Vore mycket tacksam om Trafikverket reder ut och förklarar för alla VEM som skall betala för kostnaden av inställda tåg.
Under påskhelgen har många tåg letts om och ännu fler ställts in. Kommande år får tågresenärerna vara beredda på fler inställda avgångar.
……
Det gäller förutom tunneln genom Hallandsåsen Citybanan under centrala Stockholm, SSödra Marieholmsbron i Göteborg, utbyggnad av förbigångsspår och bangårdsombyggnader på Västra stambanan mellan Göteborg och Hallsberg, dubbelspårsutbyggnader på Östkustbanan och Svealandsbanan samt utbyggnad till fyra spår mellan Malmö och Lund.
….
AKTA: Tio stora projekt
Göteborg-Skövde: förbigångsspår, bangårdsombyggnader och ombyggd infart Sävenäs, 2015–
Hamnbanan Göteborg och Marieholmsbron: utbyggnad till dubbelspår och ny bro över Göta älv, 2015–
Tunneln genom Hallandsåsen: inkoppling november-december 2015
Flackarp-Arlöv mellan Lund och Malmö: utbyggnad till fyra spår, start 2018
Citybanan i Stockholm, klar 2017
Strängnäs-Härad mellan Södertälje och Eskilstuna: utbyggnad till dubbelspår 2015–
Tomteboda-Kallhäll mellan Stockholm och Enköping: utbyggnad till fyra spår. 2015–
Svartbäcken-Samnan mellan Uppsala och Gävle: utbyggnad till dubbelspår, klart 2017
Skutskär-Furuvik mellan Uppsala och Gävle, utbyggnad till dubbelspår, klar 2016
Malmbanan: bangårdsförlängningar, 2015–Fler inställda tåg är att vänta, GP 6 april 2015
De blå markerade projekten torde ju ingå helt eller delvis i Västlänken (inte enbart vara upprustning enligt budget för banarbeten) Ersättningsbussar är inte gratis. Annan ersättning som helt i enlighet med EU-direktiv för förseningar i trafik, spårbunden och flyg, är ju heller inte gratis. VEM står för de kostnaderna och HUR har de beräknats i Västlänkprojektet? För även om Trafikverket står för större delen av kostnaderna, så är det pengar som ytterst betalats in av skattebetalare antingen via skatt eller trängselavgift.
Tillägg midnatt 7 april. Ett snille, oavsett titel och utbildning, sa att han kan tillräckligt om geologi för att inse att jag inte kan…. han får tro det. Vetenskapligheten i det påståendet är ringa men vetenskapsteori är obekant i Sverige numera tycks det – han hade inte den professor jag hade som visade vad som händer om man ”vibrerar” ner något i skredfarlig lera….. för det är ju det som skall ”testas” att vibrera ner påle i stället för att påla på konventionellt sätt. Någon någonstans försöker uppfinna hjulet igen. Så mycket kan jag säga för laborationen där professorn numera avliden visade vad som händer om man vibrerar eller lätt ”vispar” i skredfarlig lera har jag starkt i åminnelse tyvärr……
En regering som bekämpar (privat)bilismen) och förespråkar kollektivtrafik borde i särskilt hög grad prioritera järnvägsunderhållet och uppmuntra den sortens transport. I stället försvårar man utnyttjandet, inte bara genom dåligt underhåll, utan också genom att ta bort möjligheten boka utlandsresa från Sverige.
GillaGilla
När du skriver Västlänken så antar jag att du menar Västsvenska paketet. Marieholmsbron ingår inte i det Västsvenska paketet, men den sambyggs med Marieholmstunneln som ingår i paketet. Inga av de blåmarkerade posterna ingår i det Västsvenska paketet.
GillaGilla
Tack för att du klargör men på ett sätt ändå inte – för ansvariga för projekt som finns medräknade som jag känner säger att dessa projekt helt eller delvis ingår i det vi kallar Västlänken – Västlänken är inte bara det sk. Västsvenska paketet. Detta enligt de som borde veta för de sitter med på olika möten.
GillaGilla
[…] Med anledning av ”debattinlägg” på twitter avseende min bloggartikel Räkna med bråk eller vem betalar kostnaden för inställda tåg […]
GillaGilla