• Hem
  • About
  • Asylrätt enligt FN:s Mänskliga Rättigheter
  • Theories of Science
  • Studier, tips med mera (uppdaterad jan 2015)
  • Rebloggarticles from Genetiker inkl. personal comments
  • Historia

Norah4you's Weblog

Thoughts from the Swedish Westcoast

Feeds:
Inlägg
Kommentarer
« Uppdatering av Studier, Tips m.m. -sida
Jonas Sjöstedt gör upp med V:s historiska bakgrund »

Vetenskaplig skolforskning inte pseudoforskning

05 januari 2015 av norah4you

"If You Are Determined.." @10MillionMiler #quotes #leadership #entrepreneur #inspiration #quote RT @ManagersDiary pic.twitter.com/jU3DWjLky6

— Wright Thurston (@10MillionMiler) January 5, 2015

This summer a very intersting book was published in UK. The book might explain WHY so many never learnt basic facts nor was given the chance to understand basic first, deep understanding next in order to learn how to go on to understanding more than bits and pieces.

Daisy Christodoulou did a tough research in true Theories of Science-maner writing: Exploding Seven Myths about Education….
Guess what. In the 1960’s the wave of returning to Rousseau’s thoughts about Freedom and Learning started to have a major impact on teaching and learning in UK as well as US. (Sweden is an other example
1960-talet fortsätter skada den svenska skolan, SvD ledarsidan 20 december 2014

So what was the Seven Myths:

* Facts prevent understanding
* Teacher-led instruction is passive
* The 21st century fundamentally changes everything
* You can always just look it up
* We should teach transferable skills
* Projects and activities are the best way to learn
* Teaching knowledge is indoctrination.
Comments re. need of Good Education, in #AGU14 NASA’s Orbiting Carbon Observatory shows surprising CO2 emissions in Southern Hemisphere
————————————–

Verklighetens okunskap i svenska skolan är något som vänsternissar missar gång på gång. Det märks att media använder sig av journalister med rödgröna skygglappar och därför väljer sk. experter av samma skrot och korn!

Dagens bottennapp vid arkeologiska undersökningen av rödgröna sandlådan: Jonas Hinnfors säger att om Alliansen vill upprätthålla den ”politiska glöden” kan de hugga på de små nålsticken som förekommer i utspelet.

Men att ”ge igen” är ingen bra strategi, tror Lena Lid Falkman.

– Om Alliansen börjar tjafsa tillbaka tror jag ingen vinner på. Nu liknar det mer en sandlåda, säger hon.Regeringens dubbla signaler förvånar experter, SvD 5 januari 2015

Av Rödgröna sörjan regering kan man förvänta sig vad som helst. Speciellt av Fridolin som inte själv tagit steget upp ur sandlådan. Men att någon som vill visa sig vara värd epitét expert inte har kunskap att inse att Ad hoc och Ad Hominem INTE HÖR HEMMA I EN STATSVETARES VOKABULÄR, det visar att svenska skolan förfallit än värre i kunskap än vad PISA-undersökningen visar! Vad är Fallacies vid argumentering Lena Lid Falkman? Inget som en seriös vetenskapsbaserad forskare använder sig av!

se även: Små grodorna små grodorna …… S och MP

Dagens höjdare är däremot Jonas Sjösted (V) som i ett debattinlägg i NSD gör klart vad Vänsterpartiet anser viktigt att ALLA, även dagens svenska skolelever får lära sig:

Under 1920- och 30-talen emigrerade många svenskar till Sovjetunionen. De flesta bosatte sig i sovjetiska Karelen. De lämnade ett Sverige med fattigdom, klassorättvisor och hög arbetslöshet. Många av dem kom från Norrbotten, ibland kallas de därför för Kirunasvenskarna. De flesta sympatiserade med och trodde på Sovjetkommunismen. I Sovjet möttes de av armod, förtryck och rättslöshet. Tiotals av dem mördades av stalinismens terror eller gick under i fångläger. De tillhör stalinismens offer.

En del av de överlevande kunde återvända till Sverige. Trots deras dramatiska och tragiska öden var deras historia relativt okänd fram till 90-talet då de uppmärksammades i böcker och andra medier. Flera av dem som återvände kände sig mobbade och utstötta av kommunister i Norrbotten eftersom de vittnade om övergrepp och armod i Sovjetstaten.

Stalinismen var ett system baserat på terror och fruktan. Under Stalins tid som diktator dödades miljoner av politiskt våld. Hundratusentals hämtades i sina hem och avrättades. Miljoner deporterades och dog i fångläger. Miljoner svältes till döds, inte minst i Ukraina. Rättslöshet och terror härskade. Det öde som drabbade de mördade Kirunasvenskarna var en liten del av den systematiska förföljelsen och mördandet. Den kommunistiska idén användes för att motivera massmord.V vill ha minnesmärke över Kirunasvenskarna, Jonas Sjöstedt (V) på NSD:s debattsida 5 januari 2015

Det är viktigt att hålla gränserna mot extrempolitik. Oavsett om det är odemokratiska politiska partier på ena eller andra sidan.

Share this:

  • Reddit
  • Twitter
  • E-post
  • Facebook
  • LinkedIn

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Relaterade

Publicerat i Education, Grundskola, Gymnasium, Historia, History, Humaniora, Journalistik, Juridik, Okategoriserat, Partipolitik, Politic, Samhällskunskap, Uncategorized, Universitet och Högskola, Utbildning, Utbildningspolitik | Taggad "Skolpolitik" a la sandlådan, Aida Hadzialic (S), Antarktis, Basic Education, Daisy Christodoulou, Difference in views of Education Liberals and Democrate's view not the same as Conservative's, Education a la Rousseau from 1960's on, Gustav Fridolin (Mp), Helene Hellmark Knutsson (S), Jonas Sjöstedt (v), Kunskap faller inte som regn från ovan, Miljöpartiet, Politik, Seven Myths about Education...., Socialdemokraterna, Teori kontra verklighet, Vetenskaplig skolforskning skild från pseudoforskning, Vetenskapsteori, Welleducated teachers needed for every pupil and student |

  • Sök inlägg

  • Senaste inläggen

    • Utdrag samt länk till Harkling: Gängkriminaliteten i Göteborg
    • Reblogg från Harkling: Censur på Bokmässan
    • A link to Australian Working Dog Resque
    • Telia, vakna upp det är 2016 nu!
    • Rebloggat från Harkling: Röd journalistik – mer åsikt än kunskap?
    • Utanförskap börjar i hemmet! (uppdaterad 19 Augusti 2016)
    • Utanförskap ingen ursäkt för att bränna bilar!
    • Största misstag? Aida Hadzialic (S)?????
    • Sverige var fantastiskt…. och vårt Försvar var gott.
    • Stopp och belägg. Kvinnor kan, vill och törs 2016 precis som på 70-talet
  • Senaste kommentarerna

    • norah4you om Utdrag samt länk till Harkling: Gängkriminaliteten i Göteborg
    • non-PKman om Utdrag samt länk till Harkling: Gängkriminaliteten i Göteborg
  • Mest lästa inlägg

    • Omvärldsanalys Ukraina-Europa perspektiv 19 februari 2014
    • Tillämpa Lokal ordningsstadga för Göteborgs kommun, tack
    • Källkritisk analys - Sanning och konsekvens
    • Verklighetens havsvattennivåer
    • The real reason for flooding in Somerset Levels? Not global warming - river management
  • Kategorier

  • Sidor

    • About
      • Aktuell debatt
        • Aktuell debatt 2014
        • Aktuell debatt t.o.m. 2013
        • Barn, föräldrar och samhället
          • Curlingföräldrar
          • V70-föräldrar
        • Eftervalsdebatt Val 2014
        • Finansstupet
        • Göteborgsröran
        • Klimathotet
          • Geologi
          • Några fakta o källor CO2-troende glömt
          • When the fox counts the chickens….
        • Mellanöster
        • Miljöfrågan
          • FAKTA SOM ALLA BÖR KÄNNA TILL
            • FACTS FOR EVERYONE TO BE AWARE OF, even those who believe in the CO-2 threat
          • Rent vatten
            • Verkligt problem – Rent Vatten
          • Stormen Sandy
        • Miljöfrågan – Rent vatten
          • Arktis historia
          • Fakta om jorden
          • True history of Greenpeace
        • Val 2014 Sverige
        • Yttrandefriheten
          • Fri- och Rättigheter BEGRÄNSNINGAR
          • When God gives love
    • Asylrätt enligt FN:s Mänskliga Rättigheter
    • Historia
      • Grönland
      • Teodrik/Theoderic den store
      • Vreta Klosters kungahistoria
    • Rebloggarticles from Genetiker inkl. personal comments
    • Studier, tips med mera (uppdaterad jan 2015)
      • Samhällskunskap
      • Studietekniska tips m.m.
        • Kurslitteratur och tilläggslitteratur
        • Matematikex. från 1 klass Realskolan
    • Theories of Science
      • Begreppsteori
      • Källkritik, källanalys sammanhang
      • Källkritisk analys – Sanning och konsekvens
      • Värdegrundteorier
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör som 256 andra, prenumerera du med.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

WPThemes.


Integritet och cookies: Den här webbplatsen använder cookies. Genom att fortsätta använda den här webbplatsen godkänner du deras användning.
Om du vill veta mer, inklusive hur du kontrollerar cookies, se: Cookie-policy
  • Följ Följer
    • Norah4you's Weblog
    • Gör sällskap med 95 andra följare
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Norah4you's Weblog
    • Anpassa
    • Följ Följer
    • Registrera
    • Logga in
    • Kopiera kortlänk
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa inlägg i läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält
%d bloggare gillar detta: