Allra först. Vi kan inte ändra det som skett. Vi kan bara försöka allt vi kan för att det inte skall hända igen.
Jag har blivit ombedd att lägga ut följande diskussion som pågår på Facebook. (namn som finns med är godkänt av den som skrivit inlägget)
Monika Johansson:
Är väl mer rasistiskt att ta bort? Är ju som om det inte finns några med utländsk härkomst
Inlägget gjort på Facebook med anledning av att Svart docka klipps bort från ”Tomtens verkstad” på julafton där ref exponerat.info
Person xxxx inlägg :
Välkommen till den politiskt korrekta världen där man försöker sudda ut olikheter och den kulturella historien
Monika Johansson svarade:
Hur kan det vara mer politiskt korrekt att dölja att det finns olika folkslag? Jag skulle vilja jämföra det här med Hitlers rensning av de folkslag han ansåg inte hader rätt att leva.
Person xxxx svarar:
Det vet jag inte, men de skyller ju på att de inte vill stöta sig med andra folkslag, det handlar ju om hur människor behandlades under kolonialtiden, och att låta dessa delar i Disneys produktion vara kvar kan uppfattas som att Disney sympatiserar med den människosyn som då fann, med andra ord vill de vara politiskt korrekta och visa att de tar avstånd från den då varande människosynen.
Monika Johansson:
Att dölja det förflutna är bara löjligt, då kan vi ta bort historia från skolan också och bränna alla historiska böcker på bål för risken finns ju att någon tar illa vid sig. Jag säger: Lär av det förflutna, gör om och gör rätt! Dock våga stå för vad som hänt. Går inte att göra ogjort nu.
Person xxyy tillkommer
Nu är det ju som så att de anses vara nidbilder…. alltså inte lämpliga representanter för dessa folkslag… Men undrar hur många det är från dessa folkslag som irriterat sig på det och hur många PK svenskar det är… Samma som för negerboll, kinapuffar och nogger?? dvs nästan inga av de som skulle vara berörda men mängder av svenskar som är rädda för att stöta sig…
Ungefär som all hysteris kring religion+avslutning+kyrka… Sällan jag hört någon muslim klaga på det… eller på att nationalsången sjungs…. inga invandrare som ifrågasätter det… däremot så är det humanister och andra som använder det som ursäkt samt så klart folk som är rädda för att stöta sig med andra… eller som helt enkelt vill öka irritationen genom att säga ”titta muslimer vill inte vi ska ha julgran dumma dem!!!!”
Monika Johansson svarar:
Det är de här ”politiskt korrekta” förändringarna som föder rasism och rädslor för det som är annorlunda
———–
Norahs kommentar: Håller helt med om det sista inlägget. Vi kan inte förändra forntidens händelser och värderingar. Vi har inte rätt att utifrån vår egen personliga uppfattning försöka ändra i äldre källor. Vi har all rätt att ändra och göra rätt och se till att vi tar diskussionerna men inte någon som helst rätt att kräva politiskt korrekt i något som inte tillhör nutid utifrån varje enskild tidsepok vi lever i eller kommer att leva i.
http://www.gp.se/kulturnoje/1.1163914-disney-klipper-bort-svart-docka
http://www.expressen.se/noje/disney-klipper-i-kalle-ankas-jul/
http://www.svd.se/kultur/disney-rensar-bland-stereotyper_7756120.svd
http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/disney-klipper-bort-svart-docka-i-julaftonsprogrammet
Svart docka klipps bort från Kalle Anka, Aftonbladet 14 december 2012
Svart docka klipps bort från Kalle Anka, SvT 14 december 2012
Tänk jag minns när det började komma annat än vita dockor med guldlockigt eller brunt hår. Då ansågs det att det skulle få finnas dockor i affärerna så att alla barn oavsett härkomst skulle kunna hitta någon som han/hon kände som ‘sin’ för att den liknade honom/henne.
Vart i hela fridens namn håller Sverige, för Sverige är värst i detta hänseendet enligt vad många av de invandrare jag känner säger, på med dessa 1984-scenario med omskrivning av historien. Tänk vad som kan komma att ändras eller strykas om tjugo år om detta makabra hantering av den forna verkligheten och dess värderingar skall få fortsätta.
Dags att sätta ner foten och det rejält.
Tillägg 00.48 15 december Svensk proteststorm efter omklippning av Kalle Anka, SvD 14 december 2012
Lena Mellin: Disney gör fel, Aftonbladet 14 december 2012
Ja nog gör de fel alltid. Så gör även en del media som påstår att scenen inte fanns före 1982. Det gjorde den. Redan när jag 1979 skaffade min första video. Kostade skjortan gjorde videon, men på den tiden hade jag råd men ont om tid….. Spelade in det jag inte visste om jag skulle kunna se. Bland annat Kalle Ankas julafton.
Om det är något jag tycker illa om är bigotta hypokrater till moralister som försöker sätta sig själva och sina nutida värderingar som mall för vad forna tiders människor, såväl filmskapare, författare som vanliga människor enligt de pryda 1984-boksmänniskorna tycker andra borde tyckt och därför ‘korrigerar’ för att det inte skall framkomma vad människor såg, skrev och tyckte. Påminner mig drastiskt om de bigotta missionärerna som i en av Hemingways noveller ojade sig över att de nyfrälsta på kvällarna dansade med bar överkropp såväl kvinnor som män på en av de många öarna i det stora havet.
KOM IHÅG: Den som inte känner sin historia kan av misstag göra samma fel igen
Se även När skall Sverige göra upp, Norah4you 14 december 2012
Tillägg 04.01 15 december Disney gör bort sig kapitalt. Disney: ”Kan förstå det nostalgiska värdet”, Aftonbladet 14 december 2012 Nostalgiska värdet? Att historieförfalska handlar inte om nostalgi utan som en vetenskapsteoretiker skrev:
Die wichtigkeit oder Bedeutung eines Problems hängt immer auch von subjektiven, bewer tendens Elementen ab dvs ungefär:
Värderingar och betydelse av ett problem beror alltid på subjektiva tendensiösa tolkningar av delarna i problemet.
Källa: Vollmer Gerhard, , Wissenschaftstheorie in Einsatz, Stuttgart 1993
15.17 15 december Kritikstorm mot omklippt Kalle, Expressen 15 december 2012
Disney klipper bort svart docka, Östgöta Correspondenten 14 december 2012
Så undrar jag hur det står till med det mesta hos folk som tycker att det är rätt att ‘korrigera’ i gamla källor oavsett vilka. Vad de gör är att förfalska historien så det visslar om det. För hur i hela fridens namn tror de att det skall gå att göra vetenskapliga analyser eller ens förklara illdåd och rasism om man tar bort det som är bra exempel att peka på samt tala utifrån? Att någon tror sig vara för mer än andra och veta vad andra upplever eller upplevde när de såg eller läste dittan eller dattan en gång i tiden, det är så hårresande dumt att frågan är om det verkligen är dumma de vill visa sig vara?
Tillägg 21.37 23 december 2012. Bara timmar kvar till julafton. Då hittade jag dessa rader i Aftonbladet av alla tidningar:
Walt Disney klippte bort några rasistiska och antisemitiska bilder ur en film från 1930-talet och de kunde lika gärna ha avskaffat hela julen. Rädda julen från falskt kulturkrig, Katrine Kielos i Aftonbladets ledarkrönika 23 december 2012
Vilken tur att jag har hela orginalet och visar den alltid senare för mera rasisktigt än att inte sjunga religösa julsånger, ta bort filmklipp på dockor döpa om negerbollar till något det inte är Det om något är när massmedia startar sina ”rasistiska” inlägg, ingen människa har tänkt tanken före massmedia kommer med sina dumma påhitt
Jag gör fortfarande mina negerbollar och bjuder mina afrikanska vänner på de för de älskar mina negerbollar och shämtar gärna om ordet
GillaGilla
Roligast av allt är väl när Disney kommer på att i en av samlingsalbumen för Kalle Anka som gavs ut härom året, så finns en av de bortklippta scenerna med 😛
Skall de göra som bilföretag gör när något ‘är fel’ – återkalla eller vad då? 😉
GillaGilla
Och vad skall alla som t.ex. heter Nero, Black eller Schwarz i efternamn göra …? (italienska, engelska samt tyska resp.)
Inte att glömma andra ”färgglada” namn som Brown, Green och White o.s.v. …
Att dricka svart kaffe går ju inte heller …
Rasistiska filmer – ”Film Noir” …
GillaGilla
[…] https://norah4you.wordpress.com/2012/12/14/disney-och-kalle-ankas-julafton/ […]
GillaGilla
Har skrivit i kommentarer, har nu också publicerat på bloggen.
——————
Jag, som de flesta andra, reagerade instinktivt på detta och tyckte det var störtlöjligt.
Sedan fick jag slängt i ansiktet vad en ”Blackface/Pickaninny” är och som progressiv liberal så har jag faktiskt inget val än att ändra åsikt.
Vet ni inte vad en Blackface/Pickaninny”är så får ni en kort sammanfattning här:
Det är en djupt rasistisk nidbild om amerikanska svarta som spreds under samma tidsperiod som vi i Sverige vevade runt med Rasbiologi och det Rasbiologiska Institutet.
De framställdes som slöa och dumma individer som inte kunde ta hand om sig själva, de var promiskuösa och gudalösa som skulle behandlas som en lägre stående klass.
Om ni fortfarande anser att vår korta tradition av några tecknade serier är viktigare än att avliva en kvarleva från en tidsepok som skapade en av vår tids största massmördare så kan jag bara be er att tänka efter en gång till. För denna nidbild är fullt jämförbar med bilden av ”Der Ewige Jude” som spreds av det tyska propagandamaskineriet under 30-talet.
Vi har helt enkelt bortsett från det eftersom vi kort och gott är väldigt historielösa vad gäller denna epok.
GillaGilla
Jag har alltid vetat om detta med amerikanska serier. Observera en sak. Jag är 63 år gammal. Det var inte vanligt med amerikanska tecknade serier utöver Kalle Anka och Co samt den vi kallade/kallar? Herr Krikelin när jag växte upp. Aldrig utanför Onkel Sam hörde jag eller såg en enda antydan till det du kallar Blackface/Pickaninny. Det är nutida omhistoriesering som påstår att vi som växte upp i Sverige och Norden såg så på färgade. Vi visste om slavhandeln, som också den en gång i tiden påbörjades av svenskar(!) redan långt innan den officiellt kom igång. Vi såg med avsky på det synsättet på färgade och jag minns när Louis Armstrong kom med tåg från Stockholm samt möttes av röd matta och blev behandlad som en kung här i Göteborg. Jag minns också när en av mina kusiner gifte sig i mitten på 50-talet i NY med svenskamerikan och de hade bjudit in en av sina bästa vänner som var färgad till sitt bröllop. Det sågs som chockerande här att mannen först ansett sig behöva fråga om de verkligen ville han skulle komma. För den synen vi hade här i stora kretsar i Sverige på 50-talet var avståndstagande till det socialdemokrater, bondeförbundare och en och annan i högern stått för. En av de värsta skamsligheterna ansågs å andra sidan Baltutlämningen vara. Jag är uppvuxen med att alla oavsett etnisitet och kulturell bakgrund är lika värda. I söndagsskolan sjöng vi: Vit och röd och gul och svart, gör detsamma har han sagt, Jesus älskar alla barnen på vår jord.
Så de som försöker lägga amerikanska rasistiska serier, som dessutom också är en del av den historia som är viktig att aldrig ändra men ännu viktigare att kommentera, på Kalle Ankas Julafton, de är helt fel ute. Det är de personerna som är rasister! och som har förutfattade subjektiva värderingar som de utgår ifrån att alla andra associerar till. Så är inte fallet. För att kunna debattera krävs att man känner hela sanningen oförfalskad. Utan att erkänna problem som funnits i nutid eller dåtid, så går det inte att gå in i framtiden. Att tiga är inte alltid guld!
GillaGilla
De historiska dokument som visar den bottenlösa rasism som nidbilden om färgade är kommer inte att censureras. Det som sker är att en normaliserande bild av färgade som promiskuösa och dumma nu tagits bort från TV-tablån.
Det är en bra sak.
GillaGilla
Du sysslar med dubbel historieförfalskning
* Sverige var inte USA. Det fanns ingenting i våra böcker varken i skolan eller i våra ungdomsböcker, bortsett från Astrid Lindgrens Pippi Långström, som på något sätt gav uppgifter som kunde tolkas som om färgade var promiskusöa eller dumma. Tvärt om. Det som stod och står i böckerna än idag om du gjort dig besvär att läsa, var att en del blev mycket utnyttjade även utanför amerikanska södern. Däremot framställdes ofta färgade (och judar och de som kallades zigenare bland de som nu kallas Romer. Inte exakt samma sak) som mycket musikaliska och rytmiska.
* Att ta bort något som idag uppfattas som nidbild i något som är gjort i det förflutna är och förblir historieförfalskning!
Det är så långt ifrån våra svenska grundlagar som tänkas kan.
GillaGilla
Nej ”Norah”, jag förfalskar inte historien, jag visar upp den. Inget av det jag skriver om Blackface/Pickaninny är ett falsarium.
Jag beklagar att du inte anser att rasistiska nidbilder om färgade inte är något att bry sig om här i Sverige, då vi inte råkade använda dom själv på 30-talet.
Är det något annat du anser vi ska glömma och skyffla under mattan som inte riktigt berörde oss när det hände?
Något trevligt folkmord kanske? Förföljelser?
GillaGilla
Det är du som inte vet vad som är historieförfalskning. Att ta bort något ur det gamla är detsamma som du försöker pådyvla mig när du ställer frågan om vi skall glömma och skyffla under mattan folkmord och förföljelser.
DU och de som har DIN åsikt är de som tar bort och skyfflar gamla saker oavsett vad under mattan. Vänligen gå till UB och läs socialpsykologi samt låna lite av grundlitteraturen i vetenskapsteori.
Nu är du blockad. För så dumma påståenden som Dina är och förblir inget annat än ren skär lögn och historieförfalskning.
GillaGilla
Jag väll gärna påminna om Mona Sahlins uttalande om svenskar och dess brist på historia och kultur. Med historierevision av motsvarande kaliber kommer Svensk historia före 1970 knappast att existera längre. Och jag retar mig på dem som inte kan stå för begångna misstag…
GillaGilla
Roligast av allt är att varken Mona Sahlin eller de flestas som läser detta vet om den historia som än idag berättats ner bland Objiwaindianernas Elderly om våra galna nordbor som grävde kokgropar och värmde limestone i elden innan de lade stenarna i vattnet med den torkade coden…… inte konstigt att det bara är svenskar, frisier och basker som äter lutfisk till jul…… 😛
Sverige har gett och tagit när det gäller kulturella traditioner. Det är så det blir över åren. Vi gör vår historia och vår kultur. Varken mer eller mindre värdefull än någon annans. Absolut inte mer ärorik för det finns få nuvarande bråk på norra hemisfären där inte folk från det vi kallar Sverige varit inblandade i de första skärmytslingarna långt bak i tiden. Som sagt inte mer ärorik, inte finare eller tvärt om – men den är vår historia och vår kultur. Kan vi inte acceptera fel begångna i forntiden och rakt av förklara var var och en står i de frågorna utan försöker tysta verkligheten, då sprids okunskap och fientligheter uppstår.
GillaGilla
Är det ingen som kommer ihåg att den svarta dockan i Disneys tomteverkstad var bortplockad under många år? Man började visa originalversionen kanske på 80-talet. Klippet på den tiden var nog gjort av svt.
GillaGilla
Originalversionen visades när vi hade TV julen 1960. Det var ett debacle under del av 70-talet när de sk. humanisterna som nu är i farten i sin pryda nästan Viktorianskinspirerade idévärld då försökte ändra i böcker och i tv-program. Försök inte med mig. Du sysslar med falsk historieskrivning och det gör du inte utan mothugg när den som äger bloggen skrivit historia upp till D-nivå samt läst vetenskapsteori i 7 ämnen! Att den delen var borta några år, är inte detsamma som att den var borta innan 68-vänstern lierade sig med vänsterliberalerna i protester mot USA-s Vietnamkrig i slutet av kriget och efteråt.
Historierevisionism är rasism och ger etiskt och moraliskt fel bild av det förflutna.
GillaGilla
[…] Disney och Kalle Ankas Julafton […]
GillaGilla
Det är ett sånt jävla hyckleri från Disneys sida. Det finns flera liknande klipp på så kallade stereotyper som är kvar, t ex den svarta dockleksaken som blir dragen av en sparkande åsna och två kinesdockor etc etc. Om just dessa tre dockleksaker har klippts bort så borde väl Disney även klippa bort resten också om de ska vara konsekventa. Snacka om hyckleri.
Svarta är tydligen inte välkommen på tecknade filmer, inte judar eller blondiner heller. I så fall borde väl även hela avsnittet med tjuren Ferdinand klippas bort också då den är fullproppad med brunhyade stornästa spanjorer.
Och ska Disney vara riktig konsekventa så borde de även byta namn då Walt Disney själv var antisemit, trackasserade judiska medarbetare och angav folk för att vara kommunister bara om de engagerade sig fackligt.
Visst, synen på t ex svarta var markant annorlunda 1935, men just av den anledningen att vi ”vet bättre idag” så borde man ju veta så pass att både svarta, vita, gula, bruna, tjocka, blondiner med mera måste kunna ritas på ett tecknat vis i en tecknad film utan att folk ska bli arga och skrika om cencur. Men alla ska tydligen inte få vara med. Vi kan inte radera historien, vi kan bara lära utav den och kanske se tillbaka och skratta åt hur tossigt det var förr.
Går man en gång in å klipper å censurerar för det ena å andra så kan man ju i slutändan inte visa nånting alls.
GillaGilla
Håller helt med. En sak de som historieförfalskar för att de skall vara politiskt korrekta missat, kanske de aldrig fick läsa Orwells 1984?, är att när det handlar om verk oavsett om det är tavlor eller texter eller filmer, så är det lätt att klippa bort men svårt att veta hur det ursprungligen såg ut och än mindre möjligt att förklara och förstå hur det upplevdes då.
Sedan undrar jag var han som påstod att färgade uppfattats som promiskösa och dumma fått det ifrån. Jag måste säga ärligt att det har jag i mitt 63 åriga liv aldrig hört någon säga förr…. så hur i hela fridens namn har han fått för sig att han vet hur människor tyckte och tänkte långt innan han var född….
GillaGilla
[…] skall och inte skall vara med? Tja, jag tycker att det inte finns något ”rätt” svar. Olika människor tycker om olika saker – oavsett om de är svarta, vita, gula eller blå – […]
GillaGilla
Så långt så gott. Men det är just det jag störs av. Olika människor tycker om olika saker – håller helt med. Men vad ger person X rätt att tala om vad jag eller någon annan tyckte och tyckt bara för att denne person X idag utifrån dagens värderingar och person X:s eget bagage antar att jag eller någon annan tyckte eller tyckt när vi såg Kalle Anka som det var innan de första gången tog bort den svarta dockan. Observera att den debatten då gjorde att det kom ut dockor såväl färgade som någonting mitt emellan med bruna ögon i stället för de traditionella ljuslockiga med blå ögon och långa ögonfransar. Sedan kom den ursprungliga tillbaka 1982. Vad det gäller den där gamle, för det var så jag uppfattade personen på den andra nu bortklippta biten, så inte tänkte jag eller hörde någonsin någon annan koppla den mannen till någon etnisk eller religiös grupp. För mig så var det en gammal person vars näsa blev mer markant för att han var gammal. Precis som alla de 80- och 90-åringar jag såg på den tiden Kalle Anka började gå i TV. Svartvitt eller färg? Brydde aldrig mig om vilket. Men det var jag det. Alla människor är lika och olika. Det får de unga acceptera för deras efterkommande kommer säkert att reagera på något de själva ser som helt alldagligt. Så har det alltid varit och det är det som är bra – så länge ingen försöker korrigera äldre källor, källtexter, foton eller filmer utifrån långt senare tiders politiska upppfattning.
För att lära av historien, så krävs att originalfilmer, originaltexter o.s.v. får vara kvar och inte korrigeras bort.
GillaGilla