Det var då märkligt, men FN:s IPCC och sk. klimatrapporter börjar mer och mer likna Orwells 1984-samhälle där fakta förtrycks, ändras och eller där åsikter/korrigerade uppgifter presenteras som vore de fakta. Vi börjar med det enkla. Här är en länk för alla de klimatfantaster och andra som inte har den blekaste aning om vad fakta är: Definition av begrepp, Facts not Fiction 5 mars 2013
När FN hävdar att Världen håller på att missa 2 gradersmålet, SvT 4 mars 2013 så bevisar de själva sin egen ovetenskapliga inställning. För som forskare i bl.a. Norge och Danmark visat efter sommaren, så är verkligheten den att ‘Moder Jord’ helt annan.
Världens vulkaner och jordbävningar spyr ut betydligt mer än 95% av all CO2 genom helt naturliga processer. Detta i sig medför att temperaturen under en 50 års period (inte 20 års period) från nu teoretiskt sett om det inte varit för andra fysikaliska och biologiska processer skulle kunna stiga mer än 1 grad. Ändå är verkligheten den, att vi sedan 19 år är inne i en avkylning i förhållande till tidigare trots enstaka årföljder av ‘återhämtning’
Man brukar från CO2-fantasternas sida hävda att Arktis is krymper och att detta skulle leda till havsnivåhöjning, vilket inte är sant då isen smälter och fryser säsongvis samt att de helt glömt bort Archimedes princip , landhöjning samt en verklig vetenskaplig rapport, tillråga på allt publicerad på Center for the Study of Carbon Dioxide and Global Changes hemsida…. Lower Murray Lake, Ellesmere Island, Nunavut, Canada; co2science.org :
Working with sediment cores extracted from Lower Murray Lake, Ellesmere Island, Nunavut, Canada (81°21’N, 69°32’W) in 2005 and 2006, the authors calculated annual mass accumulation rate (MAR) for the past five millennia, which they used to derive a relationship between MAR and July temperature at the two nearest permanent weather stations over the period of instrumental measurements. This work revealed there were several periods over the past 5000 years when the temperature of the region exceeded the peak temperature of the 20th century, the most recent of which was during the Medieval Warm Period, which we have delineated on the following figure as occurring between about AD 930 and 1400, and where the peak temperature of that period can be seen to have been about 0.6°C higher than the peak temperature of the Current Warm Period.
Källa: Cook, Bradley, Stoner and Francus, P. 2009. Five thousand years of sediment transfer in a high arctic watershed recorded in annually laminated sediments from Lower Murray Lake, Ellesmere Island, Nunavut, Canada. Journal of Paleolimnology 41: 77-94.
Se även:
Fakta om sk. uppvärmningen
Notera: ”These variations in the amount of thinning that we are able to document since the 1980s make it difficult to predict how much the world’s oceans will rise over a longer period of time – a century for instance – as a result of Greenland glacial melt-water runoff,” said study leader Prof Kurt Kjaer of the University of Copenhagen.
”However, it is certain that many of the present calculations and computer models of ice sheet conditions that built upon a short range of years since 2000 must be reassessed.
”It is too early to proclaim the ‘ice sheet’s future doom’ and subsequent contribution to serious water problems for the world.”
Greenland’s ice ‘melts in spurts’, BBC News 2 augusti 2012
Andra som trampat i klaveret: Klimatet kräver 42 miljarder, biståndsorganisationen Diakonia i SvD 4 mars 2013
Misstänker att när de räknar på hur mycket tid och energi som krävs för att smälta berörd is, så utgår man ifrån skolexemplet.
Kommer ihåg ifrån höststadiet (78-81), där vi vid ett tillfälle räknade på hur lång tid och hur mycket energi det krävdes för att smälta en kubikdecimeter is. Detta var den enkla biten!
Därefter skulle vi fritt räkna på en betydligt större isvolym (Grönlands is) och vi skulle snarast dolt förmedla svaret till läraren. Ingen lämnade ett ”korrekt” svar, då alla hade räknat linjärt …
Därefter förklarade läraren att med tanke på den energi som egentligen krävdes, så är det i praktiken omöjligt att smälta den helt. Läraren, vad jag minns, kunde inte visa på några siffror och denne förklarade detta med att om man räknar på den is som smälter på ytan, så kyls den underifrån. Den kylande isen kyls i sin tur av is underifrån osv. Kommer inte> ihåg om det nämndes om hur det var med marken under, om den hjälpte till att värma eller inte
Man kommer alltså verkligheten närmare, om man utgår ifrån en betydligt mer komplex ekvation, där man räknar exponentiellt, i stället för att räkna linjärt. Att sedan berört klimathotsfolk ofta ”missar”, att det även finns årstider vid polerna, är en annan sak … De har ertappats mer än en gång, med att medvetet fuska med detta …
Jag drar mig till minnes, att man inom klimathotsrörelsen flertalet gånger gjort ungefär samma räknevurpa beträffande uppvärmningen av världshaven. Då beräkningarna på is ingick i ett avsnitt om vattenmolekylen och dess relativt unika egenskaper, så tittade vi även på hur det fungerade med att värma vatten.
Exemplet gick ut på att vi skulle värma en viss mängd vatten med en hårtork och jämföra detta med att värma upp samma mängd med att göra det ”traditionellt” på en kokplatta. Sedan skulle vi analysera om det var någon skillnad och om det var så, varför. Experimentet skulle grovt visa på solens inverkan på världshaven, via instrålad effekt.
GillaGilla
Att IPCC inte kan strängteori ens i dess ursprungliga enkla form må vara dem förlåtet. Men att de inte klarar av ens de där skolexemplen som förr i tiden alla fick öva på för att lära sig inse att allt är mycket mer komplext än vad det ‘synes’ vara, det har jag svårt att smälta.
När pappa gick fjärde året i folkskolan, så hade de en mycket bra övning som introducerade dem för att tänka att värme och kyla är förändring i energiform. De fick ta ett vanligt stearinljus och hålla det högt upp i en dörröppning mellan klassrum och korridor, rita av från sidan och beskriva med ord. Därefter fick de ta samma ljus och hålla det långt nere. Rita och beskriva. Utifrån den övningen fick de sedan försöka att fundera vad det är som får varm luft att gå uppåt och kall luft där nere samt hur luften cirkulerar, vilket de anteckningar i anteckningsbok som finns kvar visar.
GillaGilla