• Hem
  • About
  • Asylrätt enligt FN:s Mänskliga Rättigheter
  • Theories of Science
  • Studier, tips med mera (uppdaterad jan 2015)
  • Rebloggarticles from Genetiker inkl. personal comments
  • Historia

Norah4you's Weblog

Thoughts from the Swedish Westcoast

Feeds:
Inlägg
Kommentarer
« Ballongen som sprack – Sverige som världssamvete
Arroganta Socialdemokrater struntar i konsekvensanalys »

Svenska skolan in prydno….. konsten att missa Läroplanen!

11 mars 2015 av norah4you

Har av olika skäl blivit ombedd att hjälpa en elev som har svårt med ämnet Samhällskunskap. Hon skall bli undersköterska men har fastnat på fyra stora frågeställningar. Nivå? Hon läser Samhällskunskap 1 A på Komvux….. !!!!????
Någon måste ha gått vilse i djupa granskogen. Ställer mig frågan om läraren är ämnes- och stadiebehörig. Att läraren som gett uppgiften och kräver att eleverna för att få godkänt skall klara att besvara frågeställningar som denna, det är däremot klart…..

En av flera frågeställningar för en enda inlämningsuppgift. Läraren kräver alltså att eleverna skall klara samtliga delar. Själv undrar jag om vår nuvarande svenska Regerings ministrar ens klarar av att få godkänt i den citerade frågeställningen i en inlämningsuppgift. (Läs längst ner på sidan vad som står i Läroplanen Betygskrav för E(godkänt) för Samhällskunskap 1a…..)

Mänskliga Rättigheterna (en liten del av en inlämningsuppgift…)
Frågor att besvara:
Beskriv innebörden i principerna om de mänskliga rättigheterna. Ta upp den historiska bakgrunden till att dessa principer skapades. Beskriv sedan hur de internationella domstolarna ICC och ICJ är organiserade och arbetar.
Diskutera vilka möjligheter och svårigheter det finns med att ställa länder och individer inför rätta för brott mot de mänskliga rättigheterna och folkrätten.
Analysera slutligen kring om och i så fall hur det kan skapas en situation där jordens länder följer principerna för mänskliga rättigheter och folkrätt.

Läsförslag
Kompass till samhällskunskap 50 Kapitelrubrik: ”Demokrati och mänskliga rättigheter” sid 22
Urfolkens rättigheter (länk till regeringssida)
Mänskliga rättigheter (länk till Svenska FN-förbundet)
FN:s arbete med de mänskliga rättigheterna (länk till Svenska FN-förbundet)
Folkrätt och mänskliga rättigheter (länk till regeringssida)
Folkrätt (Länk till regeringssida)

Att lyssna på:
Bildningsbyrån – Mänskliga rättigheter (UR) Obs detta är en serie, klicka på visa alla för att se vilka program som finns i serien (Länk)

Video
All rätt i världen (UR) (länk till UR).

————

Samhällskunskap 1a1, 50 poäng

Kunskapskrav

Betyget E

Eleven kan översiktligt redogöra för och analysera olika samhällens organisation och samhällsförhållanden samt de bakomliggande idéerna. Eleven kan också översiktligt redogöra för de mänskliga rättigheterna. I sin analys förklarar eleven enkla samband och drar enkla slutsatser om likheter och skillnader mellan olika samhällens organisation. Dessutom kan eleven dra enkla slutsatser om hur nutida samhällsförhållanden, exempelvis arbetslivets utveckling, påverkar och påverkas av individer, grupper och samhällsstrukturer.

Eleven kan analysera samhällsfrågor och identifiera någon orsak och konsekvens. I analysen diskuterar eleven översiktligt orsakerna och konsekvenserna samt möjliga lösningar på samhällsfrågorna. Eleven kan ge enkla argument för sina ståndpunkter och värderar med enkla omdömen andras ståndpunkter.

Eleven kan översiktligt redogöra för individens rättigheter och skyldigheter i rollen som konsument, förhållandet mellan hushållets inkomster och utgifter, tillgångar och skulder samt för sambanden mellan den privata ekonomin och samhällsekonomin.

I arbetet med samhällsfrågor kan eleven med viss säkerhet söka, granska och tolka information från olika källor samt göra enkla reflektioner om källornas relevans och trovärdighet. Eleven kan, med viss säkerhet och på ett strukturerat sätt, uttrycka sina kunskaper i samhällskunskap i olika presentationsformer. Läroplan Gymnasieskola Samhällskunskap, Skolverket.se

OBS de markerade orden är markerade på Skolverkets hemsida.

VEM TROR ATT VÅRA NUVARANDE SVENSKA MINISTRAR KLARAR EN INLÄMNINGSUPPGIFT (AV 4 SOM KRÄVS IN AV LÄRAREN) där frågorna ovan är en tredjedel av en av inlämningsuppgifterna?

Undrar var läraren fått sin utbildning i ämne samt på lärarhögskola. Undrar också om läraren har ordkunskap nog att förstå vad som står i betygskrav för godkänt i kursen????

Share this:

  • Reddit
  • Twitter
  • E-post
  • Facebook
  • LinkedIn

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Relaterade

Publicerat i Education, Gymnasium, Human Rights, Mänskliga Rättigheter, Samhällskunskap, Uncategorized, Utbildning, Utbildningspolitik | Taggad KomVux, Samhällskunskap 1 A, Samhällskunskap Gymnasieskolan, Vådan med icke ämnes-/stadiebehöriga lärare |

  • Sök inlägg

  • Senaste inläggen

    • Utdrag samt länk till Harkling: Gängkriminaliteten i Göteborg
    • Reblogg från Harkling: Censur på Bokmässan
    • A link to Australian Working Dog Resque
    • Telia, vakna upp det är 2016 nu!
    • Rebloggat från Harkling: Röd journalistik – mer åsikt än kunskap?
    • Utanförskap börjar i hemmet! (uppdaterad 19 Augusti 2016)
    • Utanförskap ingen ursäkt för att bränna bilar!
    • Största misstag? Aida Hadzialic (S)?????
    • Sverige var fantastiskt…. och vårt Försvar var gott.
    • Stopp och belägg. Kvinnor kan, vill och törs 2016 precis som på 70-talet
  • Senaste kommentarerna

    • norah4you om Utdrag samt länk till Harkling: Gängkriminaliteten i Göteborg
    • non-PKman om Utdrag samt länk till Harkling: Gängkriminaliteten i Göteborg
  • Mest lästa inlägg

    • Socialdemokraterna och rasbiologiska institutet
  • Kategorier

  • Sidor

    • About
      • Aktuell debatt
        • Aktuell debatt 2014
        • Aktuell debatt t.o.m. 2013
        • Barn, föräldrar och samhället
          • Curlingföräldrar
          • V70-föräldrar
        • Eftervalsdebatt Val 2014
        • Finansstupet
        • Göteborgsröran
        • Klimathotet
          • Geologi
          • Några fakta o källor CO2-troende glömt
          • When the fox counts the chickens….
        • Mellanöster
        • Miljöfrågan
          • FAKTA SOM ALLA BÖR KÄNNA TILL
            • FACTS FOR EVERYONE TO BE AWARE OF, even those who believe in the CO-2 threat
          • Rent vatten
            • Verkligt problem – Rent Vatten
          • Stormen Sandy
        • Miljöfrågan – Rent vatten
          • Arktis historia
          • Fakta om jorden
          • True history of Greenpeace
        • Val 2014 Sverige
        • Yttrandefriheten
          • Fri- och Rättigheter BEGRÄNSNINGAR
          • When God gives love
    • Asylrätt enligt FN:s Mänskliga Rättigheter
    • Historia
      • Grönland
      • Teodrik/Theoderic den store
      • Vreta Klosters kungahistoria
    • Rebloggarticles from Genetiker inkl. personal comments
    • Studier, tips med mera (uppdaterad jan 2015)
      • Samhällskunskap
      • Studietekniska tips m.m.
        • Kurslitteratur och tilläggslitteratur
        • Matematikex. från 1 klass Realskolan
    • Theories of Science
      • Begreppsteori
      • Källkritik, källanalys sammanhang
      • Källkritisk analys – Sanning och konsekvens
      • Värdegrundteorier
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör som 256 andra, prenumerera du med.

Blogg på WordPress.com.

WPThemes.


Integritet och cookies: Den här webbplatsen använder cookies. Genom att fortsätta använda den här webbplatsen godkänner du deras användning.
Om du vill veta mer, inklusive hur du kontrollerar cookies, se: Cookie-policy
  • Följ Följer
    • Norah4you's Weblog
    • Gör sällskap med 95 andra följare
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Norah4you's Weblog
    • Anpassa
    • Följ Följer
    • Registrera
    • Logga in
    • Kopiera kortlänk
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa inlägg i läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält
%d bloggare gillar detta: