Tänk att det finns människor, oaktat om de är behöriga lärare eller journalister som inte kan förstå den enklaste betygskalan som Sverige haft någonsin.
Snurren till pedagoger och media får det till: -Den nya betygsskalan med A-F i stället för MVG till IG har resulterat i översättningsproblem, som ger svenska studenter en betydande konkurrensnackdel, säger Katarina Hysén Eineren på Athlete school advisor till DN.
Betyget D, som motsvarar VG enligt den gamla skalan, kan i USA tolkas som underkänt.Nya betyg kan stoppa studier i USA, GP 21 september 2013 Ett D är inte ett gammalt VG eller ens tänkt att ersätta gamla VG. De som går och tror detta saknar ordkunskap och ordförståelse som krävs för att kunna läsa kursplaner i den svenska Grundskolan. Kan de inte detta, då hör de enligt mitt sätt att se det inte hemma i skolans värld. Det gäller undervisare lika väl som elever att det krävs ordkunskap och ordförståelse för att kunna utföra det som krävs samt visa sig ha den kunskapen för att få positioner likväl som betyg!
Nya betyg kan stoppas studier i USA, SvD 21 september 2013
Nya betygen kan sätta stopp för studier i USA, DN 21 september 2013
Nya betyg kan stoppa studier i USA, Aftonbladet 21 september 2013 Ärligt talat, en elev som inte har C i ämne den skall läsa och är berättigad till detta får det inte lättare av att läsa utomlands vid t.ex. amerikanskt universitet. Risken att misslyckas är betydligt större där och ändå stor här i Sverige. Det är ingen Mänsklig Rättighet att få läsa till högre studier. Varken här i Sverige eller för svenska studiemedel utomlands. Bättre att tänka före än efter. Studiemedel ger alltid stora skulder som skall betalas efter studierna.
OK till skillnad från media ger jag inte upp utan skall försöka förklara så att även den dummaste kan förstå:
Vi börjar med F – en elev som inte uppfyller de krav (kursmål) som ställs i ett ämne kan aldrig bli godkänd om läraren är ämnes- och stadiebehörig och förstår vad minimikraven, kursmålen, kräver!
E – när en elev uppfyller de krav (kursmål) som ställs i ett ämne, dvs de minimål som står uttryckta i kursmålet, så blir eleven godkänd genom att få ett E i betyget.
För att förklara D måste jag börja med C.
C – varje ämne skall i kursplanen ha ett antal kunskaps-/färdighets och eller förståelse krav som inkluderar att eleven SKALL uppfylla SAMTLIGA krav som ställs för betyg C i kursplanen. Det inkluderar i normalfallet såväl muntliga som skriftliga delar där eleven SKALL visa inte bara att eleven lärt sig rabbla upp det som står i läroboken utan också FÖRSTÅR och KAN ANVÄNDA sig av de kravkunskaperna. I korta ordalag i t.ex. en debatt i klassrummet kunna argumentera (visa) vad orden i texterna/bilduttrycken i bilderna/innehållet i en film förmedlar/vill förmedla för kunskaper. Endast elev som uppfyller SAMTLIGA dessa kunskaps-/färdighets och eller förståelse krav är berättigad att få betyget C. Saknas en bit är villkoren för att vara berättigad till C inte uppfyllda. C motsvarar gamla VG.
D – när en elev uppfyller samtliga krav för att få godkänt men ett eller flera dock inte samtliga krav för att vara berättigad till betyget D, då skall eleven till skillnad från den gamla betygsskalan veta om att han/hon är på väg mot att uppnå kraven för nästa betygssteg men ännu inte fått tillräcklig förståelse/tillräckligt stöd och/eller inte själv tagit till sig att det inte bara är att kunna utantill. I samtliga de fallen som föreligger ett eller alla utom ett av kraven för nästa betygssteg – då skall eleven få betyget D. D är ingalunda ett VG inte ens ett VG minus utan ett numera existerande mellansteg som talar om att eleven uppfyller mer än de krav som finns för att få E dvs. vara godkänd.
B – när en elev uppfyller samtliga kurskrav för betyget C men ett eller flera dock inte samtliga krav för betyget A, så skall eleven på motsvarande sätt om läraren är ämnes- och stadiebehörig få betyget B. Detta betyg är mer än VG i gamla betygsskalan men absolut inte MVG. Inte ens om det endast är ett av betygskraven för A som eleven ännu inte uppnått.
A – är endast elev som uppfyller samtliga kurskrav för betyg A i ämne få. Inga andra. A motsvarar MVG.
Enkelt uttryckt handlar det om att visa att man förstått, lärt in och kan använda sig av det som ämnes- och stadiebehöriga lärare SKALL ha lärt ut. Det handlar inte om att ‘Alla skall med’ utan om att eleverna upp till C-nivå utan undantag har rätten att få de delar de ännu inte tagit till sig/lärt in förklarade för sig/få nödvändigt stöd för att inte bara kunna uppnå E (gamla G, godkänt) utan också kunna utvecklas och lära in vidare utifrån vars och ens egna förutsättningar.
När det gäller elever med funktionshandikapp oavsett om detta är synligt eller innebär läs- och skrivsvårigheter alternativt svårighet att läsa av skrivna tal (matematiska motsvarigheten till dyslexi för läs och skrivsvårigheter) så har eleven oavsett allt, även om eleven uppfyller kraven för betyget E, godkänt, rätten enligt Skollagen att få den hjälp/stöd som eleven behöver. Kan t.ex handla om att få en text inläst på gammalt band eller inlagt på en CD etc. Kan t.ex. innebära att eleven har extra stöd i form av assistent som hjälper elev som inte klarar av att skriva själv att skriva ner det som eleven ber att få nerskrivet. (Alla skolor har inte röststyrda datorer.) Kan t.ex. handla om att en elev som behöver få en skrivningstext uppläst för sig har rätt att få varje fråga för sig uppläst av någon lärare eller assistent vid skrivningstillfället.