Tyvärr hamnar ett stort antal av dessa ”Alla skall med”-elever på högskolor, t.o.m. på KTH och Chalmers. Betygsinflation är ett skäl. Stora problemet har varit att många lärare som undervisat i matematik speciellt i Grundskolans första sex årskurser, utan att ens vara gått lärarutbildning, i bästa fall varit utbildade lärare i något annat ämne eller i matematik på högre stadie.
Resultatet synliggörs i följande artiklar:SvD har tagit del av resultaten från de diagnostiska prov i matematik som studenterna vid de två största tekniska högskolorna i landet, Kungliga tekniska högskolan (KTH) i Stockholm och Chalmers i Göteborg, gör när de börjar en civilingenjörsutbildning.
Provresultaten visar att studenternas kunskapsnivå har försämrats kraftigt. Andelen studenter som inte ens fick godkänt på de provuppgifter som är direkt kopplade till grundskolans matte var i höstas 20 procent vid KTH – en dubbelt så hög andel som 1998. Samtidigt hade andelen studenter som nådde högsta poäng på provet halverats, jämfört med 1998.
– Det finns några studenter som är duktiga, men det finns också ett antal som är väldigt svaga. Att det kommer studenter till högskolan som har problem med grundskolematematiken, det är allvarligt, säger Hans Ringström, professor i matematik vid KTH.
Inom flera civilingenjörsutbildningar var det i höstas mellan 30 och 40 procent som inte klarar grundskolematten.Låga mattekunskaper sänker nivån, SvD 21 april 2014
Färre Chalmerister klarar matten, GP 21 april 2014
Matteras på KTH och Chalmers, DN 21 april 2014
Matteras på KTH och Chalmers, Aftonbladet 21 april 2014Se även: Socialdemokraterna orsakade skolraset, Norah4you 11 december 2013
I alla lägen gäller det att identifiera det rätta problemet för att hitta lösningar. Lappningar och lagningar av något som beror på att man bortser från verkliga problemets konsekvenser, kostar skjortan och löser inte problemet!
Allt har blivit precis så illa som vi som åkte i beställda tåg till Stockholm på 70-talet för att protestera mot Palmes UKAS befarade. För det började då, det problem vi har idag, med att den riktiga studenten tagits bort och att de krav som ställdes på studenter som kom till universitet och högskolor sänktes. Ännu mer på att kraven under resans väg på universitet och högskolor fick sina krav sänkta kurs för kurs. Samtidigt som man från Statens sida tog bort Småskollärarutbildningen, en utbildning som förvisso var eftergymnasial och inte akademisk, men som i sig innefattade något som de nya lärarutbildningarna saknade: Djupare metodisk, pedagogisk och didaktisk (fast så hette det inte då) utbildning…
Visa originalinlägg 1 327 fler ord
[…] Det är just där det brister i svenska skolan oavsett skolform: Ämnes- och stadiebehöriga lärare SKALL ha haft utbildning i Barn- och Ungdomars utveckling och på Lärarhögskolan fått den hjälp att finna verktygen för att få Snobben att lära in. Individualiserad undervisning utöver kateder/tavelgenomgång krävs för att eleverna skall få möjligheten att finna sitt sätt att lära in. Utöver det så är det mycket viktigt med tidiga betyg. Inte för de elever som i dagens skola får de höga betyg som ”Alla skall med”-inflationen gett dem i 9:an och på gymnasiet. De eleverna har i många fall gått skolan där det Tar 12 år att utbilda till ungdomsarbetslöshet […]
GillaGilla
[…] verkar det som om Du och S-partiledning missat det väsentligaste: På samma sätt som Tar 12 år att utbilda till ungdomsarbetslöshet så tar det som minst 12 + 4 år för att utbilda ämnes- och stadiebehöriga lärare till de […]
GillaGilla