Fridolin har inte ens tagit sig tid att läsa de styrdokument som gäller hans eget ansvarsområde…. Pinsamt är väl snällt. Tillåtet att vara dum i Sverige…. dumt att visa att man är det….. Så okunnig minister har ALDRIG SKÅDATS som skolminister – och det säger inte lite!!!
Inflik 5 mars – läst på twitter:
https://twitter.com/FrHaJo/status/573381861906489345
ursprunglig text 4 mars:
Börja med att läsa följande utdrag från gällande Läroplan Svenska årskurs 1-3 (längre text se nedan):Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3
Eleven kan läsa bekanta och elevnära texter med flyt genom att använda lässtrategier på ett i huvudsak fungerande sätt. Genom att kommentera och återge några för eleven viktiga delar av innehållet på ett enkelt sätt visar eleven grundläggande läsförståelse. Dessutom kan eleven föra enkla resonemang om tydligt framträdande budskap i texterna och relatera detta till egna erfarenheter.
Eleven kan skriva enkla texter med läslig handstil och på dator. I texterna kan eleven använda stor bokstav, punkt och frågetecken samt stava ord som eleven själv ofta använder och som är vanligt förekommande i elevnära texter. De berättande texter eleven skriver har tydlig inledning, handling och avslutning……
Läsa-skriva-räkna-garanti för Lågstadiet införs 2017, Skolminister Gustav Fridolin (MP) DN Debatt 4 mars 2015 SÅ NU SKALL DU FÖRSÄMRA DE KRAV SOM REDAN FINNS OCH SOM MÅNGA KOMMUNER VÄGRAR ELEVERNA TROTS ATT DE GÄLLANDE KRAVEN ÄR MYCKET MER OMFATTANDE ÄN ”GARANTIN”????
Senkommet uppvaknande om elevstöd, SvD 4 mars 2015
Fridolin vill införa läs- och skrivgaranti, Aftonbladet 4 mars 2015 Finns redan i betydligt större utsträckning inskriven i Läroplanen Grundskola Svenska årskurs 1-3…. BAKLÄXA
Regeringen vill införa läs- och skrivgaranti, Expressen 4 mars 2015 OKUNSKAPEN ÄR SKRÄMMANDE LÅG HOS GUSTAV FRIDOLIN!
Vill införa läs- och skrivgaranti, GP 4 mars 2015
Hela texten avseende kursplan årskurs 1-3 finns att läsa på sid Läroplaner ämnen & kurser, Grundskola, Kursplan – Svenska, Skolverket.se
se speciellt:
Ämnets syfte
I årskurs 1-3Läsa och skriva
•Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll.
•Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag.
Skapande av texter där ord och bild samspelar.•Enkla former för textbearbetning, till exempel att i efterhand gå igenom sin text och göra förtydliganden.
•Handstil och att skriva på dator.
•Språkets struktur med stor och liten bokstav, punkt, frågetecken och utropstecken samt stavningsregler för vanligt förekommande ord i elevnära texter.
•Alfabetet och alfabetisk ordning.
•Sambandet mellan ljud och bokstav.
…….
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3Eleven kan läsa bekanta och elevnära texter med flyt genom att använda lässtrategier på ett i huvudsak fungerande sätt. Genom att kommentera och återge några för eleven viktiga delar av innehållet på ett enkelt sätt visar eleven grundläggande läsförståelse. Dessutom kan eleven föra enkla resonemang om tydligt framträdande budskap i texterna och relatera detta till egna erfarenheter.
Eleven kan skriva enkla texter med läslig handstil och på dator. I texterna kan eleven använda stor bokstav, punkt och frågetecken samt stava ord som eleven själv ofta använder och som är vanligt förekommande i elevnära texter. De berättande texter eleven skriver har tydlig inledning, handling och avslutning. Eleven kan söka information ur någon anvisad källa och återger då grundläggande delar av informationen i enkla former av faktatexter. Texterna innehåller grundläggande ämnesspecifika ord och begrepp som används så att innehållet klart framgår. Genom att kombinera sina texter med bilder kan eleven förtydliga och förstärka sina budskap. Dessutom kan eleven utifrån givna frågor ge enkla omdömen om sina egna och andras texter samt utifrån respons bearbeta och förtydliga sina texter på ett enkelt sätt.
Eleven kan samtala om elevnära frågor och ämnen genom att ställa frågor, ge kommentarer och framföra egna åsikter. När eleven berättar om vardagliga händelser beskriver eleven dem så att innehållet tydligt framgår. Dessutom kan eleven ge och ta enkla muntliga instruktioner.
Så Fridolin, inte bara pinsamt – för antingen har du inte läst kursplanen för svenska innan du kommit med förslag som inte ens täcker upp hälften av det som KRÄVS att eleven skall vara garanterad att klara redan,
eller så är det värre än då,
två alternativ finns – du saknar ordkunskap eller du försöker bluffa svenska folket så att eleverna blir garanterade MINDRE än nuvarande!’
SKÄMS FRIDOLINOförmåga att förstå Läroplaner finns även hos Pysslingen skolor och Academedias för- och grundskolesegment
Dags att kräva rektors- och skolledarbehörighet! 😛 😛
Vad är det som gör att Fridolins uttalanden känns så pinsamma? Hans ålder? Hans brist på erfarenhet? Hans snusförnuftiga framtoning? Förmodligen en blandning av alltihop. På DN.Debatt i dag (4 mars 2015) slår han hur som helst in öppna dörrar med sitt förslag om ”Läsa-skriva-räkna-garanti” för lågstadiet. Den garantin finns redan! Den står klart uttryckt i läroplanen i svenska för årskurs 1 – 3 http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och kurser/grundskoleutbildning/grundskola/svenska och förtydligas i rapporten ”Det tar tid”, resultatet av den utredning Jan Björklund tillsatte 2012.
I årskurs 3 ska fokus ligga på läsförståelse, skrivkunnighet och matematik och tydliga mål anger vad eleverna ska kunna när de lämnar årskursen. Om detta säger utredarna (s. 67): ”Utredningen bedömer att förekomsten av ett tillfälle i slutet av årskurs 3, för vilket det finns definierade kunskapskrav, skapar förutsättningar för att det ska uppstå effekter på lärandet under de tidiga åren, genom det sätt det påverkar lärarnas arbete
Visa originalinlägg 398 fler ord
Men precis, exakt. Kunde inte hålla med dig mer.
GillaGilla
Tack.
GillaGilla
[…] « Kan du inte läsa Fridolin? från Hartling ”Pinsamt igen Fridolin” […]
GillaGilla