Inte är politikerna de råmodeller för svenska skolans framtida återhämtning de tar till brösttoner för att kräva…..
Utöver den av de rödgröna förhatliga folkpartiledaren, som med stor säkerhet läst/lärt pedagogik när han undervisade på Militärhögskolan, så är det få politiker utöver Fridolin som är lärarutbildade. Nu är det stor skillnad kunskaps och erfarenhetsmässigt på att vara utbildad lärare på Militärhögskolan eller Folkhögskollärare och att vara ämneslärare på Grundskola eller Gymnasium där det i ämneslärarutbildning krävs djup- och breddkunskaper utöver metodik, pedagogik och didaktik i sina ämnen…..
Kanske tror Löfven. Baylan och andra att de är de bästa pedagogerna….. hade de varit det, så hade väl svenska folket omfamnat allt vad EU heter och röstat ja till Euron 😛 Så lite ‘börja hemma’ vore klädsamt…… att ens bräka: Även skolminister Jan Björklund (FP) och övriga regeringspartier kommer i ett senare skede att få en inbjudan. säger allt om den okunskap om skolan som herrarna besitter.
Inte hade det varit helt fel heller om Löfven och Baylan insett att de inte sitter i Regeringsställning och att det är helt ohemult att gå ut med inbjudan om nationell samling för läraryrket. S vill ha akuta åtgärder mot krisen i skolan, DN 10 maj 2013 Det är inte så att det hjälper med akuta åtgärder. Smörbredningspaket av alla slag som sugit pengar från normal skolverksamhet och gött inte bara privata skolors ägare utan fastmer många svenska kommuner som höjt allehanda avgifter inklusive skollokalkostnad för att täppa till hål som kommunernas egen många gånger kortsiktiga beslutsverksamhet åstadkommit.
S bjuder in till krissamtal om skolan, Expressen 10 maj 2013
Akuta åtgärder är att se till att samtliga som undervisar på Grundskolan är behöriga lärare för de ämnen de undervisar i samt att se till att alla lärare som vill vara lärare också är beredda att vidareutbilda sig i sina ämnen. Självfallet skall de ha som minst B-lön eller samma kompensation som läkare får när de jobbar eller vidareutbildar sig utöver ordinarie arbetstid.
Sedan har vi Centerns IT-minister Anna-Karin Hatt som verkar som om hon inte förstått att data inte är lösningen i skolan. Skälet är mycket enkelt. Det finns inga såll som gör att de uppgifter som elever eller lärare söker på nätet ger vetenskapsteoretiskt eller ens historiskt korrekta uppgifter. Nätet är ingen källkontrollerad uppslagsbok. Rätt använt är nätet bra. Men det krävs betydligt mer vetenskapsteoretisk utbildning utöver djupare ämnesutbildning för att kunna använda det rätt i undervisningen. Datorn är ingen barnvakt……
C-föreslår digitalt lärarlyft, GP 10 maj 2013 Börja med att se till att alla lärare på Grundskolan har rätt utbildning för sitt stadie och sina ämnen samt att lärare som undervisar i de första årsklasserna får vidareutbildning i svenska språket samt hur man lär ut detta. Alldeles för många yngre som inte ens läst svenska på universitetet om de ens läst till lärare.
Så politikerna är inte de bästa pedagogerna! V.s.b.
Statusen för läraryrket skall höjas till skyarna, liksom lönerna. Av detta följer att endast de som har bevisad pedagogisk utstrålning och stor kunskap får slåss om lärarplatserna. Respekten för läraren måste återinföras. Kort sagt en kopia av den finska skolan skall appliceras på den svenska.
GillaGilla
Felet som begicks var att tillåta politikerna att på 70-talet kräva att få minst samma lön som en adjunkt. På den tiden tjänade en adjunkt mer än 5000 kr/månad mer än en politiker. Politikern idag tjänar nästan 80-100% mer och har helt andra skattefria förmåner + politikerpension och garantilön när de inte längre blir valda. Det var fel att införa Grundskolan ännu mer fel att kommunalisera skolan. Kommunernas politiker har om möjligt ännu sämre pedagogisk förmåga än flertalet riksdagsmän….
GillaGilla
Kan bara hålla med dig! Det kan finnas kortsiktiga förändringar i skolan som är vettiga, exempelvis att lyfta av lärare en del meningslös administration och ge god it-service åt både lärare och elever. Idag fastnar vi allt för ofta i system som inte fungerar. Att varje dag kolla vart frånvarande oanmälda elever tagit vägen kan inte heller behöva vara en läraruppgift.
Men annars är det långsiktighet som gäller, först och främst tillbaka med skolan i statligt beskydd. Kommunerna fixar aldrig att rätta till lönerna. Om jag inte minns fel så var huvudsyftet med GP:s kommunalisering just att sänka lärarnas status så de inte skulle vara lika motståndskraftiga mot den nya flumpedagogiken som skulle genomföras under hans regemente.
GillaGilla
Flumpedagogiken började 1970 med att speciella utbildningen för mellanstadielärare fasades ut, djup och breddundervisningen av ämneslärare undantaget svenska mer eller mindre försvann efter Palmes Ukas, för att inte tala om den vänstervåg av flum som gick runt många skolor där elever blev tillfrågade vad de ville lära sig i stället för att få frågan hur de ville lära sig det som fanns i läroplanen. Det förra var första spiken i nedgraderingen av lärarprofessionen. Det senare hade varit tvärt om för då hade det krävts att lärare skulle använda sig av den pedagogiska och didaktiska utbildningen som hjälpte elever att lära in…..
GP:s kommunalisering sänkte lärarnas status ytterligare och stärkte snarare kommunernas kassa än elevernas kunskapsinlärning.
GillaGilla