göra frågan till. Det är illa att det är Romer som drabbats, men rent generellt kan även Romer drabbas även av lagliga spaningsregister och arbetsfiler i databaser.
Om vi för en stund försöker bortse från att det i det aktuella fallet handlar om Romer och om vi samtidigt ‘glömmer’ Regeringsformens 1 kap 2§ som de flesta svenska myndigheter och kommuner ändå inte tycks ta på allvar, så är det inte bara frågan om det existerande registret över en familj/släkt är otillåten eller inte som är den stora biten. För det är inte så enkelt som media vill göra frågan. Frågan är generell när det gäller vad som krävs och är tillåtet enligt gällande grundlagar och lagar, dvs även alla de undantag som finns i varje grundlag och lag här i Sverige, och då speciellt med avseende av polisiärt spaningsarbete och gällande Spaningslag….
Polisen bekräftar olagligt register, GP 23 september 2013 Vad polisen gjort är att de nu bekräftat att registret finns. Vi har INGEN som helst uppgift om NÄR, VAR, VARFÖR eller ens om det funnits ett tillstånd NÄR spaningsregistret skapades. Det är egentligen minst lika allvarlig fråga att få svar på som frågan om att det nu är olagligt eller frågan om det är för att de som registrerats varit romer som de registrerats i spaningsregistret. Se nedan.
Polisen bekräftar register över romer, Expressen 23 september 2013 Utöver att vi inte vet om de romer som registrerats registrerats för att de är romer, så vet vi inte ens om det är en enda eller flera romerska familjers släktträd som finns med i registret. Vi saknar alldeles för många uppgifter.
Vissa av uppgifterna har varken vi vanliga dödliga, Regeringen eller Riksdagen rättigheten att få svar på. Minister och Regering får inte idka ministerstyre av svensk myndighet och det där med undantag i form av tillåten rättighet för svensk myndighet att upprätta Förordning (se nedan) är inte något som är lätt att bena ut. Svenska Grundlagar är komplicerade. Blir ännu mer komplicerade när det gäller brottsbekämpning enligt den nya EU-lagen….(se nedan)
Polisen registrerar romer i stor databas, Aftonbladet 23 september 2013
Romer kartlagda i hemligt polisregister, SvD 23 september 2013
Romregistret, tillgängligt även i Västra Götaland, GP 23 september 2013
Förbjudet registrera på etniska grunder, DN 23 september 2013 Det är heller inte tillåtet att göra positiv eller negativ diskriminering av hur man registrerar eller spanar på en grupp kriminella som råkar vara släkt och vars övriga släktförhållanden finns angivna samt inhämtas från öppna Folkbokföringen. I svensk grundlag kan mycket tyckas vara förbjudet, och också vara det UNDER VISSA FÖRUTSÄTTNINGAR. Det innebär t.ex. om det råkar vara så att det behövs en spaning på en kriminell grupp som samarbetar, och denna gruppen råkar vara släkt med varandra samt råkar tillhöra en viss etnisk folkgrupp, så är denna gruppen inte exkluderad från att spanas på för att t.ex. ta reda på var en efterlyst person skulle kunna tänkas gömma sig undan. Mycket komplicerad fråga och EU-lagen som är på G komplicerar frågan ännu mera.
Polisen: ”Är inget register utan en fil”, Aftonbladet 23 september 2013 Observera att det är svårare att juridiskt och lagligt komma åt en fil än det är att komma åt ett register. En fil kan anses vara arbetsmaterial utifrån Offentlighets- och sekretesslagstiftningen och då är det endast utredning av Datainspektionen, inte JO, som kan klarlägga om uppgifter i en fil är eller inte är att betrakta som ett register utifrån PUL. Komplicerat är bara förnamnet. Kanske vi svenskar har de lagar vi förtjänar?
Direktrapport: Romer i polisregister, SvD 23 september 2013 Frågan är om det är en datafil eller ett register. Klart är endast datafil inte om den i juridisk mening är att betrakta som spaningsregister eller endast som ett arbetsmaterial i en större utredning där släktingar till misstänkta brottslingar ingår utifrån uppgifter hämtade från Folkbokföringen. Två helt skilda saker när det gäller svenska grundlagar och Offentlighetslagstiftningen å ena sidan och PUL å andra.
Oppositionen kräver svar från regeringen, Expressen 23 september 2013 Oppositionen borde sopa framför egen dörr först. Det har många gånger i Sverige varit så att det funnits svenska familjer, oavsett etnisitet, där grov brottslighet förekommit och där det funnits (finns ännu?) spaningsregister som omfattat stor släkt. Sedan är det också så att det är ett problem att Folkbokföringsregistret t.o.m är så öppen offentlig myndighet att de säljer(!) namn och adresser till företag som skickar ut reklam. Alla svenska myndigheter äger rätten att använda sig av Folkbokföringen hos Skatteverket. Det går absolut inte att exkludera polis som arbetar med brottsbekämpning. Det går inte heller att exkludera någon folkgrupps släkter för det sätter Regeringsformens 1 kap 2§ P för. Ingen positiv eller negativ diskriminering får ske.
– – – – – – – – –
Om vi börjar med Datalagstiftningen. Datalagstiftningen är i sig en mycket komplicerad fråga. Hade varit en komplikation även om det varit ett tillåtet godkänt spaningsregister. Från 1998 gäller PUL i stället för den gamla datalagstiftningen. Men även här är det komplicerat för det finns i inledningen av lagtexten följande skrivning:
Personuppgiftslag (1998:204)
Allmänna bestämmelser
Syftet med lagen
1 § Syftet med denna lag är att skydda människor mot att deras personliga integritet kränks genom behandling av personuppgifter.
Avvikande bestämmelser i annan författning
2 § Om det i en annan lag eller i en förordning finns bestämmelser som avviker från denna lag, skall de bestämmelserna gälla.
Det är i sammanhanget värt att komma ihåg skillnaden på lag och förordning. Lag är något som alltid måste antas av Sveriges Riksdag. Förordning är något som sittande regeringar utifrån den lagtext som finns i Regeringsformen.
Regeringsformen
Kapitel 8 Lagar och andra föreskrifter
7 § Regeringen får utöver vad som följer av 3–5 §§ meddela
1. föreskrifter om verkställighet av lag, och
2. föreskrifter som inte enligt grundlag ska meddelas av riksdagen.
Regeringens föreskrifter enligt första stycket får inte avse riksdagen eller dess myndigheter. Regeringen får inte heller med stöd av bestämmelsen i första stycket 2 meddela föreskrifter som avser den kommunala beskattningen. Lag (2010:1408).
8 § Att regeringen får meddela föreskrifter i ett visst ämne hindrar inte att riksdagen meddelar föreskrifter i samma ämne. Lag (2010:1408).
Som jag ser det är det här det finns en lucka som står vidöppen om vi någon gång till Sveriges Regering får parti eller partier som vill skapa spaning som den som var tillåten innan FRA-lagen starkt begränsade rätten för signalspaning samt även utökade Datainspektionen och JO:s rättigheter att kontrollera. Alltså precis på samma sätt som Socialdemokraterna en gång, förvisso inte utifrån etisk tillhörighet men ändå, genom skapandet av IB och påprakandet av IB på Militären spanade på kommunister beslöt utan Riksdagens insyn.
Det är ännu mer komplicerat. För ett släktträd är å andra sidan existerande för alla, inte bara myndigheter, att få tag på via Offentliga uppgifter i Folkbokföringen. Det kan dessutom, vilket varit fallet tidigare i Sverige, vara så att det är en speciell släkt som det finns skäl att misstänka för t.ex. droghandel etc. Vi har haft ett antal sådana fall i Sverige som förvisso inte kunnat sägas tala om någon speciell grupps etniska tillhörighet men som utifrån de lagar och förordningar som finns utfärdade före FRA-lagen, PUL, Offentlighets- och Sekretesslagen, Spaningslagar m.m. fortfarande gäller och där det kan vara mycket svårt att bena ut utan att för den skull stoppa normalt polisiärt spaningsarbete.
Skulle det varit frågan om en släkt tillhörig någon av alla ‘vanliga’ svenskar som funnits i ett spaningsregister, så hade det knappast blivit lika stort hallå som det är nu när släkten råkar vara romer. Observera att jag inte försvarar att det finns ett sådant spaningsregister, men vill göra klart att det inte är så enkelt som det först kan tyckas. Vi saknar alldeles för många bitar i helheten utöver att vi nu fått klart besked (om det nu är klart? Man vet aldrig riktigt här i Sverige) att registret existerar och inte har något tillstånd.
Sedan är det detta med EU:s nya datalag. Den består av två delar som i en del består av möjligheter för brottsbekämpande åtgärder. Inte speciellt enkelt att komma bort från att EU-lag gäller över Svensk Lag om inte annat klart sägs i våra Grundlagar. Klart sägs ytterst lite i sådana frågor….
Kommissionens förslag består av två delar. Dels ett direktiv som handlar om den brottsbekämpande verksamheten och hur medlemsländernas polismyndigheter får använda persondata. Dels en förordning som behandlar privatpersoners, företags och myndigheters hantering av personuppgifterLobbyister och politiker strider om ny datalag, Europaportalen.se 20 juni 2013
Det handlar även om Tryckfriheten, vilken glöms bort i sammanhanget. Läs intressant och diskussionsvärd artikel från DN tidigare i år: EU:s nya Datalag oförenlig med svenska Grundlagar, Frilansjournalisterna Staffan Dahllöf, Nils Funcke och Fredrik Laurin på DN Debatt 12 april 2013
Hur man än vrider och vänder på det hela, så är det inte självklart att det inte skall kunna finnas en hel släkt som finns med i ett TILLÅTET spaningsregister. Så stora frågan i det aktuella fallet med Romerna är på vems uppdrag, enligt vilken Förordning samt referererande till vilken lagtext och när upprättades registret? Det är där som man måste börja inte genom att enligt politisk korrekthet bara slå ner på att det drabbat ett romerskt familjeträd. För det är helt enkelt så att våra lagar och Grundlagar inte alls skyddar kriminella som det finns skäl att spana på oavsett vilka de är och där det i förlängningen under spaningens gång kan finnas skäl att söka efter släktingar till en kriminell släkt vilken som helst här i Sverige. Vi vet alltså inte om det för närvarande finns en eller flera andra släkter vars familjeträd finns med helt lagligt och godkänt utifrån att ett antal i en familj/släkt bedriver grov brottslig verksamhet. Det finns heller utifrån våra Grundlagar ingen som helst rättighet för någon utanför den grupp som spanar med tillstånd att få reda på att detta sker. Brottsbekämpning får inte förhindras men det får heller inte vara så att oskyldiga i en släkt med flera brottslingar drabbas. Samtidigt så är Folkbokföringen ett öppet register och det får svenska myndigheter använda. Komplicerat.
Enligt Rosita Grönfors , som sitter själv med i en referensgrupp med
integrationsminister Erik Ullenhag är förtroendet förstört.
”-Det arbete som vi har påbörjat, jag tror ingen av oss kommer medverka något mer. Nu när vi vet om att alla blir registrerade kommer romerna dra sig tillbaka”.
PK-Maffian gör allt för att störa polisens arbete och Ullenhag kan inte acceptera att romer drar sig tillbaka, dvs att de flyttar hem.
GillaGilla
Räkna inte med att en enda svensk politiker har kunskaperna som krävs för att förstå skillnaden mellan att en familj/släkt oavsett vilken finns i ett spaningsregister/en utredningsfil hos polisen för att det i familjen/släkten finns en eller flera som polisen utifrån gällande brottsbekämpande lagar i Sverige (och inom EU) har som en av sina uppdrag att söka efter efterlysta personer, och fall där familjen/släkten hamnar i sökregister för att de har viss etnisitet. Det är två helt skilda saker. Brottsbekämpande sökning av grova brottslingar tillåter alltid att etnisk härkomst får registreras OM DET ÄR NÖDVÄNDIGT. Men det får inte vara utifrån sin etnicitet som personerna som finns i ett spaningsregister/en utredningsfil hamnat där!
GillaGilla
Om ämnet I fråga vet jag ingenting och kan inte ha någon åsikt men jag ville säga att jag gillar ditt sätt att tänka Inger. Jag har ett par kommentarer till din text:
”Sedan är det också så att det är ett problem att Folkbokföringsregistret t.o.m är så öppen offentlig myndighet att de säljer(!) namn och adresser till företag som skickar ut reklam.” Det är ju otrevligt och jag undrar vart de pengarna går. Till kaffekassan? Skatteverket sköts ju genom en förutbestämd budget. Kanske det blir bonusar av dessa pengar. Så vitt jag vet är det Skatterverket som har Folkbokföringsregistret.
Men något som är otäckt är; ”Inte speciellt enkelt att komma bort från att EU-lag gäller över Svensk Lag”. Jag tror citatet är ”Land ska med lag byggas,” vilket måste tydas: allt ett land är, är det landets lagar. Talade man om det för allmänheten, när man gick till val om man ville vara med i EU, att man gav bort landet? ” EU-lag gäller över Svensk Lag”
Hela citatet från din text är: ”Inte speciellt enkelt att komma bort från att EU-lag gäller över Svensk Lag om inte annat klart sägs i våra Grundlagar.” Det finns alltså en jobbig och knepig liten Brask-lapp med på slutet.
GillaGilla
[…] « Inte så enkelt som media vill […]
GillaGilla
[…] Se även: Inte så enkelt som media vill, Norah4you 23 september 2013 […]
GillaGilla