Valretoriken om mindre klasser och betyg skymmer det viktiga. Uthållig fokusering på ämnesinnehållet är den enda hållbara vägen till bättre resultat.
Valretoriken om mindre klasser och betyg skymmer det viktiga. Uthållig fokusering på ämnesinnehållet är den enda hållbara vägen till bättre resultat.
Hur mycket ska man betala om man får 15 procents rabatt på något vars ordinarie pris är 720 kronor? Som läsare av gårdagens DN Debatt fick man inte något facit. Men för alla som genast visste hur uppgiften ska lösas gav exemplet en tydlig bild av hur allvarligt läget är: 54 procent av de testade eleverna i gymnasiets årskurs 1 klarade inte uppgiften.
Läsare som kände sig osäkra inför uppgiften fick i stället en obehaglig påminnelse om att det inte stod så väl till med undervisningen i matematik när de själva gick i skolan heller. Den insikten är inte mindre viktig än den första. Även om den senaste Pisaundersökningen visade på en försvagning har matematikämnet länge varit den svenska skolans sorgebarn.Uthållighetens matematik, DN ledarsidan 11 april 2014
Kort verklighetsrepetition
Politisk historierepetion
* Vilket parti införde Grundskolan?
Socialdemokraterna.
*Vem avskaffade Folkskollärarutbildningen 1968?
Socialdemokraterna
* Före Grundskolans införande krävdes det i princip att läraren var adjunkt för att få undervisa på högstadiet. Vilka stoppade detta?
Socialdemokraterna
* Vilket parti drev igenom kvalitetsförsämringen på universiten som vi på 70-talet kallade Palmes-UKAS?SocialdemokraternaSmit inte undan S, Norah4you 2 april 2014
Här i Göteborg visar Rödgröna Göteborgssörjan att de själva vuxit upp med sämre grundläggande matematikförståelse. Om man jämför kommunalrådet Pilhem (V) med mig själv, så är han 7 år yngre och gick större delen av sin skoltid i Grundskolan samt hela gymnasietiden i den då nya Gymnasieskolan.
Rödgröna Göteborgssörjans 6 timmars arbetsdag med bibehållen lön
Vad är matematik, Rödgröna Göteborgssörjan? Det är tillåtet att vara dum i Sverige. Det är tillåtet att vara dum i Sverige. Mycket dumt att visa att man inte ens behärskar 4:ans enklaste matematik. För all del – ”Alla skall med”-skolan har fått allvarliga konsekvenser inte minst på matematikkunskaperna hos de som börjar 1:a Ring, första året på gymnasiet.
… personalansvariga kommunalrådet Mats Pilhem (V) uppenbarligen ville ha ett försök i större skala än så, Hur stort och vad det kan kosta gav presskonferensen dock inget besked om.
Pilhem var påtagligt missnöjd med kritiken mot förslaget och hänvisade till att Toyota lyckats väl med nedgång i arbetstid. Då borde det också fungera inom äldrevården.Slarvigt förberett försök GP Ledarsidan 10 april 2014
…..
För att inte försämra vårdkvalitén krävs att inte en enda minut tas ifrån de äldre som finns och behöver hjälp. Inte ens om tid för avrapportering om vad som hänt under föregående arbetspass minskar från 32 timmar totalt under veckan till 12 timmar (helt orealistiskt i vårdande verksamhet), så förändrar detta att effektivare arbete av varje vårdanställd INTE minskar behovet av avrapportering! Var skall dessa timmar tas? Från aktiv verksamhet med vårdade äldre?Vad är matematik, rödgröna
Okunskapen om hur man räknar visar på hur illa det är ställt med matematikkunskaperna i Sverige efter det att Grundskolan genomfördes. Det är skrämmande hur matematikkunskaperna urholkats genom åren. Nedan visar räkneexempel från 1930 på vad eleverna förr skulle förstått som minst hur de ställt upp och räknat redan i 3:an och vad de skulle repetera efter Folkskolans 6:e årskurs om de skulle få rätt att läsa vidare. Går jag in i mina egna gamla räkneböcker (och geografiböcker 😛 ) så räknade vi med procent från 4:e årskursen. (Studentexamen 1968)
Tal som förr i tiden var enda elev som gick i 4:an (förlåt 3:e året på 1920-30 talet se ) skulle ha klarat av…..
Inte feltänk att introducera Mängdlära tidigt. Däremot enormt feltänk att släppa grundläggande matematikkunskaper för att göra plats för Mängdlära. (Om Mängdlära återkommer jag i Facts not Fiction)
Se även: Mer undervisningstid, men; Norah4you 9 april 2014
Grundkunskap i matematik 1930
Rendahl-Wahlström-Frank, Räknebok för Realskolan första delen, Stockholm 1930. I förordet står:
”Framställningen i denna bok bygger på det som enligt kursplanerna skall genomgås i folkskolans sex årskurser, närmast på Rydén-Fran-Norgren, Folkskolans räknebok, del 1-4.”
Nåväl räknetal som elever i 4:an klarade av och som repeterades första året i Realskolan kan se ut som de nedan:
…..Tal 550 (sid 47) Till en dräkt behöves 2 1/2 meters bredd. Hur många meter tyg behöver man köpa till dräkten, om tygets bredd är 80 cm och allt tyget i båda fallen användes?
Tal 609 (sid 53) En fabrikant säljer till en grosshandlare ett parti varor, som i tillverkning kostat 4500 kr. Hans vinst är 30%. Grosshandlaren säljer varorna med 20% vinst. Hur mycket förtjänade grosshandlaren?
….
Tal 784 (sid 70) Hur länge har en person haft ett lån på 900 kr mot 5% ränta, då han återbetalar det med 935 kr?
Tal 836 (sid 73) Två pojkar, A och B, spelade kula. A lyckades först tredubbla det antal kulor han hade från början, men förlorade sedan 8 kulor. B hade då 7 kulor kvar, vilket var precis 1/7 av vad A hade. Hur många kulor hade A från början.
—— slut på exempel—-
Matematikex från 1 klass realskolan obs realskola gick elever som skulle läsa vidare efter vanliga skolan över till efter 6:e skolåret.
…..Tal 550 (sid 47) Till en dräkt behöves 2 1/2 meters bredd. Hur många meter tyg behöver man köpa till dräkten, om tygets bredd är 80 cm och allt tyget i båda fallen användes?
….
Tal 784 (sid 70) Hur länge har en person haft ett lån på 900 kr mot 5% ränta, då han återbetalar det med 935 kr?
Tror inte mer behöver sägas för att få fram mitt budskap: Det är inte sittande regering som är skulden till att matematikkunskaperna rasat i Sverige. Det blir inte bättre för att klasserna blir mindre, SÅ LÄNGE INTE VAR ENDA LÄRARE FRÅN 1:a klass och uppåt HAR SOM MINST LÄST 2 terminer matematik på högskola/universitet samt matematisk didaktik, metodik och pedagogik för det stadie läraren är behörig för att undervisa matematik!
skumma exempel du hittade 🙂
GillaGilla
Skumma? Vanliga exempel som förekom i matematikböcker fram till Grundskolans från Folkskola och Enhetsskola Lågstadielärar- och Folkskollärarutbildning slogs ihop. Varenda kotte på 50-70-talet som hade matematikböcker av i hela västvärlden (öst vet jag inget om vad gäller matematikböcker) förekommande matematiska problem där lästal ur verkligheten fick lösas utan räknare och medelst handskriven uppställning där allt från utgångstal i siffror till färdig räkning redovisades och svar: avslutade på särskild rad. På den tiden fanns det ingen chans att slippa undan med att bara ställa upp talet och skriva svaret! Metoden vad gäller tal ur verkligheten fanns före Maria Montesori men Montesoripedagogiken använder sig av den vad gäller matematiken än i dag med komplettering i inledning där elever ofta själva får mäta förräkna för att få fram vad som stod i vanliga skolans matematikböcker.
GillaGilla
jojo är väl min läsförståelse som klickar kanske men ränta över vilken tid samt om A förlorade 8 kulor det sista som hände hur kan då B ha 7 kulor kvar? 🙂
GillaGilla
[…] läge. (Hoppas att det inom Miljöpartiet finns någon som verkligen kan läsa tabeller! Se Matematikförståelse, vad är det numera, Norah4you 11 april 2014 IPCC saknar kunskaperna de borde lärt in redan de första skolåren….. Matematik är svårt […]
GillaGilla