Under alla mina år, drygt 64 till dags dato, har det varit strul med SJ. Det var strul redan i min barndom. Minns såväl när SJ skickade iväg ett tåg för tidigt så att de var tvungna att sätta in en vagn och ett lok för oss, mamma och mig samt några få andra för att vi skulle komma till Trollhättan. Minns så väl alla de stopp och väntan på tåg ibland i smällkalla vintern som var från 1971 då jag flyttade tillbaka till Göteborg. Stopp och väntan på tåg för att det var rälsbrott någonstans; för mycket snö på del av spåret/regnat för mycket så att tågen tvingats köra mycket sakta på vissa sträckor; ställverks- och signalfel o.s.v. Samtidigt finns det de som pläderar för snabbtåg…..
Föresenade tåg i Stockholm, GP 26 februari 2014
Försenade tåg i Stockholm, SvD 26 februari 2014
Tågtrafiken till och från Stockholms central har drabbats av förseningar på grund av ett spårfel vid Tegelbacken. Från början uppgavs det handla om ett rälsbrott i samband med signalfel.
Tågtrafiken till och från Stockholms central har drabbats av förseningar på grund av ett spårfel vid Tegelbacken. Från början uppgavs det handla om ett rälsbrott i samband med signalfel.
– Det visade sig att det inte var så farligt utan det gick att byta ut den skadade delen. Det har blivit ett avbrott i tågtrafiken men vi hoppas det ska komma igång rätt snart, säger Peter Behrman vid Trafikverkets pressjour strax efter klockan 9 på onsdagsförmiddagen.Förseningar i tågtrafiken efter spårfel, DN 26 februari 2014 Må vara så, men något är fel, allvarligt fel troligen systemfel när man inte ens direkt kan hitta felet. Oaktat var felet verkligen finns så påverkar det den rälsbundna trafiken i hela Mellansverige…..
Påverkar också tilltron till såväl SJ som Trafikverket och politiker som talar rätt ut i luften utan verklighetsförankring.
Problemet är att tåg och spårvagnar ar komplexa och trassliga transportmedel. De bör givetvis ersättas av flexibla system som privatbilar, bussar och flygplan!
Det kommer alltid att vara strul med spårbundna transporter.
GillaGilla
Tage, nu låter du som de som vill avskaffa spårvagnarna här i Göteborg. Och visst. Du har en poäng. Men trots allt så är det viktigt speciellt för transporter av farligt gods som ju helst inte bör gå på lastbil utan behöver buffertvagnar före och efter. Även för persontransporter över längre sträckor där det då bör finnas rimlig möjlighet att ”vila” och slappa av är spårbunden trafik bra. Men oaktat detta, så borde de som talar för utökad tågtrafik inse att Sverige är ett avlångt land och stor del av Sverige ligger inte inom några mil från en station som har öppet för biljettförsäljning än mindre i närheten av en station som kan ta emot gods som behöver hämtas med lastbil.
GillaGilla
Ett genuint studiebesök nere i något av alpländerna kanske kan fungera som läromedel och ”smörjmedel” (”Hojtarolja” förtärs på egen bekostnad …). Där nere kan väder orsaka ordentliga problem, men lik väl får dom tågen att gå och komma i tid …
Ett motsvarande besök i Kanada, där de kan demonstrera hur riktig snöröjning fungerar. (Där funderar man inte flera dagar om det kommer fortsätta att snöa, innan man ger sig ut och röjer …)
GillaGilla
Kanada borde ligga tillräckligt långt bort för att få vissa att vilja åka på studiebesök…..
GillaGilla
Under 1950 talet fram t.o.m 1962 åkte jag varje skoldag t,o,r Huddinge – Stockholm
Kan inte erinra mig en försening under alla dessa år.
GillaGilla
Det var Stockholm det. Inte Östergötland eller sträckan Nässjö-Falköping.Inte heller tågtrafiken här i Västsverige. Stockholm var storstaden där allt skulle vara perfekt. Något annat hörde vi andra aldrig talas om.
GillaGilla
Jag åkte också tåg till skolan i 7 år på 60-talet och jag minns inte att det någon enda gång var försenat mer än 5-10 minuter. Några inställda tåg var det definitivt inte. Detta var på västkusten söder om Göteborg.
GillaGilla
Söder Göteborg är inte samma som sträckan upp till Tanum. Än mindre som sträckan Falköping-Göteborg vintertid. Åkte ofta själv från Linköping till Göteborg för att hälsa på släkten. Var nere varje gång det var Kuppern Johansen mot Jonny Nilsson på Ullevi utöver det. Satt ofta fast norrut och tågen till Göteborg var ofta försenade. De gick oftare förr så det kanske inte märktes så för de som inte åkte långa sträckor. suttit fast norr Nässjö, vid Habo, på Västgötaslätten för att ta några exempel från 1960-talet.
GillaGilla
Jo det var kanske bättre förutsättningar söder om Gbg, men nu ställs ju ofta tågen in på samma sträcka och som sagt det hände ju aldrig förr. Nu glömmer ju tågen dessutom att stanna, två tåg har kört förbi Åsa utan att stanna de senaste 2 veckorna. Det är konstigt att man inte har tekniska hjälpmedel så att de inte skall kunna hända.
GillaGilla
Det fanns nog skäl att ha stins i gamla tider. Vore kanske bra med stins idag också. Bättre en stins som håller koll än en fd stins utan arbete.
GillaGilla
[…] Under alla mina år, drygt 64 till dags dato, har det varit strul med SJ. Det var strul redan i min barndom. Minns såväl när SJ skickade iväg ett tåg för tidigt så att de var tvungna att sätta in en vagn och ett lok för oss, mamma och … […]
GillaGilla