genom att förvärra de följder som Palmes UKAS, som vi studenter på vår tid åkte tåg till Stockholm för att protestera mot, där universitetsutbildningen rent generellt försämrades efter grundnivå på samma sätt som grundskolan försämrade elevernas kunskapsinlärning. Det okunskapslandet har idag skrämmande låg ämneskunskapsnivå hos de lärare som sätts att lära ut så att alla våra barn kan få lära in. Okunskapslandet ratade Kunskapsskolan till förmån för ‘Alla skall med’ utan kunskapskrav för att i stället slussa elever som antingen inte fått tillräckligt stöd eller rent ut sagt ledsnat och blivit stökiga för att de inte fick utvecklas. Okunskapslandet har skrämmande låg nivå på lärarna. Ofta har det tyvärr skett med lokala facks goda minne…. Har sett en hel del av det under åren. Så jag är inte förvånad…..
Endast drygt hälften av grundskolans lärare med pedagogisk högskoleexamen för högstadiet hade förra året utbildning i det ämne de undervisar i, uppger Skolverket i en ny studie.
….
Siffrorna ska bland annat förstås mot bakgrund av lärarpusslet som läggs på många skolor. Följden kan bli att exempelvis en fullt utbildad matematiklärare också måste undervisa i fysik eller kemi utan att ha ämnesutbildning i just dessa ämnen Brister i ämnesutbildningen hos lärare, GP 3 april 2013 men det är klart vänsternissar speciellt i Socialdemokraterna har ju sedan 1968 gång på gång försökt med att det inte behövs så mycket för att lära ut….. Så blir de så irriterade och/eller förvånade när svenska elevers skolresultat dalar. Det där med orsak och verkan, är inte alla som förstår.
Saknar utbildning i ämnen de undervisar i, Expressen 3 april 2013
Brister i ämnesutbildningen hos lärare, Aftonbladet 3 april 2013 Om det b a r a var det…. tittar vi på hur många av de som arbetar som ämneslärare på grundskolan oavsett om den är kommunal eller privat som inte har lärarutbildning alls, så är det lika skrämmande många som saknar detta. Men det talas det oftast tyst om.
Brister i ämnesutbildningen hos lärare, SvD 3 april 2013
Kommunaliseringens effekter på elevernas möjligheter att få ämnes- och stadiebehöriga lärare slog hårt mot Sveriges elever! Lärare som hade såväl djup- som breddkunskap i de ämnen de undervisade i liksom självfallet ordentlig utbildning i metodik, didaktik och pedagogik, ersattes i skola efter skola, i kommun efter kommun av obehöriga eller som sämst icke ämnes- samt stadieutbildade lärare. Allt för att kommunerna skulle spara pengar. Pengar som mer än en gång hamnade i fel kommunala fickor.
Se även Läxan borde vara ämnes- och stadiebehöriga, Norah4you 30 september 2010
Som jag så många gånger tidigare påpekat: Kopiera Finland rakt av!
GillaGilla
Hade varit enklare om vi liksom Finland hade följt upp de experimentskolor som i båda våra länder skulle ligga till grund för skolreformen vi i Sverige kallade Grundskolan. Men så blev Palme skolminister……..
GillaGilla
Politikerna pratar och pratar, men klarar man inte av att restaurera lärarutbildningen så finns knappast något större hopp om en bättre skola. Skolresultaten blir aldrig bättre än vad lärarkåren gör den till. Så länge vi har undermåliga lärare får vi de facto en undermålig skola.
GillaGilla
Så sant. Att undermåliga lärare ‘räddar’ kommunernas ekonomi är en skandal. I den skandalen är det eleverna som inte klarar av att gå ut Grundskolan med godkända betyg så att de som vill, inte tvingas men verkligen vill, läsa vidare kan läsa vidare på gymnasiet som självfallet inte skall ha önskelinjer utan bygga på vad samhället behöver för utbildningar samt i övrigt se till att med yrkesutbildningar till det som kan ge jobb vi slutar upp med att utbilda unga till arbetslöshet!
GillaGilla