Det är märkligt att inte politiker tänkt till ordentligt och insett att det ingalunda var lämpligt att låta icke ämnesutbildade, ibland inte alls lärarutbildade, ‘lärare’ få behörighet om de undervisat i ett ämne 8 år (4 år för de över 57 år). För en sak är säker – även om erfarenhet ger viss ‘kunskap’ är det denna sk. kunskap som visat sig i de resultat som PISA-undersökningen pekat på. Det var skandal nog att 30.000 helt obehöriga sedan kommunaliseringen av skolan fått fasta anställningar som blockerat, jo så är det – var själv drabbad 2005 innan senaste knä + fotskadan, för de som läst ämnet och gått på Lärarhögskolan. Till dem skall vi då lägga sådana som en av mina egna kompisar, Ämneslärare i Fysik och Matematik för Gymnasieskolan som för all del fått 80% tjänst där Matematik till viss del ingår men som under alla år efter att han skolade om sig från att undervisat och forskat på Chalmers inte fått en enda tjänst där han till fullo fått undervisa i sina egna ämnen. Blockerad av icke ämnesutbildade lärare har han fått undervisa i NO som helhet trots att han inte läst varken Kemi eller Biologi efter att vi tog studenten 1968….. De lärarna som fått undervisa i andra ämnen än sina egna blockerade av icke ämnesutbildade som undervisat i ämnen som Matematik, Fysik, Historia och Samhällskunskap, de lärarna lägger ytterligare 70.000 ‘lärare’ till antalet där Sverige inte har sett till att ha rätt kvinna/man på rätt plats och att respektera att kunskap inte faller som regn från ovan. 😛
Mycket viktig debattartikel i dagens GP: ..En mycket radikal förändring är den som slår fast att från december 2013 kan en lärare som undervisat länge i ett ämne, men utan att vara behörig, ansöka om att bli behörig – utan att fortbilda sig. Den som undervisat 8 år i ett ämne under de senaste 15 åren kan alltså med sin skolledares godkännande ansöka om den behörighet som saknas. Och om du fyller 57 år senast juli 2015 räcker det med fyra års undervisning.
Förödande signalvärde
Signalvärdet av justeringen är förstås förödande. Varför fortbilda sig om man kan ta en genväg? Visst är det så att lång undervisningserfarenhet faktiskt ger viss kompetens. Men att några ska fortbilda sig i formell mening och ta akademiska poäng, samtidigt som andra slipper, visar på bristande förståelse för det som är utgångspunkten för en skola på vetenskaplig grund – nämligen att lärare har en vetenskaplig grund. Detta syns tyvärr också när Lärarlyftets femte kursomgång startade i januari 2014. Få söker kurserna och de som söker är yngre än tidigare omgångar – kan man misstänkta att äldre ansöker om att skaffa sig behörighet på annat sätt?Lärarnas fortbildning illa hanterad, Anna Brodin utbildningschef Lärarutbildningsnämnden vid Göteborgs universitet på GP Debatt 20 februari 2014
En av de viktigaste bitarna är att det borde stå i anställningsavtal för alla behöriga lärare, de som inte gått på Lärarhögskolan bör först gå där enligt mitt sätt att se de skall inte längre få åka snålskjuts för att kommunerna försöker spara pengar, att de fortlöpande och minst vart tredje år skulle få läsa vidare/komplettera m.m. på halvtid med B-avdrag. Om inte svenska skolans huvudmän tar Lärarrollen och det innehåll varje svensk elev har rätt att kräva på allvar, så bör Skolverket ta över skolan i fråga oavsett utövare!
Se även Grundskolan och kommunaliseringen, Norah4you 22 september 2013 samt Fler vuxna i skolan löser inte problemen, Norah4you 19 februari 2014