Det är inte så att storföretag har rösträtt i allmänna val eller lokala val. Det är inte så att storföretag har tolkningsföreträde vad som är bäst för Göteborg eller inte. Moderaternas beslut retar upp storföretagen, GP 21 maj 2013
Börja i stället att ställa Er frågan om Er verksamhet skulle gynnas av om vi får ett ännu värre ras än Tuveraset. Två av de delar som planeras här i Göteborg går på tvärs mot vad SGI (Statens Geotekniska Institut, Linköping) och lokala geologiska undersökningar visar. Den äldre av de senare gjorde min egen far (död sedan 5 år) på uppdrag 1939 och några år framåt. Den senaste jag känner till skedde härom året och gav enligt geoteknikerna på plats med sin teodolit samma allvarliga resultat av leran, instabil och i sjöstadsområdet som planeras en genomsnittsdjup ner till berggrund på 53 meter.
53 meter som behöver pålas var 8:e meter, alltså inte lika dåligt utfört som ombyggnationen av Gamla Ullevi där leran inte ens ligger i närheten av strömmande vatten men ändå orsakar skakningar i hyreshus på andra sidan Fattighusån. Den planerade tågtunneln är i sig fullständigt onödig! Att någon ens kan komma på tanken att människor om 20 år skulle önska åka genom Göteborg med tåg annat än från söder Uddevalla och söder Falköping är ren och skär fantasi. Ännu värre fantasi är det att det skulle behövas en station i Haga….. visste inte att man planerade en ny campus i centrala Göteborg 😛
När det gäller tågtunneln, så är det inte bara den instabila leran som är ett allvarligt problem. Leran går på ett ställe ner till 90 meters djup (uppgift jag fick av sakkunnig på området förra veckan). Pålning och säkring av den tågtunneln kommer att kosta mer än 3 gånger mer än nu redovisad beräknad kostnad. Som minst. Och som jag skrev i Göteborg inte naturlig passerpunkt, Norah4you 13 maj 2013 Det räcker med det mångåriga skandalprojektet Hallandsåsen. När det planerades, så åkte många tåg mellan Göteborg och Malmö/Köpenhamn. Men även då väldigt få Oslo eller andra norska resenärer som tog vägen om Göteborg. Sträckan Göteborg-Helsingborg/Malmö/Köpenhamn trafikeras snabbare, billigare och man vet att man kommer fram med någon av de stora bussföretagen. Väljer man att åka med Buss4you sitter man i deras egna bussar som åkte man 1:a klass med sköna säten och bra benutrymme.
Det verkar som om artikelförfattaren och flera kommentarer inte tagit verkligheten till sig:
Det finns ingen järnväg över Idéfjorden. Det är bättre och billigare att från norr om Uddevalla ta sig via bil eller buss till Strömstad eller Oslo än att åka vägen om Göteborg. De senaste tio åren har fler och fler valt bort Göteborg som tågalternativ. Talar vi om porten ut i Europa, så började den försvinna redan när färjetrafiken till England tvingades lägga ner i brist på tillräckligt många resenärer. Nu vill man från politikerhåll t.o.m. flytta den enda vettiga placeringen av kvarvarande färjetrafik, Stenas Danmarks och Tysklandsterminaler.
Omvärlds och konsekvensanalys – vad är det? Inget som gjorts innan Västsvenska paketet förhandlades fram. Som jag skrev i Spritt språngande …. eller vad?, Norah4you 8 februari 2013 Hur står det till Trafikverket? Att Ni och de som står bakom Västlänken i Göteborg verkar ha kastat krona och klave i beräkningar vad nya vägar samt alla betalstationer med kringkostnader i verkligheten kostar, det har många utöver mig påpekat gång på gång. Men någon måtta på galenskapen måste det väl ändå finnas? Alla som gör beräkningar och skriver datamodellprogram kan väl inte ha fått sina tjänster på annat än kompetens inom sitt eget specialområde???
Vi kan ju börja med Er tavla, för tavla är vad det är och inte någon fin men väldigt dyr tavla, Ni gett Jämtarna…. Trafikverket ska börja använda nya så kallade nyckeltal för att beräkna kostnaden på vägprojekt i Jämtland. Orsaken är stora felbedömningar av kostnaderna, ibland med flera hundra procents felmarginal.
….
Bantade vägprojekt kan bli en följd av felräkningen Trafikverket räknar fel på vägar, GP 8 februari 2013
—– slut på citat —-
Ärligt talat, jag har aldrig utöver de sk. CO2-experterna som inte ens kan elemetära Fysikaliska och Naturens egna kemiska processer, stött på några databeräkningar som är så klantigt gjorda som de som ligger bakom hela Västsvenska paketet! Jag är från början systemprogrammerare och tycker det är skandal hur dåligt underlag som behandlats i datamodellerna. När man sedan inte har gjort ens konsekvensanalys så är det skandal. Kostnaden för omläggning av vattenförsörjningsrören kommer bara den kostnaden att springa upp i över miljarden. (Uppgift från en av de som räknat på detta). Då har ändå inte hänsyn tagits till landhöjningen som överskrider alla fantasisiffror om havsytehöjningar (Archimedes princip har de sk. CO2-forskarna som gett de fantasisiffrorna glömt lära in). Landhöjningen speciellt från hela nederbördsområdet för Göta Älv, dvs från norska området runt Mjösa och ner mot Vänern innebär att genomströmningshastigheten i Göta Älv, ökad slammängd som behöver muddras inte inräknad i problematiken) kan komma att öka med mer än 25% under vårflod. Redan detta utgör i sig även utan sjöstadsbyggnation och tågtunnel en ökad rasrisk för centrala delarna av Göteborg från planerade nya broläget ner till Röde Sten!
Inte blir det bättre av att lergrunden kommer att skakas om av de nya spårdragningarna från Lilla Bommen mot Järntorget. Vad i hela fridens namn tänker Ni storföretag på, Ni som har tillgång till skickliga tekniker som kan göra de analyser som Göteborgs rödgröna röra till styrande politiker inte mäktade med eller ens insett vikten av att göra.
All heder åt Göteborgs Moderater som ställer upp för demokrati och för svenska lagar.
Har du egentligen belägg för något av det du skriver?
GillaGilla
Belägg för det jag skriver? Till att börja med kanske jag bör tala om att jag lärde mig hantera teodolit redan innan jag började skolan. Min far var som jag skrev den som gjorde undersökningarna från 39 och några år framåt, dvs 10 år innan jag föddes. Jag har även jobbat på Viak. Förvisso bara sommartid på geoteknisk avdelning, sommarjobb. Datajobb också. Arbetade med landhöjning, slamavlagringar, jordmån o.s.v. runt våra kuster, och för den delen de kända vetenskapliga verkliga uppgifterna från andra delar av Europa och Världen också, när jag fastställde havsytenivåer från mitten av Stenåldern fram till år 1000 för att ha rätt uppgifter att lägga in i det dataprogram jag skrev inför min C-uppsats i Historia. O.s.v. Ja jag har belägg utöver detta. Såväl 1939 års undersökning som den utredning som VA-verket i Göteborg utifrån den gjorde av Göta Älvs hela tillrinningsområde från Mjösa ner till Röde Sten. Den senare presenterades i en kortfattad men ändå riklig form i en av årsskrifterna för VA-verket under 1940-talet. Härutöver finns det geotekniska undersökningar och geotekniska kartor.Du kan själv gå upp på Geologiska institutionen och titta på jordmånskartan för Göta Älvdalen, så får du svart på vitt. Eller rättare sagt se vilka områden som SGI totalvarnat för byggnation längs älven.
Utöver det, så vore det kanske inte dumt att tala med de geotekniker från kommunen som var ute och gjorde kontrollmätningar härom året alternativt tala med de på VA-verket som idag är ansvariga (obs inte högste cheferna, de kan teori men sällan verkliga värden) för planering och utförande av vattenförsörjningen i Göteborg. En del av dem vågar kanske prata om du talar enskilt med dem utan att ha någon i rödgröna röran närvarande. Mycket här i Göteborg som blivit allvarligt annorlunda när det gäller arbetsklimatet efter rödgröna röran som kom när Göran Johansson avgick.
Kolla dämningsgränser för Vänern och skillnader i kortidsreglering av vattenreglering från Vänern ner i Göta Älv. Varierar mellan 150 kubikmeter/sek nattetid och 900 kubikmeter/sek dagtid skall normalt över tid ligga på stabilt läge +/- 3% beroende på dämningsnivån. Förändringar över tid längre tillbaka i vattenflöden finns att läsa i Melin Ragnar, Vattenföringen i Sveriges floder, Stockholm 1955 senare uppgifter får du fram via Göta Älvs Vattenvårdsförbund. Via dem kan du även få fram uppgifter om hur t.ex. industriavfall, muddring respektive normal variation i salthalter i älvvattnet påverkar redan instabil lera. Den instabila leran är till viss del beroende på ett lerlager av glaciär lera som tillsammans med slam och partiklar redan under avsmältningen norr nuvarande Trollhättan under senaste istiden (dvs område söder var öppet och föregångare till ”vår” Göta Älv fick ta emot postglaciär lera som avsattes ovanpå den glaciära leran.
För att illustrera skillnaden i den typ av lera vi har i Göteborg längs älven med lera som inte härrör från område med genomströmmande vatten, så kan du göra det gamla kära illustrationsexemplet som lärare förr i tiden gjorde. Tag och skär ut 10 x 10 x 10 cm lerblock från lera som kommer i dagen när du skall påla. Ta den leran och kontrollera – bärigheten tycks vara extremt stor. Det är bara det att om du tar leran och lägger i en glasskål samt börjar röra om med träslev så får du i slutändan bara lervatten……. T.o.m. lärare på Lärarprojekt IV visade detta som jag första gången lärde mig i min barndom för att senare få illustrerat av ett antal lärare när jag själv gick i skolan.
Sedan kan du kolla skillnaden i salthalt över säsong i Göta Älv. Viktigt i sammanhanget också. En annan utgångspunkt är att börja med att se på nätet SGU:s jordmånskartor över lera och silt i Göta Älvområdet eller börja med att se på SGU:s hemsida om Skred och Ras Risker, Skred och ras du får visserligen gå vidare men det finns gott om undersökningsrapporter uppe på Geologen samt även till viss del även på UB.
PS. SGU= Statens Geologiska Undersökning/DS
GillaGilla
[…] Tågtunnel hade varit något om det ansetts geologiskt hållbart att bygga, vilket geoteknisk undersökning för nu mer än 70 år sedan visade att det inte är. Bekräftad i senaste undersökningarna också. Men i staden där många belagts mer eller mindre med munkavel har varken stadens egna geotekniker eller ens VA-specialisterna fått politiker och ledande tjänstemän, många som fått sina jobb på politiska meriter, att lyssna. Tvärtom har den rödgröna röran fått våra storföretag att glömma hur jordmånen, sprickbildningarna, silten och lera (instabil lera) utgör stor rasrisk såväl där politiker tänkt bygga tågtunnel som, ännu värre, där de tänkt bygga en sjöstad…… Läs Hallå AB Volvo, Astra Zeneca m.fl, Norah4you 21 maj 2013 […]
GillaGilla