• Hem
  • About
  • Asylrätt enligt FN:s Mänskliga Rättigheter
  • Theories of Science
  • Studier, tips med mera (uppdaterad jan 2015)
  • Rebloggarticles from Genetiker inkl. personal comments
  • Historia

Norah4you's Weblog

Thoughts from the Swedish Westcoast

Feeds:
Inlägg
Kommentarer
« SAS-nyheter 17 november
SAS-nyheter 18 november »

Något att minnas

17 november 2012 av norah4you

– Om något händer som man inte väntat sig så blir hjärnan väldigt aktiv. Inlärningshastigheten, minnet och förståelsen kan öka upp till en faktor 10 om man använder sina sinnen, säger han.
Vad är viktigast om man ska lyckas förmedla kunskap?
– Koncentration är en grundförutsättning. Det måste man börja lära barn tidigt och där kan föräldrarna hjälpa till. Det finns elever som inte orkar lyssna mer än en mycket kort tid innan tankarna sticker iväg.
– En annan förutsättning är motivation. Ta reda på den enskilde elevens intressen och använd dem. Eleven måste själv tycka om att lära sig. Annars misslyckas man.
– En tredje sak är minnet. Vi vet sedan 1800-talet att repetition är väldigt minnesförstärkande. Man kan inte intensivläsa ett område under en termin och sedan lämna det. Man måste upprepa saker hela skoltiden.

Han väcker ungas lust för Naturkunskap, GP 17 november 2012

 
Det professor Per-Olof Nilsson, professor och grundforskare i materialfysik, säger är något av det allra allra viktigaste när det gäller inlärning som varje pedagog och även varje förälder bör ta till sig. När jag gick på Lärarhögskolan i Linköping hade vi en didaktiker som visade en Snobben bild och sa Det går inte att lära Snobben, men det går att lära Snobben att lära in. Förutsättningen för att en elev skall kunna lära in är att man arbetar på elevens motivation och egna intressen samt att man utifrån dem hjälper eleven att hitta vägar som t.ex. upprepning, repetition när elevens intresse väl är väckt.

Share this:

  • Reddit
  • Twitter
  • E-post
  • Facebook
  • LinkedIn

Gilla

Gilla Laddar in …

Relaterade

Publicerat i Biologi, Grundskola, Gymnasium, Humaniora, Naturvetenskap, Okategoriserat, Politic, Uncategorized, Universitet och Högskola, Utbildning, Utbildningspolitik | Taggad Barn- och ungdomars utveckling, Chalmers, Didaktik, Inlärningsmetodik, Professor Per-Olof Nilsson Chalmers | 1 kommentar

Ett svar

  1. på 17 november 2012 den 18:15 jam45

    Jättebra. Det här tror jag stämmer! //M

    GillaGilla



Kommentarer är stängda.

  • Sök inlägg

  • Senaste inläggen

    • Utdrag samt länk till Harkling: Gängkriminaliteten i Göteborg
    • Reblogg från Harkling: Censur på Bokmässan
    • A link to Australian Working Dog Resque
    • Telia, vakna upp det är 2016 nu!
    • Rebloggat från Harkling: Röd journalistik – mer åsikt än kunskap?
    • Utanförskap börjar i hemmet! (uppdaterad 19 Augusti 2016)
    • Utanförskap ingen ursäkt för att bränna bilar!
    • Största misstag? Aida Hadzialic (S)?????
    • Sverige var fantastiskt…. och vårt Försvar var gott.
    • Stopp och belägg. Kvinnor kan, vill och törs 2016 precis som på 70-talet
  • Senaste kommentarerna

    • norah4you om Utdrag samt länk till Harkling: Gängkriminaliteten i Göteborg
    • non-PKman om Utdrag samt länk till Harkling: Gängkriminaliteten i Göteborg
  • Mest lästa inlägg

    • Fakta om jorden
    • Men Hallå Miljöpartiet
    • Wallenbergarna underhöll Göta Kanal - Staten slarvade där också....
    • Hur resonerar de som sitter på SOS-Alarm
    • Elefantspår i smöret ....
  • Kategorier

  • Sidor

    • About
      • Aktuell debatt
        • Aktuell debatt 2014
        • Aktuell debatt t.o.m. 2013
        • Barn, föräldrar och samhället
          • Curlingföräldrar
          • V70-föräldrar
        • Eftervalsdebatt Val 2014
        • Finansstupet
        • Göteborgsröran
        • Klimathotet
          • Geologi
          • Några fakta o källor CO2-troende glömt
          • When the fox counts the chickens….
        • Mellanöster
        • Miljöfrågan
          • FAKTA SOM ALLA BÖR KÄNNA TILL
            • FACTS FOR EVERYONE TO BE AWARE OF, even those who believe in the CO-2 threat
          • Rent vatten
            • Verkligt problem – Rent Vatten
          • Stormen Sandy
        • Miljöfrågan – Rent vatten
          • Arktis historia
          • Fakta om jorden
          • True history of Greenpeace
        • Val 2014 Sverige
        • Yttrandefriheten
          • Fri- och Rättigheter BEGRÄNSNINGAR
          • When God gives love
    • Asylrätt enligt FN:s Mänskliga Rättigheter
    • Historia
      • Grönland
      • Teodrik/Theoderic den store
      • Vreta Klosters kungahistoria
    • Rebloggarticles from Genetiker inkl. personal comments
    • Studier, tips med mera (uppdaterad jan 2015)
      • Samhällskunskap
      • Studietekniska tips m.m.
        • Kurslitteratur och tilläggslitteratur
        • Matematikex. från 1 klass Realskolan
    • Theories of Science
      • Begreppsteori
      • Källkritik, källanalys sammanhang
      • Källkritisk analys – Sanning och konsekvens
      • Värdegrundteorier
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 256 andra följare

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

WPThemes.


Integritet och cookies: Den här webbplatsen använder cookies. Genom att fortsätta använda den här webbplatsen godkänner du deras användning.
Om du vill veta mer, inklusive hur du kontrollerar cookies, se: Cookie-policy
  • Följ Följer
    • Norah4you's Weblog
    • Gör sällskap med 256 andra följare
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Norah4you's Weblog
    • Anpassa
    • Följ Följer
    • Registrera
    • Logga in
    • Kopiera kortlänk
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa inlägg i läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält
%d bloggare gillar detta: