En så orealistisk, ovetenskaplig artikel som inte har ett enda giltigt argument där verkligt läge har tagits hänsyn till, som Västlänken nödvändig för bättre järnvägar, Carl Bellinder civilingenjör – lantmäteri, bygg- och fastighetsekonomi och Gabriel Lindh student, Ja till trängselskatt i Göteborg; GP debatt 18 augusti 2013 skrivit har jag under mina snart 64 år sällan eller aldrig läst. Det enda realistiska i hela deras debattinlägg är frågan om planskilda korsningar i Olskroken. Något som borde beaktats redan när man lade ner järnvägstunneln under nuvarande motorväg in mot Olskroksmotet.
Järnvägsfrågan utgår från teoretiskt politiska drömmar om större tätare Göteborg som nu när Göta Älvtrafiken med fartyg samt Göteborg som importhamn inte längre är vad det var för 50-60 år sedan. Verkligheten och helhetsperspektiv på densamma är det som gäller. Inte ideologiska drömmar om något grönare skönare betydelsefullare Göteborg där det varit bättre att prioritera järnväg till Landvetter flygplats, förbifart utanför Göteborgs kärnområde där farligt gods lastbils-/ och persontrafik som inte har Göteborg som startpunkt eller slutpunkt slussats utanför staden, samt att bidra med pengar för Lilla Edets och Trollhätte slussars upprustning till 2000-talet än alla dessa fantasier som tas som fakta när de används i Trängselskattdebatten. Något som alltid gäller är att det inte går att använda en hypotes som fakta i analyser som skall bevisa hypotesen. En av grunderna för all Vetenskapsteoretisk analys.
Göteborg ligger där Göteborg ligger. Vid Göta Älv och i ett område som har stora ras- och skredrisker. Den som inte sätter sig in i den frågan innan man börjar diskutera detaljerna som järnvägsnät med tågtunnel i instabil mycket tjock lera och Sjöstad, Trängselskatt o.s.v. den är illa ute. Verkligheten är det som gäller!
Lämplig första läsning:
Sveriges Geologiska Undersökningar (SGU) Karta Jordarter 1:1 M Titta gärna närmare på det du får fram om du väljer Göteborg tätort i sökrutan till vänster Karta Göteborgs Tätort Sveriges Geologiska Undersökningar (SGU) Karta Jordarter 1:1 M
Det är därför mycket allvarligt att man här i Göteborgs Kommun, som har det lokala tillsynsärendena för de områden man tänker bebygga/bygga järnvägstunnel i inte offentligt har redovisat de mätningar som gjorts under åren. Mätningar som jag vet, har talat med geoteknikerna som gjorde mätningarna på plats under senare år och det var min egen numera avlidne far som gjorde samma undersökningar i samband med utredningar för Göteborgs Vattenverk avseende var det var möjligt och lämpligt att dra VA-ledningar (Vad VA-ledningar till områden som Haga, Järntorget-Göta Älvområdet samt dragning upp mot Masthugget Majorna är hoppas jag att alla inblandade har en aning om.*) på 1940-talet. Utöver det så genomförde han stor utredning för Länsutredningen för Vatten- och Avloppsfrågor i Bohuslän slutet av 1930-talet fram till 1942) .
Kort fakta genomgång.
Först citat från SGU:s hemsida Samhälle, Risker, Skred och ras på Statens Geologiska Undersökningar (SGU) hemsida :
<Lera</em
Lera har stor förmåga att suga upp och hålla kvar vatten. Uppsugningen sker mycket långsamt. Vattenhalten är en av de faktorer som bestämmer hur stabil lerjorden är. Ju mer vatten den innehåller, desto större är risken för att marken ska börja röra på sig. Om leran är s.k. kvicklera kan den bli helt flytande.
Kvicklera är en speciell typ av lera som framför allt finns på Västkusten. Leran är normalt sett relativt stabil men blir den utsatt för en skakning, till exempel genom sprängning eller ökad belastning, till exempel schacktmassor, kan den bli mycket lös. Flera stora skred i Västsverige är av kvickleretyp.
Silt
Silt (finmo och mjäla) suger snabbt upp vattnet och håller det kvar. En jordart som innehåller mycket silt börjar lätt flyta om den är vattenmättad, vilket innebär att risken för skred ökar
Slut citat.
Oro för sk. höjd havsvattennivå
Nu är det så att det INTE föreligger någon som helst risk för att havsytenivån skulle påverkas i det sena skedet av avsmältning (säsongvis avsmältning och säsongvis frysning) som helt naturligt sker i Arktis, Antarktis och på glaciärer som befinner sig på Norra halvklotet. De som inte tror mig bör läsa på om Facts not Fiction sida om Fakta Naturen repetera gärna fliken Fakta landhöjning, Facts not Fictionsida samt självfallet det som alla sk. klimatfantaster som varnar för havsytehöjningar har glömt Archimedes princip, Facts not Fictionsida för någonstans i bakhuvudet måste väl ändå Västlänkens ivrare ha klart för sig tre viktiga bitar:
* Landet höjer sig fortfarande norr om Halmstad i Sverige. Landhöjning är en retarderad rörelse dvs de områden som först blev av med inlandsisen började resa sig snabbt och innan de där isen låg kvar länge. Rörelsen avstannar med tiden, men är idag flera cm större än ens de värsta klimatfantastscenariorna räknar med i Göta Älvs Utlopp.
* Alla floder och större åar/vattendrag som rinner meandrar när det finns lutning att tala om från inlopp till utlopp. Bra tvfilm Rivers meanders, bbc.co.uk/learningzone/clips/rivers meanders I fallet Göta älv som är utlopp av vatten från nederbördsområden ända upp till Trysil i Norge via Klarälven som är en av de floder i Sverige där meandringens biverkningar i form av medfört silt m.m. hela vägen ner via Vänern, Trollhättan och Lilla Edet till Göteborg påverkar slamavlagringarna utöver de slamavlagringar som bildas av vatten och vinderosion samt varierande vattenföring i området från fallen i Trollhättan ner till Göteborg, påverkar såväl slamavlagringarnas innehåll och tjocklek direkt och indirekt även salthalten i älvvattnet och därigenom den instabila leran i planerade Älvstadsområden. Ett område där det krävs pålning ner till berggrund var 8:e meter om området skall belastas ens hälften av det som är tänkt….. Det är därför området INTE FICK BEBYGGAS under tiden fram till nutid. Ras och skredrisken är extrem!
* Datateorier är inte värda mer än det faktaunderlag som ligger till grund för datateorierna. Verkligheten är det som gäller!
Sedan är det två andra saker:
1. Det föreligger ingen som helst möjlighet att Göteborg i framtidens järnvägsnät kommer att bli en genomfart lämplig för passagerartrafik mellan Oslo och Danmark. Så länge det inte finns en direktförbindelse mellan Halden och Strömstad, så länge är det en helt orealistisk utopisk dröm hos de Rödgröna här i Väst.
2. OM förtätningen i Göteborg fortsätter så krävs det i storleksordningen 8-20 miljarder kronor att åstadkomma ett rimligt, inte ens ett hållbart, VA-ledningsnät. Såväl befintliga som planerade rördragningar är inte till fylles för att säkra vattenförsörjning och avlopp. Än mindre är det ur Rent Vatten synpunkt något som ens finns med i befintliga offentligt presenterade utredningar.
* En hel del av geologiska förutsättningarna för detta finns med i varje 7:e klassares Geografibok ett av de första kapitlen som även ger uppgift om tektoniska plattor. Gå lite längre in i texten som även i bild visar olika geologiska saker som horst, skred o.s.v. I övrigt är det Grundskolans Kemibok årskurs 7-9 som rekommenderas
Slutsats
Det verkar vid genomgång av det offentliga underlaget som styrande Rödgröna Röran presenterat för Göteborgs politiker som man varken tagit lärdom av Tuveraset eller av de verklig geologiska grundförhållandena i Göteborgs tätort. Att man väljer att låtsas som det regnar och att alla ”saker” för en Västlänk skulle vara på plats när Järnvägsfrågan som inte heller den är totalt genomlyst utifrån vetenskapsteoretiskt hållbara presenterade undersökningar. Verklighetens undersökningar som geoteknisk personal i Göteborg gjort(!) inte bara i nutid som bekräftar geotekniska borrningsresultat från Andra Världskriget vad gäller området där man tänker bygga Sjöstaden samt det område som berörs av den planerade har av någon märklig anledning inte ens presenterats officiellt. Vilket är allvarligt sett ur framtidens perspektiv.
Inger E Johansson Göteborg
som lärde sig hantera teodelit innan jag kunde läsa, rita kartor (även jobbat sommartid på geoteknisk avdelning samt kartavdelning under skoltiden), studier, erfarenhet av provtagningar m.m. utöver politiskt varit med och introducerat Humanekologi i Sverige en gång för länge sedan.