• Hem
  • About
  • Asylrätt enligt FN:s Mänskliga Rättigheter
  • Theories of Science
  • Studier, tips med mera (uppdaterad jan 2015)
  • Rebloggarticles from Genetiker inkl. personal comments
  • Historia

Norah4you's Weblog

Thoughts from the Swedish Westcoast

Feeds:
Inlägg
Kommentarer
« Försvaret av Sverige kräver 40 miljarder – inte 6, 10 eller 17
Rödgröna röran i Göteborg kan inte räkna! »

Läroplan Kalmar Kommun, vad står där om historia för 4:an?

18 mars 2015 av norah4you

Eftersom Kalmar kommun har haft lärare som redan i 4:an gett elever böcker som inte hör hemma förrän tidigast i 7:e klass. Böckersom kräver extra förarbete, flera förberedande lektioner samt en lektion direkt efter filmen om man visat film som den som visats i Kalmar för en 7:e klassare, så utgår jag ifrån att den lärare som varit omogen nog att inte läsa Läroplaner. ”Lärare” som föräldrar helt riktigt klagar på i 4:an inte kan vara ämnes- och stadiebehörig för fjärde årskursen i ämnet Historia. För detta hör hemma på historielektion möjligen 7:an men definitivt 8:an! Vet hut Kalmar kommun!

Detta står i Läroplanen för historia på Skolverkets sida:

I årskurs 4-6

Kring forntiden och medeltiden, till cirka 1500

•Norden befolkas. De utmärkande dragen för stenåldern, bronsåldern och järnåldern.
•Nordens kulturmöten med övriga Europa och andra delar av världen genom ökad handel och migration, till exempel genom vikingatidens resor och medeltidens handelssystem.
•De nordiska staternas bildande.
•Kristendomens införande i Norden. Religionens betydelse för kulturer och stater i Sverige och de övriga nordiska länderna samt konsekvenser av dessa förändringar för olika människor och grupper.
•Några av de europeiska upptäcktsresorna, deras betydelse och konsekvenser.
•Vad arkeologiska fynd, till exempel myntskatter och fynd av föremål från andra kulturer kan berätta om kulturmöten och om likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män.

Norden och Östersjöriket Sverige, cirka 1500—1700

•Nordens och Östersjöområdets deltagande i ett globalt utbyte, till exempel av handelsvaror, språk och kultur.
•Den svenska statens framväxt och organisation.
•Det svenska Östersjöriket. Orsakerna till dess uppkomst och konsekvenser för olika människor och grupper runt Östersjön. Migration till och från samt inom det svenska riket.
•Reformationen och dess konsekvenser för Sverige och övriga Europa.
•Vad historiska källor, till exempel brev och andra dokument, kan berätta om likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män jämfört med i dag.

Ökat utbyte och jordbrukets omvandling, cirka 1700—1850

•Sveriges och Nordens ekonomiska och kulturella globala utbyte, till exempel i form av järnexport och genom resor till Asien.
•Jordbrukets omvandling och dess konsekvenser för människor.
•Den stora folkökningen samt dess orsaker och konsekvenser för olika människor och grupper.
•Framväxten av parlamentarism, partiväsen och nya lagar i Sverige.
•Vad historiska källor, till exempel dagböcker och arkivmaterial, kan berätta om Sveriges historia och om likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män.

Fjärdeklassare på en skola i Kalmar fick läsa om avhuggna händer och barn i koncentrationsläger. Nu reagerar föräldrar starkt på att barnen läser böcker som skildrar våld, rapporterar Barometern.Barn fick läsa om detaljerat våld, GP 18 mars 2015

Otäcka böcker för elever i 4:an upprör föräldrar, Barometern 18 mars 2015 TACKA SJUTTON FÖR ATT FÖRÄLDRAR BLIR UPPRÖRDA. JAG SOM SO-LÄRARE BLIR OCKSÅ RENT UT SAGT FLY FÖRBANNAD”!

VAR hittar Mats Linde, förvaltningschef på barn- och ungdomsförvaltningen något som helst stöd för att ge elever i årskurs 4 den sortens böcker i Skolverkets Läroplaner!

BTW….. inte heller i ämnet Svenska finns det något som helst stöd för att ge elever i fjärde klass aktuell eller liknande litteratur!

Share this:

  • Reddit
  • Twitter
  • E-post
  • Facebook
  • LinkedIn

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Relaterade

Publicerat i Education, Historia, History, Humaniora, Juridik, Kommunalpolitik, Litteratur, Okategoriserat, Politic, Utbildningspolitik | Taggad Ämnes- och stadiebehöriga lärare, Behörighet bör krävas av kommuners ansvariga för Grundskola, Kommunaliseringen sänkte kunskaperna, Läroplan för 1-4 historia, Läroplan för 1-4 Svenska, Regeringsformen, Sveriges Rikes Lagar |

  • Sök inlägg

  • Senaste inläggen

    • Utdrag samt länk till Harkling: Gängkriminaliteten i Göteborg
    • Reblogg från Harkling: Censur på Bokmässan
    • A link to Australian Working Dog Resque
    • Telia, vakna upp det är 2016 nu!
    • Rebloggat från Harkling: Röd journalistik – mer åsikt än kunskap?
    • Utanförskap börjar i hemmet! (uppdaterad 19 Augusti 2016)
    • Utanförskap ingen ursäkt för att bränna bilar!
    • Största misstag? Aida Hadzialic (S)?????
    • Sverige var fantastiskt…. och vårt Försvar var gott.
    • Stopp och belägg. Kvinnor kan, vill och törs 2016 precis som på 70-talet
  • Senaste kommentarerna

    • norah4you om Utdrag samt länk till Harkling: Gängkriminaliteten i Göteborg
    • non-PKman om Utdrag samt länk till Harkling: Gängkriminaliteten i Göteborg
  • Mest lästa inlägg

    • Tror någon ärligt talat att de 1000 barn som försvunnit får det bättre här?
    • Socialdemokraterna skyldiga till skolans förfall
    • Mer Göteborgsröra
    • Brott mot Skollag och Barnkonvention - Fru rektor!
  • Kategorier

  • Sidor

    • About
      • Aktuell debatt
        • Aktuell debatt 2014
        • Aktuell debatt t.o.m. 2013
        • Barn, föräldrar och samhället
          • Curlingföräldrar
          • V70-föräldrar
        • Eftervalsdebatt Val 2014
        • Finansstupet
        • Göteborgsröran
        • Klimathotet
          • Geologi
          • Några fakta o källor CO2-troende glömt
          • When the fox counts the chickens….
        • Mellanöster
        • Miljöfrågan
          • FAKTA SOM ALLA BÖR KÄNNA TILL
            • FACTS FOR EVERYONE TO BE AWARE OF, even those who believe in the CO-2 threat
          • Rent vatten
            • Verkligt problem – Rent Vatten
          • Stormen Sandy
        • Miljöfrågan – Rent vatten
          • Arktis historia
          • Fakta om jorden
          • True history of Greenpeace
        • Val 2014 Sverige
        • Yttrandefriheten
          • Fri- och Rättigheter BEGRÄNSNINGAR
          • When God gives love
    • Asylrätt enligt FN:s Mänskliga Rättigheter
    • Historia
      • Grönland
      • Teodrik/Theoderic den store
      • Vreta Klosters kungahistoria
    • Rebloggarticles from Genetiker inkl. personal comments
    • Studier, tips med mera (uppdaterad jan 2015)
      • Samhällskunskap
      • Studietekniska tips m.m.
        • Kurslitteratur och tilläggslitteratur
        • Matematikex. från 1 klass Realskolan
    • Theories of Science
      • Begreppsteori
      • Källkritik, källanalys sammanhang
      • Källkritisk analys – Sanning och konsekvens
      • Värdegrundteorier
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör som 256 andra, prenumerera du med.

Blogg på WordPress.com.

WPThemes.


Integritet och cookies: Den här webbplatsen använder cookies. Genom att fortsätta använda den här webbplatsen godkänner du deras användning.
Om du vill veta mer, inklusive hur du kontrollerar cookies, se: Cookie-policy
  • Följ Följer
    • Norah4you's Weblog
    • Gör sällskap med 95 andra följare
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Norah4you's Weblog
    • Anpassa
    • Följ Följer
    • Registrera
    • Logga in
    • Kopiera kortlänk
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa inlägg i läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält
%d bloggare gillar detta: