De som på ledarsidor och debattsidor försöker få det till att trängselskatt var valfrågan 2010, de har helt och hållet stirrat sig blinda på det de sett och döva för det de inte hört vid sina egna kaffe-, lunch- och middagsbord!
För övrigt borde en och annan skaffa sig minnespiller – för de lappar som delades ut förra året 2012 innan det var fastställt var trängselskatten skulle tas ut hade inga trängselskattstationer på andra sidan Göta Älvbron eller på andra sidan Tingstadstunneln.
De som försöker komma ifrån den lagstiftade medborgerliga rättigheten att efter insamling av visst antal röster få begära lokalomröstning och få denna fastställd om inte två tredjedelar av fullmäktige röstar mot, de personerna borde per omgående få tenta av kursmålen för Samhällskunskap årskurs 9 skriftligt – med enbart förståelsefrågor. För en sak är säker, lärt in har de inte det de skall kunna om begreppet demokrati och de har inte täckning för minimikunskaper i Svenska Grundlagar!
Sverige avskaffade Adelns makträttigheter i och med den nya enkammarriksdagen och ersatte tydligen dem med självutnämnd nomenklatura som anser sig ha större rättigheter än vanliga medborgare!
Rödgrönt nej med ansvar, GP 5 maj 2013
Ansvar? Nej så långt ifrån hederligt ansvar som tänkas kan! Politiker och media må ha en åsikt – svenska folket är de som i landet och i våra kommuner är de som har rätten att avgöra! Indirekt demokrati innebär inte att ett parti fått carté blanche för alla tokiga och tokkiga ideér som respektive parti råkar ha med i sitt valmanifest. Utan att säga klart ut att det och det är VALFRÅGA – vilket aldrig förekommit i trängselskattfrågan – så är indirekt demokrati inte använd som våra Grundlagar säger att det OFFENTLIGA SKALL göra. Ordkunskap och ordförståelse brister…..
Därför säger vi nej till en folkomröstning, de Rödgröna på GP debatt 4 maj 2013
För övrigt är det märkligt att någon överhuvudtaget förespråkar tågtunnel i nutid. Det hade varit ett möjligt behov för 40 år sedan. Men redan när min egen far gjorde geotekniska undersökningarna under krigsåren var leran instabil hela vägen ner till grund som i området från planerade Hagastationen ut till älven varierar mellan 30-50 meter mycket instabil lera. Vilket geotekniker jag själv talat med när de gjorde undersökningarna berättade att fortfarande är fallet. För övrigt är hela området där den planerade tågtunneln samt sjöstaden tänks förläggas helt rödlistat på SGI:s kartor. VEM I KOMMUNEN HAR GODKÄNT ATT STRUNTA I GEOTEKNISKA UNDERSÖKNINGAR? Vill man ha ett mastodont Tuveras? För det är mycket stor risk för detta om man inte pålar ner till berggrund var 10 meter!
Däremot beslutar okunniga politiker och tjänstemän sig för att tillfälligt stoppa Marieholmstunneln…. en av de få områdena där det är lämpligt geotekniskt att bygga…… Snacka om att slösa med våra pengar på fel projekt och hålla hårt i penningpungen för andra! Marieholmstunneln stoppas tillfälligt, GP 4 maj 2013