Hur någon enda person, ens politiker inom Socialdemokratin tillsammans med fackföreningsfolk på LO kan vara så dumma, att de går och tror att två helt skilda frågor; arbetsgivares behov av specialutbildad arbetskraft och ungdomsarbetslöshet; går att lösa genom att ställa krav på att yrkesutbildning, yrkesgymnasium eller vad man väljer att kalla det, skall ge högskolebehörighet, det är så dumt att det är svårt att hitta förklaringar till att någon vuxen idag kan ha så dålig koll på var problemen ligger.
Så vill vi satsa på utbildning för yrken där fler kan få jobb, Ibrahim Baylan (S), Ingela Edlund, Ylva Johansson (S), Stefan Löfven partiledare (S) samt Karl-Petter Thorwaldsson (ordförande LO) på DN Debatt 4 juni 2014
Ense om strategi för yrkesutbildning, GP 4 juni 2014
Ense om strategi för yrkesutbildning, Aftonbladet 4 juni 2013
Enkelt uttryckt: Alla barn är lika värda men olika
Alla ungdomar varken vill eller kan klara av att läsa in det som krävs för Allmän behörighet än mindre läsa in högre gymnasiekurs i matematik, engelska och svenska! Speciellt gäller detta de unga som hoppar av gymnasieutbildning de kommit in på och ännu fler bland de som inte gick ut Grundskolan med Godkända betyg för att komma in på Gymnasieprogram!
Det innebär inte att de elever som inte klarade godkänt i Grundskolan eller hoppade av gymnasiet är dummare än andra elever. Däri låg inte och ligger inte problemet. Som jag skrivit tidigare i denna blogg sa en äldre lärarinna för några år sedan till mig: Vi får in vetgiriga nyfikna elever i ettan och släpper ut uttråkade elever i femman. Så är det. Problemet vi har haft i ökad skala de senaste 30-40 åren är att två saker hänt:
* Antalet lågstadielärare samt senare Grundskollärare 1-7 respektive tidigarelärare med behörighet från Lärarhögskola och Universitet att utbilda barn i svenska, matematik samtidigt som eleverna fått rätta verktyg att lära in, de har drastiskt minskat år från år.
* Redan när Grundskolan genomfördes och i ännu högre grad när skolan kommunaliserades, så sänktes kraven på elevernas grundkunskaper. Förvisso kostar det mycket att se till att alla elever får det stöd de behöver för att lära in grunderna, men det kostar ännu mer att vi fått utökad Komvux med elever som kommit upp till gymnasiet och insett att de inte har fått det stöd de behövt för att lära in det som krävs för att läsa på de linjer de kommit in.
Sedan har vi ett ännu större problem: Vi har här i Sverige under lång tid, samtliga regeringar senaste 20 åren skyldiga, utbildat elever till arbetslöshet.
I alla lägen gäller det att identifiera det rätta problemet för att hitta lösningar. Lappningar och lagningar av något som beror på att man bortser från verkliga problemets konsekvenser, kostar skjortan och löser inte problemet!
……
Samtidigt som man från Statens sida tog bort Småskollärarutbildningen, en utbildning som förvisso var eftergymnasial och inte akademisk, men som i sig innefattade något som de nya lärarutbildningarna saknade: Djupare metodisk, pedagogisk och didaktisk (fast så hette det inte då) utbildning. Eller som mina egna lärare långt senare när jag skolade om mig till SO-lärare sa: Man kan lära Snobben läsa, men det är Snobben som måste läras att lära in att läsa. Två helt olika problemställningar där de lärarutbildningar som kom för att vara anpassade till Grundskolan betonade det första men missade det andra.
Under 1970-talets efterdyningar av vänstervågen i Sverige kom många nyutbildade lärare och en del, vänsterorienterade, delen av de äldre lärarna att få för sig att det var eleven som skulle bestämma vad, när och hur eleven skulle lära in. Här kom andra spiken i kistan på svenska skolans förfall. Redan då började man missa vad som gäller för Barn- och Ungdomarsutveckling.
Alla barn är lika värda, men olika. Varje barn har sin egen utveckling som kan vara samma som andras i samma ålder, sina äldre syskons eller vara något helt annat. Det handlar inte om att skolan skall försöka hitta problem utan om att skolan skall hitta varje elevs styrka samt intresse och utifrån detta ge den enskilde eleven de för eleven bästa verktygen att klara de första skolårens inlärning av matematik, svenska språket (inkluderar ordförståelse och ordkunskap/synonymer) så att eleven inte bara slussas vidare i ‘Alla skall med’-anda. Det senare innebär de facto att skolan/föräldrar och skola tillåter eleven att misslyckas samt sänker självförtroendet och skapar större och större problem ju längre eleven tillåts slussas vidare utan att ha uppnått målen.Tar 12 år att utbilda till ungdomsarbetslöshet, Norah4you 30 mars 2014
Det löser inga problem att utöver den självklara biten att arbetsmarknadens parter bör ha ord med i laget vilka ämnen som behöver läsas av så många som möjligt dvs hur många platser som gymnasieskolan bör ha i respektive Naturvetenskapliga, Samhällsvetenskapliga och så vidare linjerna. Att först av kommunala penningskäl snåla med stödet de första fem-sex skolåren och sedan slussa elever vidare utan att de fått de grundkunskaper de senare upptäcker att de behövt ha löses inte genom att ställa krav att alla elever skall gå gymnasium eller att alla som går gymnasium (även de som går yrkesförberedande/praktik-yrkesgymnasium etc) skall få högskolebehörighet.
Det är dummare än dummast att gå och tro att det löser ungdomsarbetslösheten som vållats pga att eleverna inte fått de kunskaper de har rätt att få redan i tidiga skolåldern.
Men dummast av allt är att tro att det löser arbetsgivarnas behov av specialutbildad arbetskraft. Till det krävs det att skolorna ges pengar till ämnes- och stadiebehöriga lärare och 100% krav på legitimerade lärare i ämnen som svenska och matematik. För det är genom detta och att sluta leta problem i stället för att stödja och ge extra stöd som skolan missat.
Problem söks ofta i form av utåtriktade elever, som klassas som störande/utåtagerande. Men ofta är mycket intelligenta barn som blir uttråkade på icke tillräckligt utbildade lärares oförståelse att varje elev skall få rätten att utvecklas i sin egen takt. Finns inte mycket mer förödande för ett barns framtid än att bromsas eller hindras att gå vidare genom att vara ”extra lärare” eller köra två-tre gångers repetition stampande på samma fläck. Det är ofta där elever som får bokstavsepitet eller andra problem hamnat fel och tappat självförtroende samt intresse.
Man kan inte uppliva förlorade skolårs-kunskaper genom S och LO:s förslag bara skapa mer och mer psykisk stress hos elever samhället redan svikit!