Lärare som ratar ordningsbetyg, är antingen inte behöriga lärare i de ämnen och på de stadier de undervisar,
eller
så har de själva vant sig vid högt ljud med störningar så att de inte ser ens symptomen på sjukdomen ouppfostran och disrespekt för arbetsro
eller
så har de gett upp utan att inse det själva.
Mycket enkelt att få lugn och ro i ett klassrum. MEN det kräver välutbildade engagerade lärare som kan ”skjuta från höften”, dvs svara på elevers frågor snabbt och vara beredda att lägga om sin planerade undervisning om något hänt någon i klassen, allvarliga saker hänt i världen – samt snabbt utan att eleverna märker det klarar att återgå till planering. Det kräver lärare som orkar lyssna och orkar kräva respekt samt ge respekt tillbaka till de elever som visar respekt.
Jobbigt? Inte annat än de första lektionerna i en klass. Den första minuten första lektionen i klassen kan vara avgörande för om du får eller inte får med dig en klass. Vid Linköpings Lärarhögskola kallades detta Kontaktpunkten.
Ditt sätt att visa att du behärskar att vara lärare/handledare men ändå medmänniska som finns där NÄR ELEV(-ER) behöver dig och Ditt krav på eleverna att klassrummet är en arbetsplats där arbetsro råder, är avgörande. Klarar du inte det, så blir du inte bra lärare. Du måste alltså våga säga ifrån men behandla Alla elever som lika värda fast olika. Utan ordningsbetyg som direkt signalerar hem att elev inte uppför sig som föräldrar (förhoppningsvis) uppfostrat sina barn, så hjälper inget snack, inga skriftliga omdömen. Eleverna har rätt att få på papper om de uppfört sig!
Läraren: ”Tycker inte det är bra.”, GT 25 augusti 2014 Säger tyvärr alltför mycket som läraren förmodligen inte är mogen nog att förstå.
Alliansen vill införa ordningsbetyg, DN 25 augusti 2014 En självklarhet – i ett arbetsbetyg på vilken arbetsplats som helst finns i ordformuleringar ett omdöme om hur väl en som arbetat klarat av att rätta sig efter klädkod/arbetskod. Detta utöver kunskap och skicklighet. Många missar vad som fina formuleringar verkligen förmedlar. Men finns finns arbetsmoral och respekt för andra på arbetsplatsen.
Lärarförbundet rasar mot Allianslöfte om ordningsbetyg, Aftonbladet 25 augusti 2014 Lärarförbundets Eva-Lis Sirén visar disrespekt för arbetsplatsro och okunnighet om hela inlärningsprocessen. Var det detta hon ville visa? Förklarar i varje fall stor del av kunskapsskolans förfall!
En ”lärare” modell folkhögskolelärare som ratar ordningsbetyg i Grundskola och Gymnasieskola är Gustav Fridolin (MP) han ratar att friskolor skulle kunna få gå med vinst och mycket annat. Fridolin bollar sorglöst, GP ledarsidan 26 augusti 2014 Fridolin faller under första stycket ovan…. Han ÄR INTE ämnes- och stadiebehörig lärare på de stadier han så gärna uttalar sig om….
Varför skulle inte elever få veta om de uppfyller ordningskravet? Självklarhet!
I övriga Europa finns flera länder som har betyg i uppförande eller ordning. Närmaste grannarna Norge och Finland har det. Nederländerna, Belgien, Tyskland, Polen, Tjeckien och Slovakien, Grekland och Italien har det också.
GillaGilla