• Hem
  • About
  • Asylrätt enligt FN:s Mänskliga Rättigheter
  • Theories of Science
  • Studier, tips med mera (uppdaterad jan 2015)
  • Rebloggarticles from Genetiker inkl. personal comments
  • Historia

Norah4you's Weblog

Thoughts from the Swedish Westcoast

Feeds:
Inlägg
Kommentarer
« Integration – Lösning eller Skapar problem?
Aktuell debatt sida uppdaterad »

Yttrandefrihet, Åsiktsfrihet och Tryckfrihet

09 mars 2015 av norah4you

I Sverige gäller SVENSKA GRUNDLAGAR

Det nedan borde vara ett krav som alla som utbildar unga i Förskola och Grundskola MÅSTE vara beredda att stödja i ORD OCH HANDLING:

Yttrandefrihetsgrundlagen

1 kap. Grundläggande bestämmelser

1 § Varje svensk medborgare är gentemot det allmänna tillförsäkrad rätt enligt denna grundlag att i ljudradio, television och vissa liknande överföringar, offentliga uppspelningar ur en databas samt filmer, videogram, ljudupptagningar och andra tekniska upptagningar offentligen uttrycka tankar, åsikter och känslor och i övrigt lämna uppgifter i vilket ämne som helst.

Yttrandefriheten enligt denna grundlag har till ändamål att säkra ett fritt meningsutbyte, en fri och allsidig upplysning och ett fritt konstnärligt skapande. I den får inga andra begränsningar göras än de som följer av denna grundlag.
………
– – – – – – – Slut på utdrag ur Yttrandefrihetsgrundlagen – – – – –

Skollagen

Syftet med utbildningen inom skolväsendet

4 § Utbildningen inom skolväsendet syftar till att barn och elever ska inhämta och utveckla kunskaper och värden. Den ska främja alla barns och elevers utveckling och lärande samt en livslång lust att lära. Utbildningen ska också förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på.

I utbildningen ska hänsyn tas till barns och elevers olika behov. Barn och elever ska ges stöd och stimulans så att de utvecklas så långt som möjligt. En strävan ska vara att uppväga skillnader i barnens och elevernas förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen.

Utbildningen syftar också till att i samarbete med hemmen främja barns och elevers allsidiga personliga utveckling till aktiva, kreativa, kompetenta och ansvarskännande individer och medborgare.

Utformningen av utbildningen

5 § Utbildningen ska utformas i överensstämmelse med grundläggande demokratiska värderingar och de mänskliga rättigheterna som människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet samt solidaritet mellan människor.
…..
– – – – – – SLUT på utdrag ur SKOLLAGEN – – – –

Inledning av

Läroplan för Grundskolan

1 Skolans värdegrund och uppdrag

Grundläggande värden

Skolväsendet vilar på demokratins grund. Skollagen (2010:800) slår fast att utbildningen inom skolväsendet syftar till att elever ska inhämta och utveckla kunskaper och värden. Den ska främja alla elevers utveckling och lärande samt en livslång lust att lära. Utbildningen ska förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på. Var och en som verkar inom skolan ska också främja aktning för varje människas egenvärde och respekt för vår gemensamma miljö.
……
— – – – -Slut på utdrag ur Läroplan Grundskolan – – – – –

De som inte är beredda att ställa upp bakom Yttrandefrihet, Åsiktsfrihet och Tryckfrihet begår Grundlagsbrott.
I SVERIGE GÄLLER SVENSKA GRUNDLAGAR

Yttrandefriheten ute på hal is, SvD ledarsidan 8 mars 2015
Låt inte extremister tysta vår yttrandefrihet, GP debatt 5 mars 2015

Det klagas på Kina för att Yttrandefriheten inte finns:
….Utländska medier får det allt svårare att verka. Censuren av internet hårdnar, och regimen försöker täppa till alla hål som ger tillgång till internationalla informationskanaler. En ny terroristlagstiftning riktas mot separatister och islamister i provinsen Xinjiang, men många befarar att den också ska utnyttjas för att rättfärdiga förtrycket av yttrandefriheten.Ointaglig ledning i Kina, DN Ledarsidan 9 mars 2015

Men varför är så många så tysta när Yttrandefriheten Sverige och Svensk Historia (=Svensk KULTUR) har hotas?

Norah4you's Weblog

Jag måste säga att jag undrar hur i hela fridens namn diskussionen om det var rätt eller fel att neka Vilks ställa ut utifrån Yttrandefrihet, Åsiktsfrihet och Tryckfrihetslagstiftningen ens har hamnat på tapeten. Nog har jag under senare år med bestörtning, vilket en del som läser bloggen reagerat på, förstått att flumskolan skördat många offer som aldrig fått ämnes- och stadiebehöriga lärare som sett till att de fått lära in vad som gäller i en demokratisk stat som Sverige. Än mindre fått lära sig var gränserna går och varför det måste vara tillåtet att ha de mest vidriga uppfattningar och framföra dem SÅ LÄNGE DET INTE FINNS FÖRBJUDET ATT GÖRA SÅ. Sveriges Grundlagar är inte utformade och har i sin tradition aldrig varit avsedda att sära ut. Sedan må det finnas människor som känner sig kränkta av att andra har uppfattningar som står så långt från vad deras egna gör…

Visa originalinlägg 401 fler ord

Share this:

  • Reddit
  • Twitter
  • E-post
  • Facebook
  • LinkedIn

Gilla

Gilla Laddar in …

Relaterade

Publicerat i Barnkonventionen, Defence of State/Country, Education, Försvar, Human Rights, Humaniora, Journalistik, Mänskliga Rättigheter, Samhällskunskap, Uncategorized | Taggad Ämnes- och stadiebehöriga lärare, Åsiktsfrihet, I Sverige gäller Svenska Grundlagar, Lars Vilks, Lärarförbundet, Regeringsformens 1 kap 2§, Svenska Grundlagar, Tryckfrihet, Yttrandefrihet, Yttrandefrihetsgrundlagen | 1 kommentar

Ett svar

  1. på 09 mars 2015 den 6:14 Du gamla du fria – svenska självbilden | Norah4you's Weblog

    […] Utdrag ur Yttrandefrihet, Åsiktsfrihet och Tryckfrihet: […]

    GillaGilla



Kommentarer är stängda.

  • Sök inlägg

  • Senaste inläggen

    • Utdrag samt länk till Harkling: Gängkriminaliteten i Göteborg
    • Reblogg från Harkling: Censur på Bokmässan
    • A link to Australian Working Dog Resque
    • Telia, vakna upp det är 2016 nu!
    • Rebloggat från Harkling: Röd journalistik – mer åsikt än kunskap?
    • Utanförskap börjar i hemmet! (uppdaterad 19 Augusti 2016)
    • Utanförskap ingen ursäkt för att bränna bilar!
    • Största misstag? Aida Hadzialic (S)?????
    • Sverige var fantastiskt…. och vårt Försvar var gott.
    • Stopp och belägg. Kvinnor kan, vill och törs 2016 precis som på 70-talet
  • Senaste kommentarerna

    • norah4you om Utdrag samt länk till Harkling: Gängkriminaliteten i Göteborg
    • non-PKman om Utdrag samt länk till Harkling: Gängkriminaliteten i Göteborg
  • Mest lästa inlägg

    • Ukraina 1900-tals skapelse inte historiskt eller historiska gränser!
    • Rödgröna rörans Kia Andreasson (MP) gör bort sig igen!
    • Ord och inga visor - "Sverige har förstört sitt skolsystem"
  • Kategorier

  • Sidor

    • About
      • Aktuell debatt
        • Aktuell debatt 2014
        • Aktuell debatt t.o.m. 2013
        • Barn, föräldrar och samhället
          • Curlingföräldrar
          • V70-föräldrar
        • Eftervalsdebatt Val 2014
        • Finansstupet
        • Göteborgsröran
        • Klimathotet
          • Geologi
          • Några fakta o källor CO2-troende glömt
          • When the fox counts the chickens….
        • Mellanöster
        • Miljöfrågan
          • FAKTA SOM ALLA BÖR KÄNNA TILL
            • FACTS FOR EVERYONE TO BE AWARE OF, even those who believe in the CO-2 threat
          • Rent vatten
            • Verkligt problem – Rent Vatten
          • Stormen Sandy
        • Miljöfrågan – Rent vatten
          • Arktis historia
          • Fakta om jorden
          • True history of Greenpeace
        • Val 2014 Sverige
        • Yttrandefriheten
          • Fri- och Rättigheter BEGRÄNSNINGAR
          • When God gives love
    • Asylrätt enligt FN:s Mänskliga Rättigheter
    • Historia
      • Grönland
      • Teodrik/Theoderic den store
      • Vreta Klosters kungahistoria
    • Rebloggarticles from Genetiker inkl. personal comments
    • Studier, tips med mera (uppdaterad jan 2015)
      • Samhällskunskap
      • Studietekniska tips m.m.
        • Kurslitteratur och tilläggslitteratur
        • Matematikex. från 1 klass Realskolan
    • Theories of Science
      • Begreppsteori
      • Källkritik, källanalys sammanhang
      • Källkritisk analys – Sanning och konsekvens
      • Värdegrundteorier
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 256 andra följare

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

WPThemes.


Integritet och cookies: Den här webbplatsen använder cookies. Genom att fortsätta använda den här webbplatsen godkänner du deras användning.
Om du vill veta mer, inklusive hur du kontrollerar cookies, se: Cookie-policy
  • Följ Följer
    • Norah4you's Weblog
    • Gör sällskap med 256 andra följare
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Norah4you's Weblog
    • Anpassa
    • Följ Följer
    • Registrera
    • Logga in
    • Kopiera kortlänk
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa inlägg i läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält
loading Avbryt
Inlägget skickades inte – kontrollera dina e-postadresser!
E-postkontroll misslyckades, försök igen
Tyvärr, din blogg kan inte dela inlägg via e-post.
%d bloggare gillar detta: