Hur hade det varit om Ni på Västtrafik hade haft tillräckligt mycket kunskap om hur man gör trafikräkning i verkligheten och inte i datamodellernas värld? Att pro på data. Ni lyckades med konststycket att skaffa nätets sämsta hemsida alla kategorier från den tiden jag hade min första egna hemsida 1995 till nu. Inte nog med att ert datafolk visade upp att de inte vet vad flödesplan är när man skall göra systemprogram. Ni själva visar upp fullständig okunnighet i logistik. När jag kom in på den systemprogrammerarutbildning jag gick ut 1971, krävdes ett omfattande test med transport via järnväg och lastbil av en normal dags stycke och pallatgods på en större terminal på den tiden. Inte en susning till chans att någon av de som ligger bakom hela den bedrövliga soppan som Göteborgs Kollektiv och Biltrafik blivit hade klarat de testerna!
Trafikkaos vid Stampbroarna, GP 15 december 2012
Tillägg 19.05 Peter Hjörne: Hur tjatig får man bli, GP ledarsidan 15 december 2012 Hur tjatig som helst när det gäller damerna som lyckats med konststycket att på några år riva ner vad alla från Kapten Bölja till Göran Johansson byggt upp av öppenhet, vänlighet, framkomlighet m.m. i Göteborg. Verkar som de bygger sig en drömfästning de vill ha för sig själva…..
Problemen kan ju också bero på att en bråkdel av de som går på bussar och spårvagnar stämplar. Om en av tre stämplar är det ju bra. Så ser det ut i dagsläget. Och då blir ju flödena av trafikenter inte kända. Så visst har Västtrafik en del av skulden, men vi resenärer är en väldigt stor bidragande orsak till att statistiken som ligger till grund för beslut är alldeles för dålig.
GillaGilla
Håller inte av två skäl:
För det första sitter jag som handikappad med behov av att sitta så högt jag kan och kunna dra mig upp, på handikapplats innanför dörren. Det är få som inte stämplar. Alla kanske du inte ser.
För det andra så är stämplingen av kort inte ens tillfylles för en minimal statistisk analys av resandeströmmen. Felkällan är över 50% även om alla stämplar när de går på.
GillaGilla
När jag har åkt buss ett antal gånger under de senaste veckorna har jag studerat hur många som stämplar. Och ungefär en av fem har stämplat de senaste gångerna jag åkt. Givetvis blir beslutsunderlagen då undermåliga, även om man bara kan ta hänsyn till 50% enligt dig. Vad den uppgiften kommer ifrån skulle ju vara intressant att veta. Som jag tidigare skrev har Västtrafik en bit kvar. Men att skylla allt på dom är inte med sanningen överensstämmande. Och ja, det finns folk med SMS biljett mm som inte kan stämpla, men bortfallet när jag åker är i alla fall mycket stort,
GillaGilla
En normal resa, jag åker och byter flera dagar i veckan till och från min dotter även om jag som handikappad mest sover i hennes soffa när jag är där, så kommer jag ut och jag kan i varje fall gå ut med vovven även om det inte blir långt så vovven får kissa,
en normal resa är det mindre än 1 på 10 som inte stämplar när maskinen fungerar. Antal gånger senaste veckorna? Tja.
GillaGilla
[…] Trafikräkning Västtrafik, vad är det? […]
GillaGilla