Ja skolan kan bättre – friskola eller kommunalskola är inte problematiken annat än att kommunerna misskött skolan så att den inte är likvärdig i hela landet eller ens i samma kommun.
Det handlar heller inte om tidiga betyg eller inte annat än för sk. forskare som inte gjort sin hemläxa med internationell vetenskapligt baserad forskning…..https://twitter.com/IngerNorah4you/status/560523658918387712
Lägg ned striden om tidiga betyg, GP Ledarsidan 28 januari 2015
Forskarna kallar det ansvarslöst, SvD 28 januari 2015 JAG som läst Vetenskapsteori i 7 ämnen samt skrivit upp till D-nivå (Masteruppsats även om jag inte tog ut den) i Historia, JAG kallar dem sk. forskare. Så bedrövligt låg vetenskapsteoretisk kvalité på ”forskningsnivå” hade aldrig passerat på ämnet Historia. Inte heller i Statsvetenskap, Sociologi m.fl. ämnen. Aldrig godkänts ens på Naturvetenskaplig nivå. Akrebin är bedrövlig, Fallacies är vanligare än ovanliga, Vetenskaplig forskning i ämnet som refereras måste vara selektivt utvald för även den är på bedrövligt låg vetenskaplig nivå!!! SKANDAL!Det är de elever som behöver tidigt stöd, som behöver tidiga betyg.
Både de elever som har dyslexi som de som har andra behov som Skollagen kräver att huvudmannen ser till att ge dem den stödundervisning eller annat som lagen gör klart, det är även de barn som ”har lätt” för sig som behöver ha extra stöd i stället för att få stampa på stället, repetera tills de blir trötta och förlorar nyfikenheten, även de barnen behöver stödet.
Alla barn oavsett sk. behov har också rätt att kräva att få arbeta i lugn och harmonisk miljö – vilket tyvärr blivit ovanligt i ”vanliga” skolor där krav inte får ställas och där föräldrars inflytande ibland går längre än deras kunskap om det som skall läras in stoppar deras egna barns utveckling. V70-föräldrar finns det gott om i samhället oavsett samhällsklass och sk. etnisk bakgrund.
Sedan är det viktigt att framhålla:
Vinst eller inte vinst är inte problemet – det handlar om att Sveriges offentliga upphandlare saknar kunskap nog att ställa de mest elementära kvalitétskrav som ALLA anordnare av skolundervisning MÅSTE uppfylla.
viktiga kvalitétskrav:* Ämnes- och stadiebehöriga lärare fullt ut. Finns inte full behörighet vid anställning över 2 månader så BÖR ARBETSGIVARE få kravet på sig att med B-avdrag se till att de som har ämneskunskap men inte lärarbehörighet får studera på deltid till behörighet.
* Skollokaler SKALL ha samma krav på ventilation och lämpligt byggmaterial som vanliga arbetsplatser har.
* Arbetsskydd avseende buller, temperatur, möjlighet att personanpassa arbetsstol för lärare m.m. MÅSTE skrivas in i kravspec. (finns säkert flera viktiga arbetsskyddbitar jag glömt här)
* Krav i kravspec på att Rektor som minst skall ha utbildning samt 2 års erfarenhet av det stadie han/hon blir rektor på. SAMT självklart: Ingen skall få fast rektorsanställning oavsett utförare OM INTE REKTORSUTBILDNING ÄR HELT AVSLUTAD!
* Samma minimikrav på anslag till kurslitteratur, skolmaterial tvärs över en hel kommun – oavsett utförare.
* I kravspec för samtliga utförare bör det även göras klart vad som kommunen, så länge kommunen nu är huvudman, kräver vad gäller vidareutbildning av personal!
Mycket mer behöver till. men vi kan börja där.
Det finns argument både för och mot friskolor (avsnitten ”Kritik mot religiösa friskolor”, ”Kritik mot vinstdrivande friskolor”, ”Friskolan – hot eller möjlighet?”) Att skolor läggs ner och elever drabbas mitt i ett läsår är oacceptabelt. Likaså att religiösa (eller politiska) intressen tillåts indoktrinera elever med sina läror. Påståendet att friskolor skulle utgöra ett hot mot jämlikhet i utbildningen håller däremot inte.
För visso väljer föräldrar och deras barn ibland bort kommunala skolor till förmån för en friskola med gott rykte, men den möjligheten står öppen för alla. Genom att förbjuda friskolor tvingar man däremot elever kvar i det egna bostadsområdet och eftersom boendet är segregerat, (åtminstone i större städer) så får man inte den blandning av elevkategorier som förbudsivrarna ropar efter. Vilken jämlikhet har man då uppnått? (Läs mer i avsnittet ”Friskolan – hot eller möjlighet?”) Friskolor behövs för valfriheten, men också som ett incitament för att genom konkurrens öka…
View original post 16 fler ord
Du har rätt i alla de krav du ställer. Det borde vara självklarheter och det är också uttalade ambitioner från en del allianspolitiker, men med rödgrön styrning sker ingen förändring till det bättre i svensk skola.
GillaGilla