• Hem
  • About
  • Asylrätt enligt FN:s Mänskliga Rättigheter
  • Theories of Science
  • Studier, tips med mera (uppdaterad jan 2015)
  • Rebloggarticles from Genetiker inkl. personal comments
  • Historia

Norah4you's Weblog

Thoughts from the Swedish Westcoast

Feeds:
Inlägg
Kommentarer
« Invandring – integration fundering 5 januari 2015
Uppdatering av Studier, Tips m.m. -sida »

Små grodorna, små grodorna….. S och MP

05 januari 2015 av norah4you

Hur står det till på utbildningsdepartementet? Att okunskap råder bland de som inte har vetenskapsteoretisk utbildning att kunna skilja på politisk psedoforskning om inlärning och vetenskapsteoretisk forskning om utlärning och inlärning,
det var vi många ämnes- och stadiebehöriga som länge förstått. Men att det var så här illa, det visar behovet av att INGEN borde få bli minister inom utbildningsområdet om vederbörande INTE som minst är utbildad och behörig för vanliga Grundskolan/Gymnasiet samt skrivit till C eller D-nivå dvs som minst fått lära sig grunderna i Vetenskapsteori!

Samförstånd behövs. Det är tid för ansvar. Vi hoppas att regeringen och Alliansen nu tillsammans kan arbeta för en skolpolitik som ligger fast över val och förankras i forskning och bland skolpersonal, skriver de tre ministrarna vid utbildnings­departementet Gustav Fridolin, Helene Hellmark Knutsson, Aida Hadzialic.”Vi måste bli överens om grunderna för skolpolitiken”; Gustav Fridolin, utbildningsminister (MP), Helene Hellmark Knutsson, minister för högre utbildning och forskning (S) och Aida Hadzialic, gymnasie- och kunskapslyfts­minister (S) på DN Debatt 5 december 2015

Det ÄR TILLÅTET VARA DUM I SVERIGE – DUMT BEVISA DET!

Grodorna dansar utan musik och utan att ens ha taktkänsla 😛
Kunskap om varför S och MP:s skolpolitik saknar golvkontakt:

S sänkte svenska skolan http://t.co/b5zdC8cKBu MP är etter värre! http://t.co/lReOKF3CDv Knappast förhandlingsläge http://t.co/LLG9mENqip

— Inger E Johansson (@IngerNorah4you) January 5, 2015

Verkligheten

This summer a very intersting book was published in UK. The book might explain WHY so many never learnt basic facts nor was given the chance to understand basic first, deep understanding next in order to learn how to go on to understanding more than bits and pieces.

Daisy Christodoulou did a tough research in true Theories of Science-maner writing: Exploding Seven Myths about Education….
Guess what. In the 1960’s the wave of returning to Rousseau’s thoughts about Freedom and Learning started to have a major impact on teaching and learning in UK as well as US. (Sweden is an other example
1960-talet fortsätter skada den svenska skolan, SvD ledarsidan 20 december 2014

So what was the Seven Myths:

* Facts prevent understanding
* Teacher-led instruction is passive
* The 21st century fundamentally changes everything
* You can always just look it up
* We should teach transferable skills
* Projects and activities are the best way to learn
* Teaching knowledge is indoctrination.
Comments re. need of Good Education, in #AGU14 NASA’s Orbiting Carbon Observatory shows surprising CO2 emissions in Southern Hemisphere

Det är avsaknad av vetenskapsteoretisk kunskap och därav följande okunskap som utmärker Socialdemokraterna och Miljöpartiet i såväl Skolfrågan som sk. CO2-frågan. Illa ställt är det minsta man kan säga.

Alliansen bjuds in till skolsamtal, SvD 5 januari 2015
Alliansen bjuds in till skolsamtal, GP 5 januari 2015 Hade inte skadat om S och MP skaffat sig verklig vetenskaplig kunskap som håller vid analys av sk. studier. Lämplig läsning boken refererad ovan!!!!

”Rävgift” är inte bästa sättet att utveckla skolan. Nötning, inlärning av det som obligatoriska lärare lär ut, läxor som är tillräckligt omfångsrika samt välvalda för att utveckla egen tankeverksamhet – det är det som behövs i skolan. Inget annat. Katederundervisning? Ibland. Nödvändigt i början av nya avsnitt. Lika nödvändigt som det är att rektorer inte får bli rektorer utan färdig rektorsutbildning samt som minst någon form av lärarhögskoleutbildning, t.ex. anpassad till rektorer innehållande barn- och ungas utveckling, skillnad på att lära ut och få eleverna att lära in o.s.v.

Det krävs att ämnes- och stadiebehöriga lärare ”kan” eleverna tillräckligt väl för att ge differentierade läxor som vid redovisning utöver att vara anpassad/-e till respektive elev/-s utvecklingskurva också tillför debattfunderingar till resten av klassen. Krävande för lärare – tja, så har det alltid varit om det varit ämnes- och stadiebehöriga lärare som KAN sitt ämne tillräckligt väl för att kunna ”skjuta från höften” om någon elev kommer med oväntat komplicerade frågor och samtidigt KAN sina elever tillräckligt för att ge ALLA elever stimulans på de cirka 2-3 min/elev som en vanlig svensk dubbellektion medger. (60 min delat på 30 elever är vad som i bästa fall kan sägas vara effektiv tid vid dubbellektion)

Fantasier om att det räcker med att den som lär ut har ”erfarenhet” eller åtminstone ”behörighet i annat ämne” har gett oss den skola vi hade INNAN ALLIANSEN TILLTRÄDDE 2006. Att det finns många sk. lärare som tjatat sig till behörighet utan att vara ens lärarutbildade än mindre ha läst ”sina” ämnen – har inte löst situationen. Alla som har ämnes- och stadiebehörig för att vara lärare skulle däremot direkt få 5000 kr mer/månad OM någon som helst rättvisa är påtänkt efter S-regeringars och Lärarförbundets vilseledande bravader som drabbat dem.

Några tankvärda ord på vägen:

"If You Are Determined.." @10MillionMiler #quotes #leadership #entrepreneur #inspiration #quote RT @ManagersDiary pic.twitter.com/jU3DWjLky6

— Wright Thurston (@10MillionMiler) January 5, 2015

Share this:

  • Reddit
  • Twitter
  • E-post
  • Facebook
  • LinkedIn

Gilla

Gilla Laddar in …

Relaterade

Publicerat i Education, Humaniora, Juridik, Naturvetenskap, Partipolitik, Politic, Theories of Science, Utbildningspolitik, Vetenskapsteori | Taggad "Skolpolitik" a la sandlådan, Aida Hadzialic (S), Antarktis, Basic Education, Difference in views of Education Liberals and Democrate's view not the same as Conservative's, Education a la Rousseau from 1960's on, Gustav Fridolin (Mp), Helene Hellmark Knutsson (S), Kunskap faller inte som regn från ovan, Miljöpartiet, Politik, Socialdemokraterna, Teori kontra verklighet, Vetenskapsteori, Welleducated teachers needed for every pupil and student | 2 kommentarer

2 svar

  1. på 05 januari 2015 den 3:32 SasjaL

    Reblogga detta på SasjaL och kommenterade:
    Politikeryrket är nog det enda välbetalda, som inte kräver några som helst kvalifikationer. Dock om man vill klättra på kariärstegen, så är det ett måste att tycka som partiledningen. Det går tretton på dussinet av exempel av detta i befintlig regering …

    GillaGilla


  2. på 05 januari 2015 den 19:38 Vetenskaplig skolforskning inte pseudoforskning, S + MP | Norah4you's Weblog

    […] se även: Små grodorna små grodorna …… S och MP […]

    GillaGilla



Kommentarer är stängda.

  • Sök inlägg

  • Senaste inläggen

    • Utdrag samt länk till Harkling: Gängkriminaliteten i Göteborg
    • Reblogg från Harkling: Censur på Bokmässan
    • A link to Australian Working Dog Resque
    • Telia, vakna upp det är 2016 nu!
    • Rebloggat från Harkling: Röd journalistik – mer åsikt än kunskap?
    • Utanförskap börjar i hemmet! (uppdaterad 19 Augusti 2016)
    • Utanförskap ingen ursäkt för att bränna bilar!
    • Största misstag? Aida Hadzialic (S)?????
    • Sverige var fantastiskt…. och vårt Försvar var gott.
    • Stopp och belägg. Kvinnor kan, vill och törs 2016 precis som på 70-talet
  • Senaste kommentarerna

    • norah4you om Utdrag samt länk till Harkling: Gängkriminaliteten i Göteborg
    • non-PKman om Utdrag samt länk till Harkling: Gängkriminaliteten i Göteborg
  • Mest lästa inlägg

    • Skillnaden mellan Volvos och Saabs
    • Ord och inga visor - "Sverige har förstört sitt skolsystem"
    • Ni är för roliga, Klimatfantaster
    • Ministerstyre inte tillåtet i Sverige!
    • Kvinnor är myndiga, liksom männen
    • Finstilta i avtal, vad är det?
    • Dags definera Välfärdsbegreppet!
    • Media okunniga eller födda igår?
  • Kategorier

  • Sidor

    • About
      • Aktuell debatt
        • Aktuell debatt 2014
        • Aktuell debatt t.o.m. 2013
        • Barn, föräldrar och samhället
          • Curlingföräldrar
          • V70-föräldrar
        • Eftervalsdebatt Val 2014
        • Finansstupet
        • Göteborgsröran
        • Klimathotet
          • Geologi
          • Några fakta o källor CO2-troende glömt
          • When the fox counts the chickens….
        • Mellanöster
        • Miljöfrågan
          • FAKTA SOM ALLA BÖR KÄNNA TILL
            • FACTS FOR EVERYONE TO BE AWARE OF, even those who believe in the CO-2 threat
          • Rent vatten
            • Verkligt problem – Rent Vatten
          • Stormen Sandy
        • Miljöfrågan – Rent vatten
          • Arktis historia
          • Fakta om jorden
          • True history of Greenpeace
        • Val 2014 Sverige
        • Yttrandefriheten
          • Fri- och Rättigheter BEGRÄNSNINGAR
          • When God gives love
    • Asylrätt enligt FN:s Mänskliga Rättigheter
    • Historia
      • Grönland
      • Teodrik/Theoderic den store
      • Vreta Klosters kungahistoria
    • Rebloggarticles from Genetiker inkl. personal comments
    • Studier, tips med mera (uppdaterad jan 2015)
      • Samhällskunskap
      • Studietekniska tips m.m.
        • Kurslitteratur och tilläggslitteratur
        • Matematikex. från 1 klass Realskolan
    • Theories of Science
      • Begreppsteori
      • Källkritik, källanalys sammanhang
      • Källkritisk analys – Sanning och konsekvens
      • Värdegrundteorier
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 256 andra följare

Blogg på WordPress.com.

WPThemes.


Integritet och cookies: Den här webbplatsen använder cookies. Genom att fortsätta använda den här webbplatsen godkänner du deras användning.
Om du vill veta mer, inklusive hur du kontrollerar cookies, se: Cookie-policy
  • Följ Följer
    • Norah4you's Weblog
    • Gör sällskap med 256 andra följare
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Norah4you's Weblog
    • Anpassa
    • Följ Följer
    • Registrera
    • Logga in
    • Kopiera kortlänk
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa inlägg i läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält
loading Avbryt
Inlägget skickades inte – kontrollera dina e-postadresser!
E-postkontroll misslyckades, försök igen
Tyvärr, din blogg kan inte dela inlägg via e-post.
%d bloggare gillar detta: