• Hem
  • About
  • Asylrätt enligt FN:s Mänskliga Rättigheter
  • Theories of Science
  • Studier, tips med mera (uppdaterad jan 2015)
  • Rebloggarticles from Genetiker inkl. personal comments
  • Historia

Norah4you's Weblog

Thoughts from the Swedish Westcoast

Feeds:
Inlägg
Kommentarer
« Diskutera kommunala självbestämmanderätten
Vad är Offentlighets- och sekretesslagen »

Högre studier – ingen Mänsklig Rättighet

12 augusti 2013 av norah4you

Däremot är det en Mänsklig Rättighet att få ordentliga grundläggande skolkunskaper så att man klarar sig i samhället.

Vi har fler sökande än någonsin till Lunds universitet men färre platser att erbjuda. Regeringen äventyrar näringslivets konkurrenskraft och framtidstron för vår unga generation, skriver Per Eriksson, rektor vid Lunds universitet. Ge fler chansen till högre studier, Per Eriksson rektor Lunds universitet på SvD Brännpunkt 11 augusti 2013 Per Eriksson är enligt sin CV utbildad i telekommunikation. Ett nog så viktigt område som krävde goda förkunskaper när han tog sin examen 1981. De grundkunskaperna som en elev som gick i gymnasieskolan på 70-talet hade med sig till högre studier, de grundkunskaperna saknas till stor del hos de som går igenom gymnasieskolan idag. Läroplanerna för grundskola och gymnasieskola har tillsammans med ‘Alla skall med’-principen urholkat kunskapssamhället som Sverige en gång var.

Läs de Mänskliga Rättigheterna.
Artikel 26
1. Envar har rätt till undervisning. Undervisningen skall vara kostnadsfri, åtminstone på de elementära och grundläggande stadierna. Den elementära undervisningen skall vara obligatorisk. Yrkesundervisning och teknisk undervisning skall vara allmänt tillgänglig. Den högre undervisningen skall stå öppen i lika mån för alla på grundval av deras duglighet.

”Den högre undervisningen skall stå öppen i lika mån för alla på grundval av deras duglighet”. Observera noga på grundval av deras duglighet Det innebär inte att man utan vidare som skett i Sverige kan sänka kraven på elevers förståelse och kunskaper utifrån Alla skall med principen. För där och då har Sverige missat det som står artikel 26: de elementära och grundläggande stadierna.

Till det som räknas till de elementära och grundläggande stadierna ingår att elever får den hjälp och stöd som eleven behöver för att få den ordförståelse, ordkunskap i landets språk som krävs samt att eleven och får de verktyg som behövs för att klara av matematiken från grunderna över den elementära matematiken så att eleven klarar av matematik på t.ex. Naturvetenskaplig linjes första kurs. Alla människor är lika värda men olika.
Se även: Studera vidare ingen Mänsklig Rättighet, Norah4you 22 mars 2013

Vad hjälper det med högskolebehörighet, utifrån nuvarande krav om moraset i svensk kunskap fortsätter som det gjort bland svenskfödda ungdomar som kommer till Universitet och Högskola med svenska kunskaper som motsvarar vad som förväntas av en 13-åring?
Konsten är inte att få alla med på tåget mot högskola och universitet. Konsten är att se till att alla som kommer till högskola och universitet har de kunskaper som krävs för att de skall kunna gå ut med examen!
Vad hjälper högskolebehörighet, Norah4you 28 mars 2013
Det är inte antalet som tas in på ett universitet/en högskola som är avgörande för hur samhället får möjlighet att få de högt utbildade inom olika områden som krävs. Det är antalet elever som har fått tillräckligt med sig för att klara de självständiga studier som även linjer till t.ex. läkare, apotekare, gymnasielärare,ekonom på företag o.s.v. kräver. Läs gärna under fliken: <A HREF="https://norah4you.wordpress.com/studier-tips-med-mera/studietekniska-tips-mm

ALL högskole- och universitetsutbildning bygger på och måste bygga på att den som läser har ordkunskap och ordförmåga samt vilja att sätta sig ner att råplugga utan att varje liten detalj är något som någon lärare/handledare gått igenom på tavlan. Att studera på högskola/universitet kräver stor grad av förförståelse, intresse för att läsa, förmåga att förstå det man läser OCH utifrån det man läst in vara förberedd nog FÖRE varje föreläsning för att kunna ställa de ev. följdfrågor eller fördjupningsfrågor som man behöver ha med sig efter föreläsningen eller i förekommande fall när föreläsare ställer frågan om det är något man vill ha förklarat.

För att alla elever som börjar 1:a klass skall klara sig hela vägen, inte tröttna för att de inte förstår eller för att de själva hålls tillbaka för att alla andra skall med i exakt samma takt oavsett att ALLA barn utvecklas i sin egen takt vilket medför att varje barn behöver sin egen studietakt och sitt stöd, så krävs två saker:

* Varje barns behov av stöd och eller uppmuntran att gå vidare i egen takt måste tillgodoses.
* Alla barn behöver ordentlig ordkunskap, ordförståelse samt att kunna stava ord rätt utifrån svenska språket (här i Sverige)

Får inte barn det stöd och den uppmuntran de behöver av ämnes- och stadiebehöriga lärare, så föreligger det stor risk att barnet när det växer upp tröttnar, blir skoltrötta och/eller utåtagerande i brist på stimulans, samt (och det är det allvarliga) den unge som kommer till gymnasiet eller ännu värre lyckas ta sig igenom gymnasiet utan tillräckliga kunskaper med sig för att klara nästa nivå, den unga flickan/grabben slår huvudet i taket och sitter av föreläsningar utan att förstå tillräckligt/läser inte in allt det som krävs förståelse och kännedom om. Vad blir resultatet? Ett stort antal som kommit in på högre stadier klarar inte av tentorna. Självkänslan sjunker och möjligheterna för den som i bästa välmening (för det är väl tanken bakom ‘Alla skall med’. Hoppas jag 🙂 ) att komma vidare i studierna eller hitta andra studie-/arbetsmöjligheter krymper. De som förespråkar ökat intag oavsett allt detta, de har knappast suttit med en självmordsbenägen student i det akuta skedet fram tills dess kompetent utbildad personal kunnat komma. Att ta in utan att se till att alla som kommer in har en realistisk möjlighet att gå ut med examen är ingen samhällslösning.

Share this:

  • Reddit
  • Twitter
  • E-post
  • Facebook
  • LinkedIn

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Relaterade

Publicerat i Arbetsmarknadspolitik, Gymnasium, Humaniora, Journalistik, Mänskliga Rättigheter, Naturvetenskap, Näringsliv, Okategoriserat, Politic, Samhällskunskap, Theories of Science, Uncategorized, Universitet och Högskola, Utbildningspolitik | Taggad Elementära och grundläggande studier, Grundläggande kunskaper, Grundskolan, Högskolebehörighet, Högskolor och Universitet, Ordförmåga, Ordkunskap och Ordförståelse, Studieteknik, Universitets studier | 1 kommentar

Ett svar

  1. på 12 augusti 2013 den 8:02 SasjaL

    Intressant är att de länder han jämför med ställer högre krav på eleverna redan i yngre åldrar. Inte det flummiga att ”alla skall med”, utan disciplinärt. I Sverige verkar det som att det kravet är kränkande mot eleven (= vänsterflum), då det återkommande rapporteras i media om ordningsfrågor och att det som oftast är lärarens ”fel”. Berört ”fel” beror snarare att att lärarna är ”bakbundna” … Att svenska elever riskerar att få lärare som inte är bildade eller på något sätt saknar verklighetsförankring (jo, har den erfarenheten ifrån gymnasiet) är tydligen inte kränkande …

    Det visades för ett tag sedan ett inslag om danska studenter. Missade tyvärr det mesta av programmet, men hann att få med mig att de berörda eleverna reagerade starkt på det som händer i svenska skolor. (Ordning i klassrum, bristande respekt mot lärare, osv.)

    GillaGilla



Kommentarer är stängda.

  • Sök inlägg

  • Senaste inläggen

    • Utdrag samt länk till Harkling: Gängkriminaliteten i Göteborg
    • Reblogg från Harkling: Censur på Bokmässan
    • A link to Australian Working Dog Resque
    • Telia, vakna upp det är 2016 nu!
    • Rebloggat från Harkling: Röd journalistik – mer åsikt än kunskap?
    • Utanförskap börjar i hemmet! (uppdaterad 19 Augusti 2016)
    • Utanförskap ingen ursäkt för att bränna bilar!
    • Största misstag? Aida Hadzialic (S)?????
    • Sverige var fantastiskt…. och vårt Försvar var gott.
    • Stopp och belägg. Kvinnor kan, vill och törs 2016 precis som på 70-talet
  • Senaste kommentarerna

    • norah4you om Utdrag samt länk till Harkling: Gängkriminaliteten i Göteborg
    • non-PKman om Utdrag samt länk till Harkling: Gängkriminaliteten i Göteborg
  • Mest lästa inlägg

    • Folkmord är folkmord, Statsminister Löfvén
    • Idag 24 februari skulle min pappa blivit 101 år.
  • Kategorier

  • Sidor

    • About
      • Aktuell debatt
        • Aktuell debatt 2014
        • Aktuell debatt t.o.m. 2013
        • Barn, föräldrar och samhället
          • Curlingföräldrar
          • V70-föräldrar
        • Eftervalsdebatt Val 2014
        • Finansstupet
        • Göteborgsröran
        • Klimathotet
          • Geologi
          • Några fakta o källor CO2-troende glömt
          • When the fox counts the chickens….
        • Mellanöster
        • Miljöfrågan
          • FAKTA SOM ALLA BÖR KÄNNA TILL
            • FACTS FOR EVERYONE TO BE AWARE OF, even those who believe in the CO-2 threat
          • Rent vatten
            • Verkligt problem – Rent Vatten
          • Stormen Sandy
        • Miljöfrågan – Rent vatten
          • Arktis historia
          • Fakta om jorden
          • True history of Greenpeace
        • Val 2014 Sverige
        • Yttrandefriheten
          • Fri- och Rättigheter BEGRÄNSNINGAR
          • When God gives love
    • Asylrätt enligt FN:s Mänskliga Rättigheter
    • Historia
      • Grönland
      • Teodrik/Theoderic den store
      • Vreta Klosters kungahistoria
    • Rebloggarticles from Genetiker inkl. personal comments
    • Studier, tips med mera (uppdaterad jan 2015)
      • Samhällskunskap
      • Studietekniska tips m.m.
        • Kurslitteratur och tilläggslitteratur
        • Matematikex. från 1 klass Realskolan
    • Theories of Science
      • Begreppsteori
      • Källkritik, källanalys sammanhang
      • Källkritisk analys – Sanning och konsekvens
      • Värdegrundteorier
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör som 256 andra, prenumerera du med.

Blogg på WordPress.com.

WPThemes.


Integritet och cookies: Den här webbplatsen använder cookies. Genom att fortsätta använda den här webbplatsen godkänner du deras användning.
Om du vill veta mer, inklusive hur du kontrollerar cookies, se: Cookie-policy
  • Följ Följer
    • Norah4you's Weblog
    • Gör sällskap med 95 andra följare
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Norah4you's Weblog
    • Anpassa
    • Följ Följer
    • Registrera
    • Logga in
    • Kopiera kortlänk
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa inlägg i läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält
%d bloggare gillar detta: