även om det är tre Nordiska regeringar som äger SAS. Det gäller alla företag, privata, kommunala och statliga, att kan man inte producera varor eller tjänster till priser som kunder vill betala och som som minst går jämnt ut, då hjälper det inte utan stjälper att hålla det under armarna mer än korta perioder. SAS behöver mer pengar här och nu och med framtidsutsikter som är allt annat än ljusa utom möjligen i drömmarnas värld, samt med en servicenivå som falerat mer och mer de senaste 10-12 åren, så är det att kasta mer olja på elden om de tre Nordiska regeringarna skulle slänga in mer pengar. Beklagligt men sant.
När det gäller resenärer har alla svenskar som har bankkort och köpt resan via bankkort försäkring för att återfå pengar. Har andra länders bankkortsinnehavare det också? Jag vet inte. Självfallet måste resenärer som köpt före denna morgon då problemet presenterats som akut hållas skadelösa. Måste dock vara billigare i längden än hälla mer olja på vågorna.
Principiellt ifrågasätter jag om stater som inte är socialistiska eller kommunistiska skall äga internationella flygbolag. Men det är en annan sak.
SAS är nära konkurs, GP 11 november 2012
De tre regeringarna har ett stort ansvar, Expressen 11 november 2012
Mycket ligger det i det som står här:
Till slut har nu alla tröttnat på SAS:
Flygresenärerna som inte reser mindre men har andra krav som SAS inte lyckats anpassa sig till.
Regeringarna som inte vill offra fler av skattebetalarnas miljarder.
Och bankerna som givetvis inte vill fortsätta låna ut pengar till ett företag där huvudägarna tvivlar om framtiden.
Till slut har alla tröttnat på SAS, Expressen 11 november 2012
Det är många år sedan, på den tiden jag hade pengar och var friskare, jag tröttnade på borttappade alternativt skadade väskor för att inte tala om snorkig personal med näsan i vädret på en del flighter. Men det är ju en subjektiv bedömning. Det är ju inte så att människor reser mindre, men de som reser idag har helt andra krav och önskemål än den gamla tidens affärsresenärer som numera hellre flyger med t.ex. Norwegian när de kan om de inte flyger med KLM eller British Airways. De senare har anpassat sig efter kundernas förändrade önskemål. Bara snobbar som ‘jobbar’ och klagar på att de på guldkantade kort inte får den champagne de önskat, kan inte försörja ett företag.
”SAS nära konkurs”, Aftonbladet 11 november 2012
Kravet sämre villkor – annars väntar konkurs, Expressen 11 november 2012 Tomt hot för OM SAS ger sina anställda sämre villkor, så löser det inte SAS problem annat än kortsiktigt. Marknaden har förändrats och SAS har inte hängt med på många år.
[…] SAS är ingen helig ko […]
GillaGilla
[…] SAS är ingen helig ko […]
GillaGilla