Alla som bor i vårt vackra avlånga land bör som minst ha en aning om att temperaturer i norr kan gå ner bra bit under de 40 minusgrader som nu kallas extrem kyla i media…..
Extrem kyla gör att Norrtåg ställer in all trafik mellan Luleå och Kiruna i helgen. Inga ersättningsbussar sätts in.
-Man gör bedömningen att inte heller bussarna klarar den stränga kylan, säger Annelie Lindblad, Arriva, till nsd.se. -Det är ett ansvar man bestämt sig för att ta. Det är långt till civilisationen om något skulle hända längs vägen.
Enligt SMHI kan temperaturerna bli neråt 40 minusgrader i helgen. På fredagskvällen var det omkring 30 grader kallt i Kiruna.Extrem kyla stoppar tåg, GP 17 januari 2014
Extrem kyla gör att tåg ställs in i Norrland, Expressen 17 januari 2014
Extrem kyla stoppar tåg, Aftonbladet 17 januari 2014
Köldrekord Sverige
Ex. från Svenska temperaturrekord, smhi.se
December (1978-12-30) -48,9° Hemavan
Januari (1999-01-27) -49,0° Karesuando
(1951-01-01) -49,0° Vuoggatjålme
Februari (1966-02-02) -52,6° Vuoggatjålme
Köldrekordet för Norrland: 53° uppmättes i Malgovik (Vilhelmina), Lappland 13/12 1941
Alltså jag förstår att det kan vara svårt att köra tåg och buss i sträng kyla. Men jag förstår inte varför det gick med de gamla tågen och inte varför det är möjligt för t.ex. Ryssland att trafikera Transibiriska i betydligt strängare kyla än här.
Vore det inte dags att börja inse att vinter kommer en gång per år i Sverige och att det kan bli riktigt kallt även om det inte är snöstorm…..
Tillägg: 19.25 Envis kyla längst upp i norr, SvD 18 januari 2014
Envis kyla längst upp i norr, GP 18 januari 2014
Jag tänkte på samma sak, den Transibiriska Järnvägen. Vi har rest med den till Kina. På varje station slår man med en hammare på samtliga hjul för att akustiskt avgöra om det finns sprickor vilka kan medföra katasrtofala följder. Det kallas förebyggande underhåll. I Sverige är inte problemet kölden utan den höga inkompetensen.
GillaGilla
Det blir tyvärr så när ‘Alla skall med’ upp till högskola och universitetsutbildning oavsett om de är skickliga hantverkare eller läsnördar. Teoriutbildning prioriteras före gedigen kunskap ute på fältet. Började redan under Göran Perssons första regering. Minns så väl vad pappa sa en ännu tidigare när han på blå sidan på styret skulle anställa en för arbete på fältet och det av vissa ansågs att det måste vara en ”tekniker”: Det kan ta år att utbilda en teoretiker i praktiskt arbete
Utöver att S fördärvade skolan, vilket är illa i sig, så är det alltså S som samarbetar med fackföreningarna som är de som nedvärderat viktigt hantarbete. Som det du skriver om att akustiskt manuellt kolla om det finns sprickor eller att kliva ut i verklighetens vinterväder och göra det som görs överallt i världen utanför Sverige. Vi får väl skicka en grupp politiker och höga beslutsfattare till Norge. Såg t.ex. en mycket lång (minst 6-10 timmar) film om en av de nordligaste tågsträckningarna i Norge härom året. Mycket talande när de gick från söder norröver……. talande skillnad alltså.
GillaGilla