotet, Teori kontra verklighet, Theories of Science, Uppmätt temperatur Antarktis, Uppmätt temperatur Arktis, US, Vattnets kretslopp, Vetenskapsteori, Vulkaner, Vulkaners Historia, Water circle, Welleducated teachers needed for every pupil and student, Where have all the money gone? | 2 kommentarer

2 svar

  1. på 13 december 2015 den 16:55 botwid

    Om man saknar kunskap är det enklaste man kan göra att yla med ulvarna. Läser man tidningarna i dag eller knäpper på radion tycks alla ulvarna ha slukat lammen. Vem har hört ett enda kritiskt ord om underlaget till COP21?
    Hur många gånger har vi inte hört att ”en majoritet av alla vetenskapsmän” tror att klimatförändringarna beror på mänskliga aktiviteter. Själv tror jag på solen. Betänk att den energi som når Jorden motsvarar 15.000 gånger den totala energiförbrukningen i hela Världen (enligt Vattenvall). Siffran 97% dyker ständigt upp – ”en majoritet av alla vetenskapsmän”. Det finns flera studier som samtliga har ett gemensamt problem: Vem skall betraktas som vetenskapsman? Är t.ex. en flitig journalist en vetenskapsman?

    Det finns en artikel i THE WALL STREE JOURNAL som tar upp myten om konsensus.

    http://www.wsj.com/articles/SB100014…78462813553136

    I siffran 97%, från Zimmerman/Dorans studie, finns det bara 79 st forskare som har klimatforskning som specialité och som också publicerat artiklar om klimatförändringar. Bara 79 av de 3.149 som svarade på enkäten – det kan man inte kalla konsensus!

    Om man upprepar en sak tillräckligt många gånger så tror man till slut på den.

    GillaGilla


    • på 13 december 2015 den 17:59 norah4you

      Nog finns det verkliga forskare som protesterat mot okunskapen:

      November 30, 2015 – Today, on the first day of the United Nations’ twenty-first conference of the parties (COP-21) taking place in Paris, a new book emphatically rejects claims of a “scientific consensus” on the causes and consequences of climate change.

      The authors are three prominent climate scientists affiliated with the Nongovernmental International Panel on Climate Change (NIPCC). The book is titled Why Scientists Disagree about Global Warming: The NIPCC Report on Consensus.
      …….
      The authors point to four reasons why scientists disagree about global warming: a conflict among scientists in different and often competing disciplines; fundamental scientific uncertainties concerning how the global climate responds to the human presence; failure of the United Nations’ Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) to provide objective guidance to the complex science; and bias among researchers.

      The authors offer a succinct summary of the real science of climate change based on their previously published comprehensive review of climate science in a volume titled Climate Change Reconsidered II: Physical Science. They recommend policymakers resist pressure from lobby groups to silence scientists who question the authority of IPCC to claim to speak for “climate science.”

      About the Authors

      CRAIG D. IDSO, Ph.D., a climatologist, is one of the world’s leading experts on the effects of carbon dioxide on plant and animal life and is chairman of the Center for the Study of Carbon Dioxide and Global Change.

      ROBERT M. CARTER, Ph.D., a paleogeologist, is emeritus fellow of the Institute of Public Affairs in Australia and author of Climate Change: The Counter Consensus (London: Stacey International, 2010).

      S. FRED SINGER, Ph.D., a physicist, is president of the Science and Environmental Policy Project and founder of the Nongovernmental International Panel on Climate Change (NIPCC).Why scientists disagree about global warming, wattsupwiththat.com/2015/11/30

      GillaGillad av 1 person



Kommentarer är stängda.

  • Sök inlägg

  • Senaste inläggen

    • Utdrag samt länk till Harkling: Gängkriminaliteten i Göteborg
    • Reblogg från Harkling: Censur på Bokmässan
    • A link to Australian Working Dog Resque
    • Telia, vakna upp det är 2016 nu!
    • Rebloggat från Harkling: Röd journalistik – mer åsikt än kunskap?
    • Utanförskap börjar i hemmet! (uppdaterad 19 Augusti 2016)
    • Utanförskap ingen ursäkt för att bränna bilar!
    • Största misstag? Aida Hadzialic (S)?????
    • Sverige var fantastiskt…. och vårt Försvar var gott.
    • Stopp och belägg. Kvinnor kan, vill och törs 2016 precis som på 70-talet
  • Senaste kommentarerna

    • norah4you om Utdrag samt länk till Harkling: Gängkriminaliteten i Göteborg
    • non-PKman om Utdrag samt länk till Harkling: Gängkriminaliteten i Göteborg
  • Mest lästa inlägg

    • Historia för svårt för DNA-forskarna
    • Idag 24 februari skulle min pappa blivit 101 år.
  • Kategorier

  • Sidor

    • About
      • Aktuell debatt
        • Aktuell debatt 2014
        • Aktuell debatt t.o.m. 2013
        • Barn, föräldrar och samhället
          • Curlingföräldrar
          • V70-föräldrar
        • Eftervalsdebatt Val 2014
        • Finansstupet
        • Göteborgsröran
        • Klimathotet
          • Geologi
          • Några fakta o källor CO2-troende glömt
          • When the fox counts the chickens….
        • Mellanöster
        • Miljöfrågan
          • FAKTA SOM ALLA BÖR KÄNNA TILL
            • FACTS FOR EVERYONE TO BE AWARE OF, even those who believe in the CO-2 threat
          • Rent vatten
            • Verkligt problem – Rent Vatten
          • Stormen Sandy
        • Miljöfrågan – Rent vatten
          • Arktis historia
          • Fakta om jorden
          • True history of Greenpeace
        • Val 2014 Sverige
        • Yttrandefriheten
          • Fri- och Rättigheter BEGRÄNSNINGAR
          • When God gives love
    • Asylrätt enligt FN:s Mänskliga Rättigheter
    • Historia
      • Grönland
      • Teodrik/Theoderic den store
      • Vreta Klosters kungahistoria
    • Rebloggarticles from Genetiker inkl. personal comments
    • Studier, tips med mera (uppdaterad jan 2015)
      • Samhällskunskap
      • Studietekniska tips m.m.
        • Kurslitteratur och tilläggslitteratur
        • Matematikex. från 1 klass Realskolan
    • Theories of Science
      • Begreppsteori
      • Källkritik, källanalys sammanhang
      • Källkritisk analys – Sanning och konsekvens
      • Värdegrundteorier
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör som 256 andra, prenumerera du med.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

WPThemes.


Integritet och cookies: Den här webbplatsen använder cookies. Genom att fortsätta använda den här webbplatsen godkänner du deras användning.
Om du vill veta mer, inklusive hur du kontrollerar cookies, se: Cookie-policy
  • Följ Följer
    • Norah4you's Weblog
    • Gör sällskap med 95 andra följare
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Norah4you's Weblog
    • Anpassa
    • Följ Följer
    • Registrera
    • Logga in
    • Kopiera kortlänk
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa inlägg i läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält
 

Laddar in kommentarer …
 

    %d bloggare gillar detta: