• Hem
  • About
  • Asylrätt enligt FN:s Mänskliga Rättigheter
  • Theories of Science
  • Studier, tips med mera (uppdaterad jan 2015)
  • Rebloggarticles from Genetiker inkl. personal comments
  • Historia

Norah4you's Weblog

Thoughts from the Swedish Westcoast

Feeds:
Inlägg
Kommentarer
« Du gamla du fria? Eller
Läxor är föräldrars ansvar! »

Ingår inte didaktik längre

14 oktober 2013 av norah4you

i Lärarutbildningen på Lärarhögskolor? Eller är det möjligen så att flertalet av de lärare som den sk. forskaren, kvalitén på forskaren har jag ännu inte lyckats hitta; saknar uppgift om tidigare akademiska arbeten, är alla de som varit icke ämnes- och icke stadiebehöriga men som finns bl.a. bland de 30 000 som blockerade tjänster för behöriga lärare(not 1) som sökt heltidstjänster i sina egna ämnen?
Not 1. 30 000 obehöriga lärare har i åratal, Norah4you 31 juli 2013

Det finns många teorier kring varför Finland lyckas bättre, men det vi ser i våra data är framför allt skillnader i uppföljningen av läxorna. I Finland används läxorna aktivt i klassrummet för att öka lärandet, det är en markant skillnad mot i Sverige och Norge, säger Liv Sissel Grønmo, första amanuens vid Institutt för lærerutdanning og skoleforskning på universitetet i Oslo, till tidningen.
Hon konstaterar att det blir meningslöst att ge läxor om uppföljningen uteblir.
Forskare ger svenska lärare bakläxa, GP 14 oktober 2013 Undskyl, men norska lärartjänster kräver i annonserna godkänd utbildning, svenska gör det inte…… lite skillnad.
Forskare: Svenska lärare usla på läxor, Expressen 14 oktober 2013
Forskare ger svenska lärare bakläxa, Aftonbladet 14 oktober 2013
Forskare ger svenska lärare bakläxa, SvD 14 oktober 2013

Ämnes- och stadiebehöriga lärare lärde för på Lärarhögskolan vikten av att förstå vad didaktik kombinerat med metodik stod för.

Didaktik

Att använda ett didaktiskt anslag ger en djupare förståelse för undervisningens ”inre väsen”, dvs att man på ett vetenskapligt sätt tar sig an de problem och möjligheter i undervisningssituationen till motsats från metodiken som inte ställer dessa frågor utan där upprepar man modeller och praktiska situationer som använts i skolan tidigare.Didaktik, Skolpedagogen

För en ämnes- och stadiebehörig lärare är det naturligt att förhöra läxan genom att inkludera läxan i undervisningen för nästa avsnitt. Detta kan ske genom att starta med ett muntligt förhör och från det via förståelsefrågor till eleverna leda vidare till nästa avsnitt eller genom att helt inkludera förhöret under ett nytt avsnitt där eleverna behöver ha förståelse för att kunna få förförståelse inför nästa läxa som läraren går igenom innan läxan ges. Att ge läxa och ha fyllerifrågor, vilket är vanligt förekommande hos lärare som inte har full behörighet, eller korta frågor där eleven förutsätts rapa upp i princip ord för ord vad som stått i läroboken, det är inte att utveckla eleven genom läxor.

Share this:

  • Reddit
  • Twitter
  • E-post
  • Facebook
  • LinkedIn

Gilla

Gilla Laddar in …

Relaterade

Publicerat i Grundskola, Gymnasium, Human Rights, Humaniora, Journalistik, Okategoriserat, Politic, Universitet och Högskola, Utbildning, Utbildningspolitik, Vetenskapsteori | Taggad 'Svenska Lärare', 30.000 obehöriga lärare av 180.000, Ämnes- och stadiebehöriga lärare, Didaktik, Lärarhögskola, Läxläsning, Läxor, Läxor del i undervisning, Metodik | 6 kommentarer

6 svar

  1. på 14 oktober 2013 den 8:39 gravaren

    Man bygger ungdomsgårdar eftersom ungdomar ”inte har något att göra” på sin fritid. Jag hade massor av fritid – efter det att jag gjort läxan. Fritidsproblem, vad är det? Just nu sitter jag med min hemläxa, att träna på basnotorna till en folía inför de gemensamma övningarna i morgon – detta trots att jag passerat 65. Man lär för livet och under hela livet.

    GillaGilla


    • på 14 oktober 2013 den 21:33 norah4you

      Minns du när man var barn och byggde kojor i träd samt lekte med kottar som fick vara djur i en ladugård av utlagda pinnar? Cykla gjorde man förr. Inte alls som de cyklar nu. Cyklade till dansbanan på sommarn och gick långa promenader ute i skogen gjorde vi också. Ändå hann jag med att idrotta. Tränade såväl basket som volleyboll och löpning. Det senare med IFK Linköping fast jag hade tur. Hade samma tränare i samtliga idrotter så jag hade min träning såväl med de andra som upplagt schema hur många mil jag skulle cykla de tre dagar jag cyklade….. Spelade fiol i fem år för lärare på musikskolan. Tills jag insåg att jag inte själv njöt av det fiolen åstadkom när jag var den som spelade :P, sjöng i barnopera kör, samtidigt hann man med läxorna och de läxorna var mer än tre gånger så långa som dagens. Jag vet – har kvar böckerna och noteringarna i dem. på den tiden fick man ju behålla sina böcker…..
      Sedan lekte vi ihop i området, spelade ballongboll, fotboll och brännboll på sommaren när vi inte lyssnade på musik. Byggde snöiglos vintertid om det var en snörik vinter. Att iglon tinade bort några dagar efteråt, det hörde till.
      Förstår inte dagens ungdomars problem.

      GillaGilla


  2. på 14 oktober 2013 den 20:37 Hans

    Det åligger läraren att göra en planering och modeordet för dagen är pp, pedagogisk planering. Sådan sänder frun in till rektorn, för påseende. Ett omyndigförklarande anser jag. Hon har jobbat inom branschen i väl 20 år nu och torde veta vad lag och behov kräver. Men vad har då framtvingat dessa pp? Frågar du mig handlar det om att lärare antogs med 0,1p från högskoleprovet i våras. Hur har det då inte sett ut under ett par år?

    GillaGilla


    • på 14 oktober 2013 den 21:38 norah4you

      När jag skolade om mig, började 1989 men fick göra avbrott efter 4 år (4,5 års utbildning och första skadan, nerv i kläm efter benbrott åt ena hållet och spricka åt andra i v-fot dagarna innan nyår gjorde att terminen inte var slut….. så jag hade 1 termin + 1,5 månad (skulle behöva göra om hela den kursen) och kunde bara få studiemedel/studielån för 4,5 månad (tredje gången jag läste till examen. Första Systemprogrammerare 71). Nåväl för att komma in till SO-lärare i Linköping krävdes 1,7……. lite skillnad.

      GillaGilla


  3. på 15 oktober 2013 den 7:59 gravaren

    Jo, jag mins mycket väl den goda tiden med kojor och utforskande cykelturer. På den tiden fanns det betyg i uppförande och ordning. Tanken var att man skulle ha ett bra uppträdande. När lararen sade till att det skulle vara tyst blev det tyst. När jag får höra att barnen skall ha tillgång till hörselskydd i klassrummen inser jag att Sverige är kört.

    GillaGilla


    • på 16 oktober 2013 den 16:45 norah4you

      Det blir så när curlade barn själva fått barn som de curlar ännu värre än de själva blivit curlade 😛

      GillaGilla



Kommentarer är stängda.

  • Sök inlägg

  • Senaste inläggen

    • Utdrag samt länk till Harkling: Gängkriminaliteten i Göteborg
    • Reblogg från Harkling: Censur på Bokmässan
    • A link to Australian Working Dog Resque
    • Telia, vakna upp det är 2016 nu!
    • Rebloggat från Harkling: Röd journalistik – mer åsikt än kunskap?
    • Utanförskap börjar i hemmet! (uppdaterad 19 Augusti 2016)
    • Utanförskap ingen ursäkt för att bränna bilar!
    • Största misstag? Aida Hadzialic (S)?????
    • Sverige var fantastiskt…. och vårt Försvar var gott.
    • Stopp och belägg. Kvinnor kan, vill och törs 2016 precis som på 70-talet
  • Senaste kommentarerna

    • norah4you om Utdrag samt länk till Harkling: Gängkriminaliteten i Göteborg
    • non-PKman om Utdrag samt länk till Harkling: Gängkriminaliteten i Göteborg
  • Mest lästa inlägg

    • Republikanerna förnekar sig inte
    • Desinformatörerna glömmer bort bottensediment och korrosion!
    • Omvärldsanalys 24 oktober 2014
    • Brott mot Skollag och Barnkonvention - Fru rektor!
    • Y-SNP calls for the Satsurblia hunter-gatherer
  • Kategorier

  • Sidor

    • About
      • Aktuell debatt
        • Aktuell debatt 2014
        • Aktuell debatt t.o.m. 2013
        • Barn, föräldrar och samhället
          • Curlingföräldrar
          • V70-föräldrar
        • Eftervalsdebatt Val 2014
        • Finansstupet
        • Göteborgsröran
        • Klimathotet
          • Geologi
          • Några fakta o källor CO2-troende glömt
          • When the fox counts the chickens….
        • Mellanöster
        • Miljöfrågan
          • FAKTA SOM ALLA BÖR KÄNNA TILL
            • FACTS FOR EVERYONE TO BE AWARE OF, even those who believe in the CO-2 threat
          • Rent vatten
            • Verkligt problem – Rent Vatten
          • Stormen Sandy
        • Miljöfrågan – Rent vatten
          • Arktis historia
          • Fakta om jorden
          • True history of Greenpeace
        • Val 2014 Sverige
        • Yttrandefriheten
          • Fri- och Rättigheter BEGRÄNSNINGAR
          • When God gives love
    • Asylrätt enligt FN:s Mänskliga Rättigheter
    • Historia
      • Grönland
      • Teodrik/Theoderic den store
      • Vreta Klosters kungahistoria
    • Rebloggarticles from Genetiker inkl. personal comments
    • Studier, tips med mera (uppdaterad jan 2015)
      • Samhällskunskap
      • Studietekniska tips m.m.
        • Kurslitteratur och tilläggslitteratur
        • Matematikex. från 1 klass Realskolan
    • Theories of Science
      • Begreppsteori
      • Källkritik, källanalys sammanhang
      • Källkritisk analys – Sanning och konsekvens
      • Värdegrundteorier
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 256 andra följare

Blogg på WordPress.com.

WPThemes.


Integritet och cookies: Den här webbplatsen använder cookies. Genom att fortsätta använda den här webbplatsen godkänner du deras användning.
Om du vill veta mer, inklusive hur du kontrollerar cookies, se: Cookie-policy
  • Följ Följer
    • Norah4you's Weblog
    • Gör sällskap med 256 andra följare
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Norah4you's Weblog
    • Anpassa
    • Följ Följer
    • Registrera
    • Logga in
    • Kopiera kortlänk
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa inlägg i läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält
loading Avbryt
Inlägget skickades inte – kontrollera dina e-postadresser!
E-postkontroll misslyckades, försök igen
Tyvärr, din blogg kan inte dela inlägg via e-post.
%d bloggare gillar detta: