Man snyter inte 1000 specialpedagoger ur näsduken. Inte ens med ‘inbrott i banken’.
Från Linköpings Universitets sida:
Specialpedagogprogrammet 90 hp
I alla skolformer finns ett stort behov av personal med särskilda kunskaper i specialpedagogik. Utbildningen förbereder dig för kvalificerade arbetsuppgifter i undervisning, utvärdering, utredning och pedagogisk utveckling
…..
Programmet är indelat i tre block på vardera 30 hp.
· Det första blocket introducerar det specialpedagogiska området.
· Det andra vidareutvecklar kunskapen inom fältet.
· Det tredje innehåller en metodkurs och avslutas med ett självständigt arbete på 15 hp.
Vid Linköpings universitet kan du fördjupa studierna ytterligare till en masterexamen på 120 hp.
SÄRSKILDA FÖRKUNSKAPER
Lärarexamen och tre års yrkeserfarenhet efter utfärdad lärarexamen. Kravet på yrkeserfarenhet efter examen måste styrkas med tjänstgöringsintyg där tjänstens omfattning och innehåll tydligt framgår.
Kunskaper i svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet, till exempel svenska B och engelska A.
Vad är då grundläggande behörighet?
Den studerande ska, före antagning, redovisa godkända kunskaper i svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå: vilket innebär Svenska minst 2 åk/etapp 2 med delat betyg, Svenska B/Svenska 2B, godkänt TISUS eller motsv samt Engelska minst 2 åk/etapp 2/Engelska A, TOEFL; pappersbaserat med minst 500p/datorbaserat med minst 173p/internetbaserat med minst 61p, eller motsvarande. Utbildningsplan för specialpedagoger, 1. Statsmakternas beslut och Riktlinjer, Liu.se utbildning specialpedagogprogrammet
Alltså om vi inte trots att utbildningen är på distans halvfart skall missunna eleverna de nu bästa ämnes- och stadiebehöriga lärarna med utbildning, så tar det utöver den långa tid uppdelad på tre block som själva speciallärarutbildningen tar minst tre år efter att ämnes- och stadiebehöriga lärare som gått ut i år får söka till specialpedagogutbildningen.
För att få kunskap tillräckligt räcker det inte med erfarenhet eller att ha gått i alla skall med Grundskola/Gymnasium. Det räcker inte ens med att ha kommit in på Lärarhögskolan och lyckats gå ut densamma samt ha gjort det numera nödvändiga praktikåret för att få Lärarlegitimation.
Om Stefan Löfven tänker ändra på detta, så tala ut och flumma inte. Kvalitén och innehållet skulle då närmast vara som att jämföra en EPA-traktor med en riktig bil……
Visby. Socialdemokraterna vill satsa tre miljarder kronor på att utveckla den svenska skolan, bland annat genom att ge medel för att anställa 1 000 nya speciallärare/specialpedagoger om man vinner valet nästa år.
Löfven fokuserar på skolan, Aftonbladet 7 juli 2013 De speciallärarna finns inte utbildade!
Löfven lovar miljarder till skolan, GP 7 juli 2013
Liverapport: Stefan Löfvens tal, SvD 7 juli 2013
Så vill Stefan Löfven förbättra skolan, Expressen 7 juli 2013
Löfven: Tre miljarder på skolpaket, DN 7 juli 2013
Löfven vill satsa på yngre elever, DN webb-tv 7 juli 2013
Stefan Löfven: ”1000 nya specialpedagoger”, Sveriges Radio 7 juli 2013
Av någon anledning ser jag inte hur (s) skall klara av att få ordning på skolan, då man vid tidigare perioder i styrande position, i handling (inte ord) tydligt visat att man endera saknat reellt intresse eller att via destruktiva beslut vilja försämra den samma.
Hur då? Jo, jag ser tre stora politiska namn som har haft starkt inflytande över skolpolitiken. Intressant nog alla tillhörande (s).
Först och främst den viktigaste personen, Per-Albin Hansson, som lade grunden till dagens skola. Han insåg att det fanns en ”begåvningsreserv” (korr./urspr.. ordalydelse) att ta tillvara på hos allmänheten.
Ett tag senare hände det något inom politiken, vilket ger mig signaler om att man (politikerna) insåg att ett bildat folk kan bli ett hot mot vad som sker inom politiken. Hur löser man detta enklast? Jo, genom att urholka utbildningssystemet … Detta utfördes tydligast utav två skolministrar vid namn O. Palme (vapenhandlaren) och G. Persson (pensionstjuven), de andra två ”stora” namnen …
Att destruktiv utbildning sker vet jag genom min kontakt med (grundskole-) ungdomar, via idrottslig verksamhet. På lägerresor plockas div. läxor fram och via dom har jag fått insikt att politiska ”fakta” (läs felaktigheter) presenteras som sanning. Intressant är att berörda ”fakta” dessutom är genomgående vänsterskruvade …
Har dessutom upptäckt att berörda ungdomar varken uppmanas till att ifrågasätta eller får ifrågasätta berört studiematerial. Föräldrar jag talat med är mer eller mindre uppgivna, då de själva inte får ifrågasätta det barnen får ”lära” sig. De är ytterst medvetna om att det kommer att påverka ungdomarnas betyg, om de står på sig … Har själv tydligen haft turen att tillhöra en av dom som faktiskt blev uppmanad av flertalet lärare, att ifrågasätta det som lärdes ut på lektionerna … (Under första halvan av 1980-talet)
… under förutsättning att man kunde argumentera för sin sak … Bör påpeka att detta var endast frågan om lärare i tekniska ämnen, inte i humanioraämnen … (Jag gick på 4T/Teknis.) Själva ifrågasättandet är essentiellt när det gäller nyskapande och analyserande (inkl. felsökande) inom flertalet områden, vilket en del tydligen har missat … (teknik, medicin, miljö, klimat …)
Det går heller inte att undvika att än en gång nämna, att den negativa trenden inom utbildningssektorn har satt sina tydliga spår inom dagens politik och media …
GillaGilla
Jag säger bara avsaknad av ordkunskap och dålig ordförståelse hos många som gått Grundskolan…. 🙂
GillaGilla
Släng Palmes misslyckande och kolla in Finland! Det är genvägen till kunskpap. Nu är det osäker om det är det som eftersträvas i det svenska skitsamhället som plågar medborgaran med politisk korrekthet.
GillaGilla
personligen har jag aldrig lyckats få politisk korrekthet att gå ihop med Sveriges Regeringsform 1 kap 2§. Det är därför jag tjatar och gnatar om den…..
GillaGilla
Ser att Löfvén är en av de svenskar som deltog på senaste Bilderberg-mötet … (Tillsammans med Fredrik Reinfeldt, Anders Borg, Börje Ekholm och Jacob Wallenberg, de två sistnämnda repr.. Investor.)
(Vad gör dom där …?)
Fler som inser tomma ord:
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/chefekonom-lofvens-forslag-kan-fa-jobb-att-forsvinna-fran-sverige_8121940.svd
GillaGilla
Märker att moderatorerna är lite väl känsliga när det kommenteras om vad O. Palme lyckades att åstadkomma som skolminister …
Beror det på att verkligheten stör idealbilden om berörd politiker hos berörd/-a moderator/-er eller beror det på bristande bildning …?
GillaGilla
Kanske en kombination av båda alternativen?
GillaGilla
Avsåg Expressens moderatorer naturligtvis …
GillaGilla
Vilket i sig är mycket förvånande. Thomas Mattsson, chefredaktör, var själv mycket aktiv liberal utan den vridningen en gång för länge sedan när vi träffades inom FPU. Han har själv skrivit här i bloggen Etik eller censur, Norah4you 31 augusti 2011 se i kommentarfältet. Det är endast en enda fråga så vitt jag minns som inte den Thomas Mattsson jag och alla andra aktiva inom Folkpartiets Ungdomsförbund på den tiden det begav sig avvek från den liberala linjen. En fråga som han haft uppe i olika sammanhang även på senare år utifrån samma infallsvinkel. Vapenfrågan. Där var och verkar han fortfarande vara närmare de som är emot vapen än vad flertalet andra var. Men i övrigt. Inte vad jag minns från den tiden.
GillaGilla