Utan tvekan behövs akuta miljöåtgärder Miljöminister Lena Ek. MEN det som inte behövs är att Staten eller Kommunen, Regionen eller Trafikverket skapar mer miljöproblem i känslig natur och skadar mer rödlistade arter, växter och djur. Det behövs INGEN tågtunnel genom Göteborg så länge det inte finns en tågförbindelse mellan Strömstad och Halden upp mot Oslo. De som reser från Oslo åker mindre och mindre genom Göteborg inte för att det inte finns tågtunnel och inte finns snabbtåg utan för att den långa resan genom Värmland tar tid och ger bättre anslutningsmöjligheter än resande via Göteborg. Tågbunden trafik till Landvetter Flygplats är något som behövs. Men när SJ lade ner sin trafik på sträckan Göteborg-Helsingborg-Malmö-Köpenhamn för att den inte var lönsam, så handlade det inte om att Göteborgs Centralstation är en säck utan att resanden har betydligt bättre valmöjligheter med såväl Buss som Flyg än att åka tåg som man inte ens är säker på att det kommer fram i alla svenska väder!
Trängselskatten har inte bara problem för att utländsk trafik, den som borde vara den som betalar genomfart, inte skall betala. För det är en sak att genomfartstrafik som inte beror på lokalt resande mellan hem och jobb borde vara den som betalar genomfarten. Det stora problemet är att varken Göteborgs nuvarande ledning, Regionens ledning, Trafikverket eller Miljöministern verkar ha lärt sig tillräckligt med matematik för att förstå att det inte ens är matematiskt försvarbart om man räknar på en 50 års period att bygga tågtunneln. Börja med att skicka tekniska experter ner i VA-verkets biblioteks arkiv. Det finns väl gjord geologisk undersökning från slutet av 1930-talet och början av 1940-talet som även ger de som kritiserar den planerade Sjöstaden nedanför Göteborgs Operan tillräckligt med dokumentation bl.a. i form av upp till 53 meter lera. (Hoppas det numera finns någon som kan förklara för herrar och damer i bestämmande ställning vad som händer med den typen av lera på kort sikt och lång sikt när man rör om i den) Att det är så djupt då som nu bekräftade geotekniker med teodeliter som var ute på uppdrag för de som ‘gjorde utredning’ inför Västlänken. Ovanpå leran så finns det slam av varierande slag. En del av det är farligt slam i form av byggavfall och utsläpp som mer eller mindre lagligt från början (fram till 1952) hävdes ner. Det är ren miljöfara som man utsätter Göteborgs närmiljö för. Hjälper inte att det är nedströms vattenintaget vid Alelyckan!
För övrigt kan vem som helst som vill se med egna ögon vad som händer när man rör i lera skära ett block om 10 x 10 cm. Förr gjordes detta experiment i Sveriges skolor under högstadiet. Lägg leran i ett kärl. Prova hur mycket det går att belasta. En hel del. Skär sedan blocket i bitar och börja röra om….. mycket vatten kommer ut, tillslut blir det lervatten. I tågtunnelns fall påverkar alla nuvarande sättningar som redan de är en följd av att man i Göteborg ytterst sällan pålat ända ner till berggrund. Till det kommer alla ingrepp som sker för att möjliggöra tunneln. Ett miljöslöseri och energislöseri utan like i Göteborgs och Sveriges historia.
Lena Ek: ”Det behövs akuta miljöåtgärder”, GT 11 september 2012 Akuta miljöåtgärder tar hänsyn till miljöns behov inte enbart infrastrukturen från ett verklighetsfrämmande perspektiv!
Borg krävs på svar om trängselskatten, GP 13 september 2012