• Hem
  • About
  • Asylrätt enligt FN:s Mänskliga Rättigheter
  • Theories of Science
  • Studier, tips med mera (uppdaterad jan 2015)
  • Rebloggarticles from Genetiker inkl. personal comments
  • Historia

Norah4you's Weblog

Thoughts from the Swedish Westcoast

Feeds:
Inlägg
Kommentarer
« Demokrati madam Hulthén
Kvinnan är myndig – ‘kära’ hovrätt! »

Svenska språket och skolans förfall

28 mars 2013 av norah4you

Nu skall du få läsa i naturens ABC-vok, du skall få veta blomstrens hemligheter och örternas känningar. Men du får inte fråga, bara höra och svara…. Ser du, barn, på den där gråstenen växer något, som liknar gråpapper. Det är det första, som kommer, när berget blir vått. Berget möglar liksom; möglet kallas lavar. Här har vi två stycken; den ena liknar renens horn; den kallas också för renlav och är renens viktigaste förda. Den andra heter islandslav och liknar under förstoringsglas lungan luftblåsor….. Ur Blåvinge finner guldpudran, Läsebok för Folkskolans 3:e årskurs utgiven Stockholm 1907.

Att vissa ord är äldre i våra ögon och låter ålderstigna förringar inte att dessa raderna är några få i en flera sidor lång text som min egen mor, nu 97 år gammal, hade i en läxa när hon gick i skolan på 1920-talet. Då liksom när jag själv gick i 3:an, andra hälften av 1950-talet, så var läroböckerna uppbyggda för att öva läsning (gick du i 3:an, då kunde du läsa) men samtidigt ge eleverna små glimtar av kunskap i t.ex. NO som eleverna tog till sig för att plocka fram och säga ”aha” när de sedan året efter började läsa om de olika växterna som finns i vårt land. Skolböckerna krattade banan så att den inte var helt obekant när en ny kunskap skulle läras in mer senare. I texten fick eleverna också lära sig lite om lungan och lungblåsorna. Det läste man mer om i femman.

Titta på läroböckerna idag. De är ofta mycket torftiga i att lära ut svenska språket. Kommatering och grammatik introduceras inte bakvägen. Orden i dagens läroböcker är så rudimentera att de är för enkla för nästan varenda elev som tagit sig igenom manualerna för att lägga in ett nytt dataspel. Samtidigt för svåra för de elever som inte fått den grundläggande hjälp som många behöver under de första två terminerna, dvs i första klass. Innehållet skall vi bara inte prata om. Texterna i dagens läroböcker är ofta kortare och med mer politiskt korrekt information. Det gick snett den dagen Olof Palme blev skolminister. Sedan har det bara gått utför.

Hur jag vet? Jag gick själv i Statens Försökskola, Tornhagsskolan under professor Eve Malmqvist, som tillsammans med skolor i Finland tog fram det som var tänkt att bli även den svenska Grundskolan. Finland genomförde reformen som den var tänkt. Hur det gick med kunskaps- och intressestimuleringen i Sverige. Det vet alla. Spiken slogs i redan när speciallärarna från Palmes idébilds utgångspunkt inte längre skulle satsas på.

Småskollärarutbildningen som i sig innehöll pedagogik, metodik och didaktik(fast det hette inte didaktik på den tiden) så att ALLA småskollärare som tog examen, kunde lära nästan varenda elev att läsa under första terminen. De som inte kunde, fick på de flesta skolor i landet hjälp av speciallärare eller som sämst lära sig på annat sätt med hjälp av t.ex. korsord för barn och frågor som gjorde att man fick lägga pusselbit i en ram för att när alla frågor var besvarade vända och se om rätt bild kom fram på baksidan. På många skolor fanns speciallärare och läskliniker.

Sedan kom Göran Persson på idén med kommunaliseringen. Den var sista spiken i kistan som sänkte svenska skolan. När en del idag försöker sig på att skylla på lärarna, så är de fel ute. Det är inte om skolan idag inte längre tvingar elever att gå i närmaste skola; det är inte om skolan är privat eller statlig som är problemet. Problemet är urholkningen av kunskapsinhämtning som lade grunden för kommande årskursers inlärning. Det krävs ämnes- och stadiebehöriga lärare för att eleverna inte bara skall trivas utan också få de verktyg de behöver för att själva lära in det som lärs ut. Aldrig så ämneskunniga obehöriga lärare eller ännu värre helt obehöriga okunniga lärare som föräldrar tror är så ‘bra’ har inte de kunskaper som krävs för att klara av att ge varje barn vad det behöver för sin egen utveckling.

Finns inget som är farligare för självförtroendet hos barn än ALLA SKALL MED Alla barn är lika värda, men olika. Där det ena barnet tragglar idag och har svårt att hänga med, där har du i samma klass barn som långleds och är uttråkade. Allt för att de i sann ‘Alla skall med’-anda inte får fortsätta sitt eget vetgiriga kunskapssökande utan tvingas repetera om eller i bästa fall få ny bok med samma kunskaper. VI skapar mer än 75% av alla de barn som får bokstavs- eller annan beteckning. I dagens skola som den varit sedan Grundskolan infördes är man mer benägen att hitta fel och brister hos barnet eller skylla på att miljön, oavsett om det är hemmiljön eller skolan, inte är tillräckligt ‘bra’. Vad ‘bra’ nu är. Borde räcka att se till att man tryggar elevens självkänsla genom att ha nolltolerans för mobbning samt se till att varje barn får den rätt som Skollagen ger att få utvecklas i sin takt med det stöd eleven behöver oavsett om det gäller att lära sig läsa eller att utveckla ordkunskap/ordförståelse.
Har utvecklat detta tidigare Självfallet är skolan skyldig lära barn läsa, Norah4you 9 mars 2013

Ett skolsystem i fritt fall, GP ledarsidan 27 mars 2013
Universitetslarm: Studenterna för dåliga på svenska, tv4play 27 mars 2013
Idag vet vi att många nyblivna studenter har läs- och
skrivkunskaper som motsvarar vad vi skulle förvänta oss från en 13-åring.
Det handlar om alltifrån studenternas dåliga grammatiska kunskaper till att de inte förstår enkla instruktioner och exempelvis inte vet vad enkla begrepp som ”inledning” betyder!

Om syftet hade varit att fördumma en hel generation så fort
som möjligt har Ni lyckats göra detta, och med bravur”
Terence Fell: Det är ett skolpolitiskt fiasko, Sveriges Radio 26 mars 2013

Share this:

  • Reddit
  • Twitter
  • E-post
  • Facebook
  • LinkedIn

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Relaterade

Publicerat i Geografi, Grundskola, Gymnasium, Historia, Humaniora, Journalistik, Juridik, Kommunalpolitik, Litteratur, Naturvetenskap, Okategoriserat, Partipolitik, Politic, Religion, Samhällskunskap, Uncategorized, Universitet och Högskola, Utbildning, Utbildningspolitik | Taggad Göran Persson som skolminister, Grundskolan, Kommunaliseringen av skolan, Olof Palme som skolminister, Palmes UKAS, Skollagen, Småskollärare, Speciallärare, Svenska språket | 1 kommentar

Ett svar

  1. på 28 mars 2013 den 14:58 Vad hjälper högskolebehörighet | Norah4you's Weblog

    […] Svenska språket och skolans förfall […]

    GillaGilla



Kommentarer är stängda.

  • Sök inlägg

  • Senaste inläggen

    • Utdrag samt länk till Harkling: Gängkriminaliteten i Göteborg
    • Reblogg från Harkling: Censur på Bokmässan
    • A link to Australian Working Dog Resque
    • Telia, vakna upp det är 2016 nu!
    • Rebloggat från Harkling: Röd journalistik – mer åsikt än kunskap?
    • Utanförskap börjar i hemmet! (uppdaterad 19 Augusti 2016)
    • Utanförskap ingen ursäkt för att bränna bilar!
    • Största misstag? Aida Hadzialic (S)?????
    • Sverige var fantastiskt…. och vårt Försvar var gott.
    • Stopp och belägg. Kvinnor kan, vill och törs 2016 precis som på 70-talet
  • Senaste kommentarerna

    • norah4you om Utdrag samt länk till Harkling: Gängkriminaliteten i Göteborg
    • non-PKman om Utdrag samt länk till Harkling: Gängkriminaliteten i Göteborg
  • Mest lästa inlägg

    • Socialdemokraterna och rasbiologiska institutet
  • Kategorier

  • Sidor

    • About
      • Aktuell debatt
        • Aktuell debatt 2014
        • Aktuell debatt t.o.m. 2013
        • Barn, föräldrar och samhället
          • Curlingföräldrar
          • V70-föräldrar
        • Eftervalsdebatt Val 2014
        • Finansstupet
        • Göteborgsröran
        • Klimathotet
          • Geologi
          • Några fakta o källor CO2-troende glömt
          • When the fox counts the chickens….
        • Mellanöster
        • Miljöfrågan
          • FAKTA SOM ALLA BÖR KÄNNA TILL
            • FACTS FOR EVERYONE TO BE AWARE OF, even those who believe in the CO-2 threat
          • Rent vatten
            • Verkligt problem – Rent Vatten
          • Stormen Sandy
        • Miljöfrågan – Rent vatten
          • Arktis historia
          • Fakta om jorden
          • True history of Greenpeace
        • Val 2014 Sverige
        • Yttrandefriheten
          • Fri- och Rättigheter BEGRÄNSNINGAR
          • When God gives love
    • Asylrätt enligt FN:s Mänskliga Rättigheter
    • Historia
      • Grönland
      • Teodrik/Theoderic den store
      • Vreta Klosters kungahistoria
    • Rebloggarticles from Genetiker inkl. personal comments
    • Studier, tips med mera (uppdaterad jan 2015)
      • Samhällskunskap
      • Studietekniska tips m.m.
        • Kurslitteratur och tilläggslitteratur
        • Matematikex. från 1 klass Realskolan
    • Theories of Science
      • Begreppsteori
      • Källkritik, källanalys sammanhang
      • Källkritisk analys – Sanning och konsekvens
      • Värdegrundteorier
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör som 256 andra, prenumerera du med.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

WPThemes.


Integritet och cookies: Den här webbplatsen använder cookies. Genom att fortsätta använda den här webbplatsen godkänner du deras användning.
Om du vill veta mer, inklusive hur du kontrollerar cookies, se: Cookie-policy
  • Följ Följer
    • Norah4you's Weblog
    • Gör sällskap med 95 andra följare
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Norah4you's Weblog
    • Anpassa
    • Följ Följer
    • Registrera
    • Logga in
    • Kopiera kortlänk
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa inlägg i läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält
%d bloggare gillar detta: