Rödgröna rörans Göteborg är i sig ett bra exempel på vad dålig matematisk kunskap kan leda till…..
Satt igår vid bord mellan hus i Lidköping och åt hallonpaj (smulpaj) med vaniljsås i solskenet samtalande om spårbundna trafiken, GS, Västtrafiks, Göteborgs Kommuns och självfallet Trafikverkets felräkningar. En som hade insyn i bakgrunden berättade att Trafikverkets felräkning på 20 miljarder för underhållet av Sveriges Järnvägar berodde på att ”man” glömt bort att räkna med att stor del av järnvägsnätet, nästan 80% på stambanorna enligt uppgift, numera är dubbelspårigt. Så kostnaden som skulle beräknas för underhåll av järnvägen utgick från kostnaden av underhåll för länge sedan då tåg i stort sett alltid fick mötas vid stationer 😛 Enkelspårigt var ordet……
Här i Göteborg har GS, Västtrafik och Göteborgs Kommun i sina kalkyler glömt bort att Göta Älvområdet är ett av landets största högriskområde för ras……. I kalkylerna för omdragning av spårvagnstrafiken har större delen av pålningskostnaderna glömts bort…. var följande kommer att redovisas för väljarna innan höstens val, det vore roligt att få veta:
Tätare pålning med högre krav på hållfasthet än i för kommunens politiker redovisade kostnader för:
* Verklighetens krav för säker ombyggnad och nybyggnation vid Gamlestadstorget……tåg och spårvagn skall gå ovanpå Resecentrat om jag fattade situationen rätt…
* Kostnaderna i verkligheten för pålning i av Rödgröna röran beslutade ny dragning av spårvagn till Järntorget…..
Rödgröna röran har återigen, precis som Trafikverket glömt bort att Fakta inte Fiktiva drömmar är det som gäller. Utöver ökade kostnader för oss Göteborgare så har vi tack vare snillenas oförmåga att göra konsekvensanalyser fått nytt läge i ombyggnadens Göteborg:
Alla spårvagnar kör andra vägar, GP 13 juni 2014
Stackars turister…. när vi Göteborgare själva har problem att hitta snabbaste resväg mellan två punkter utan oplanerade byten, hur klarar de sig?