Har sällan blivit så arg på idiotiska byråkrater som idag. Men vi börjar igår. Jag ringde Pensionsmyndigheten och bad att få hemsänt en tid då jag kunde få komma och sätta mig ner för det är inte enbart allmänna frågor som jag har på mitt hjärta. Blev lovad att mail skulle skickas till Pensionsmyndigheten Kvilletorget här på Hisingen och fick besked att jag antingen skulle bli uppringd om tid eller få förslag på tid mailad till mig.
Så fick jag telefonsamtal…. fick avbryta för just då var jag ute med min dotters hund, en av de få saker jag kan hjälpa till med. (Min dotter är fortfarande handikappad efter att blivit nedsprungen och brutit benet när hon var höggravid. Som de som läst tidigare vet, så fick Nova förlösas med akutkejsarsnitt när min dotter först blivit säkrad. Opererad själv några dagar senare. Nova är 65 cm lång och ännu inte 4 månader).
Fick samtal senare av en helt urbota dum byråkratisk kvinna som måste kommit in på ett bananskal. Inget annat kan förklara att hon försökte insistera att vi pensionärer inte skulle erbjudas mänsklig kontakt annat än via telefon eller videosamtal…..?????????? Hon försökte till och med kräva mig på svar varför jag inte accepterade videosamtal……
Ärligt talat – vi som blir pensionärer under året och de som redan är ålderspensionärer, är ÄLDRE MÄNNISKOR.
Äldre människor hör ofta sämre. Väntar själv på tid för hörapparat.
Äldre människor ser ofta sämre.
Äldre människor är sällan så vana vid data som jag, har mer än 45 års erfarenhet. Att erbjuda äldre oavsett kunskap VIDEOSAMTAL???? Hur i hela fridens namn står det till med empati och inlevelseförmåga i konsten att vara människa och medmänniska?
Se ögonblickligen till att mänsklig kontakt är det första alternativet! ALLT ANNAT ÄR REN OFÖRSKÄMDHET och strider mot andemeningen i Regeringsformens 1 kap 2 § – videosamtal är något mellan tjänstemän och mellan myndigheter – INGET mellan det Offentligas utövare och oss vanliga dödliga speciellt inte när det gäller äldre. VI ÄR ÄLDRE MÄNNISKOR – respektera oss.
Alla är inte lika insatta som jag och alla vågar inte strida för rätten att få sätta oss ner öga mot öga. Jag fick efter att ha skällt ut henne till slut löfte om att hon som satt på annan plats i landet skulle kontakta handläggare här i Göteborg! FY SKÄMS!
Detta är ett obehagligt fenomen som drar fram i de tekniskt högtstående, mänskligt lågt stående länderna. Myndigheterna utgår från att även när man är 90 år skall man kunna bolla med bankomater, mobiltelefoner och datorer. Jag tycker det är en viktig fråga inför valet.
GillaGilla
Så viktig att jag tänker lyfta den till Socialminister Göran Hägglund. Han är enligt min erfarenhet mycket bra på att svara och få tillstånd vettiga lösningar.
GillaGilla
Mina föräldrar som är 79 och 82 år har haft videomöte med Pensionsmyndigheten och trots att de var skeptiska när de gick dit var de supernöjda med besöket efteråt. De fick bra och personlig service av en kunnig person. Bara det att de kunde få en tid som var anpassade efter deras kalender (och snabbt dessutom) och inte efter att personal från Pensionsmyndigheten var på servicekontoren var en vinst i sig.. Så vem vet om du hade testat denna möjlighet kanske du hade kunnat ge en mer objektiv syn på det hela. Att bara dissa något du inte verkar ha testat känns lite synd.
GillaGilla
De må vara supernöjda. Jag som sysslat med data i snart 45 år skulle aldrig någonsin komma på tanken att använda videosamtal med någon som inte är tjänsteman och endast under förutsättning att jag själv var tjänsteman!
By the way får träffa en öga mot öga senare i månaden och hon förstod när jag tog upp vad det gällde att det hade inga videokonferenser i världen klarat av utan det krävs öga mot öga.
GillaGilla
Hej norah4you!
Jag jobbar med sociala medier på Pensionsmyndigheten och såg att du gjort ett inlägg om oss och vill gärna svara på ditt inlägg.
Först vill jag börja med att beklaga att telefonsamtalet du skriver om blev så fel!
Som myndighet försöker vi erbjuda olika sätt att träffa oss på, därför ska man absolut få ett möte om man vill det.
Alla servicekontor kan man besöka när man vill utan att boka en tid innan, och där kan man få hjälp med att till exempel fylla i blanketter. Har man sen fler frågor kan man kontakta oss för mer hjälp eller boka ett möte.
Här finns en lista med alla servicekontor: http://www.pensionsmyndigheten.se/HittaServicekontor.html
Just videomöten är ett väldigt bra val när man snabbt vill ha ett möte, och de som hittills testat videomöten har varit nöjda och är positiva till hur smidigt allt gick.
Anledningen till varför vi som myndighet har börjat med videomöten är för att bli mer effektiva, och genom att resa mindre så sparar vi pengar och blir mer miljövänliga.
Din synpunkt är viktig för oss så att vi kan göra vårt jobb bättre! Jag har därför skickat din blogg vidare till Johanna, som är ansvarig för våra kundvägledare som är dem man får träffa på möten eller video.
Ditt inlägg hittade jag genom en sökmotor som heter NewsMachine och som visar träffar på internet som handlar om pension.
Har du fler frågor om pension är du välkommen att ställa din fråga direkt på http://www.facebook.com/fragaompension eller ring vår kundservice på nummer 0771-776 776.
Hälsningar Arvid, Pensionsmyndigheten
GillaGilla
Videomöten mer effektiva???? för vem? Inte för en enda en av oss som har syn- eller hörselproblem oavsett om det handlar om ålderskrämpor eller annat. Inte för en enda en av alla som skall bli pensionärer och lever ensamma – första regeln vi lärde oss när jag började med data (systemprogrammerarexamen 1971 var att det är slutanvändaren, den som behöver kontakten med den som arbetar med dataskärm (och jo vi körde över modem till stordator redan augusti 1971 över telenät senare datanät innan fibernät) För dig som tjänsteman, Arvid är det säkert effektivare men omänskligt kontaktförslag från myndighet. Detta även om det finns de som säger att de var nöjda. Lyssna i stället på vad äldre ute i bostadsområdena säger när de talar sinsemellan inte vad de säger till er eller till sina barn som de inte vill oroa.
ALLA OFFENTLIGA MYNDIGHETER SKALL KUNNA REGERINGSFORMEN! Det använda tillvägagångssättet uppfyller inte att en myndighet inte FÅR diskriminera någon! Äldre blir diskriminerade för att Ni tjänstemän skall kunna få det effektivare – dvs. effektivare totalt sett blir det inte tro mig jag har suttit och räknat på kostnader med videosamtal. Mellan företag är det kostnads- och arbetseffektivt men ALDRIG ut till vanliga människor. Du kan gå och tro att de du talar med förstår vad du säger och tvärs om. Tyvärr finns det skrämmande exempel på att detta inte är verkligheten. Stressa inte pensionärer. Acceptera att mänsklig kontakt är ett av de bästa sätten att få äldre att må bättre, känna sig mer delaktiga och våga ställa frågor. Videosamtal borde totalförbjudas när det inte efterfrågas av den som behöver Pensionsmyndighetens hjälp!
Du kommer själv att bli gammal, svårt att sitta stilla länge, synsvårigheter oavsett om det är synfältsbortfall, starr eller annat, du kommer kanske beroende på vad som finns i din släkt att få svårighet att höra vissa röster eller kanske hör mycket sämre fast du inte kommer att vilja erkänna det genom att fråga utan du kanske tillhör de som låtsas att de hört och förstått. BAKLÄXA PENSIONSMYNDIGHETEN Än så länge är det svenska grundlagar och Mänskliga Rättigheter som gäller i Sverige. Mänsklig kontakt skall alltid vara första alternativet när Ni ringer upp!
GillaGilla