Den rödgröna röran i Göteborg förnekar sig inte. Det blir bara värre ju mer som avslöjas. Tyvärr finns det mycket kvar att röja upp i, men dagens värsta odemokratiska uttalanden citeras här nedan:
Trafikdirektören Birgitta Hellgren använde ett bulvanföretag för att rädda kvar spårvagnskonsulten Andreas Wannebo.
I drygt elva år anlitades Wannebo av Göteborgs spårvägar till en kostnad av 20 miljoner. Det avslöjade GP i går. Nu kan vi också berätta att det inte gjordes någon upphandling när han fick uppdraget.
Det upptäcktes när trafikkontoret skulle ta över Wannebos tjänster från spårvägen förra året.
Birgitta Hellgren insåg att tjänsten måste upphandlas för att de krav som lagen ställer skulle vara uppfyllda.
Problemet var att hon ville ha kvar Andreas Wannebo.
……..
Under tiden gjordes en, formellt oklanderlig, upphandling av en projektledare för de italienska spårvagnarna. Tre anbud kom in. Ett av dem underkändes, då företaget inte levde upp till kraven i förfrågningsunderlaget. Övriga två gick vidare.
Upphandlingen vanns föga överraskande av Andreas Wannebo.
– Vi fick ju flera anbudsgivare. Wannebo var den som stämde bäst och hade lägsta priset, säger Birgitta Hellgren.
Men det ser ju ut som om det var uppgjort och avsett för att passa just Wannebo?
– Ja, alltså rollen var ju densamma så det skiljde sig inte mycket från den verklighet vi hade levt i under tio eller elva år, säger Birgitta Hellgren.
Så detta var för att det skulle se snyggt ut?
– Snyggt och snyggt. Det är sådana som ni och revisionen som jagar på sådana saker. Det handlar inte om snygghet utan det handlar om att ha avtal så vi garanterat har tillgång till den kompetens som vi behöver. Använde bulvanföretag för att rädda kvar konsulten, GP 19 april 2013
Smygsocialism där elit skall räddas till höga poster oavsett kompetens och gällande lagstiftning, det är det jag ser i rödgröna rörans fortsatta fördärvande av Göteborg där spårvagnshistorien* bara är en av många skrämmande inslag!
Renovaaffären
GT kan i dag avslöja att kommunala miljö- och renhållningsföretaget Renovas vd Christian Baarlid, 56, kommer att få sparken – om en vecka.
Det är den rödgröna majoriteten i styrelsen som vill ha bort honom.
Beslutet kommer att kosta skattebetalarna cirka fem miljoner kronor.
…..
Det är Renovas styrelseordförande, det socialdemokratiska kommunalrådet Marina Johansson som drivit frågan.
– Christian Baarlid har varit vd i tolv år och Renova står inför en stor omorganisation. Då har jag kommit fram till att det är dags att göra en förnyelse i ledarskapet, säger hon till GT.
Omorganisationen innebär att hela Renovakoncernen ska stöpas om för att motsvara en ny EU-lagstiftning.
Vad säger du om kritiken att ärendet om vd-bytet inte har diskuterats i styrelsen.
– Styrelsen har diskuterat detta, säger Marina Johansson.
Vid vilket styrelsemöte diskuterade ni Christian Baarlids framtid?
– Vi har inte diskuterat det i själva styrelsen, utan i styrelsemedlemmarnas politiska grupper.
VD:n sparkas nästa vecka – får miljoner, GT 19 april 2013 Sedan när och utifrån vilka CV-meriter har Marina Johansson (S) sådana uppvisade kunskaper, erfarenhet inom ekonomi och organisatorisk verksamhet att HON kan anses som kunnig i sitt eget område? Utifrån vilka lagar har Göteborgs Kommun fått undantag från Kommunallag och lagar om Kommunala Företag samt när, var och hur fick Marina Johansson befogenhet att gå över styrelsesammanträde och gällande beslutsnormer?
SVERIGE BEHÖVER FÖRFATTNINGSDOMSTOL SNARAST MÖJLIGT! Vi behöver inte okunniga politiker som inte respekterar demokrati och Gällande Svenska LAGAR!
* För mer läsning om spårvagnshistorien se 2 av 23 spårvagnar godkända, Norah4you 13 februari 2013 samt Mer rödgrön spårvagnskalabalik som dolts, Norah4you 20 februari 2013 citat ur den senare:
När de första nyinlöpta vagnarna kom i början av 2004 upptäckte räddningstjänsten och Spårvägen att vagnarna saknade ett system för att kunna lyftas säkert från spåret. Något som är helt avgörande när en person hamnat i kläm under en vagn.
– Det var ett jätteproblem, vi visste inte hur vi skulle kunna lyfta den. Vi fick hela tiden improvisera. De gamla vagnarna kan pallas upp stabilt men de nya har fler leder och går inte att palla på det sättet. Den blir lite som en orm så fort hjulen lämnar rälsen, säger Christer Jansson, före detta brandman.
Att spårvagnen skulle vara lyftbar på gator och torg fanns alltså inte med vid beställningen. Den är dock utrustad med ett system för att kunna lyftas på verkstad.
Tydligen skall alla ”misshagliga” tjänstemän i kommunen ersättas av mera ”rättrogna” med de rätta rödgröna värderingarna på de tunga posterna eftersom de rödgröna” själva börjar förstå att deras maktinnehav börjar lida mot sitt slut..
GillaGilla
Nog verkar det så alltid…..
GillaGilla
Att man sparkar inkompetent folk är helt i sin ordning. Att dessa kompenseras ekonomiskt är fullständigt horribelt.
GillaGilla
Problemet Botwid är att Renovas VD är 10 gånger mer kompetent än den sammanlagda kompetensen på den rödgröna sidan……
GillaGilla