Helt rätt tänkt och helt rätt satsat. Det är här på elitforskningsnivå det behövs spets såväl som långsiktighet siktande mot djupförståelse. Ligger helt i linje med övriga satsningar, inte minst inom flygområdet inom allt från metallurgi och uthållighet och hållfasthet i material till framforskning av ny energi- och datateknologi, något som är användbart inom alla sektorer i transportsystemet dvs även för överföring av energi och data, samt inom den medicinska forskningen. Det behövs en kombination av unga ögon och redan toppresterande forskare för att våga se utanför boxen och se möjligheter öppna sig. Möjligheter som kanske inte alltid når mål men som har förutsättningar att förändra en hel del på vägen. Kräver långsiktighet och annan trygghet för den enskilde forskaren än som hittills varit fallet i Sverige.
Lägg jantelagen åt sidan, Utbildningsminister Jan Björklund på DN debatt 30 augusti 2012
Regeringen satsar på elitforskning, GP 30 augusti 2012
Regeringen satsar på elitforskning, Östgöta Correspondenten 30 augusti 2012
Regeringen satsar på elitforskning, SvD 30 augusti 2012
Regeringen satsar på elitforskning, Aftonbladet 30 augusti 2012
Man skapar inte genier med pengar och/eller utbildning. De verkliga nyskapande genierna är självgående och skapar sina alster ganska oberoende
av yttre omständigheter. Särskilt idag med internet kan vilken ambitiös person som helst få tillgång till gratis info inom sina ämnesområden. Samt lansera sina alster publikt. De verkliga genierna är inte de som leker ”Följa John” i jakten på ”Higgs partikel” eller mediokra (men berömda) vetenskapare i stil med Stephen Hawkins.
GillaGilla
Octopus2,
du har så fel som du kan ha. Tyvärr måste jag säga, för det hade varit enklare så. Svensk forskningspolitik har sedan Palme var skolminister halkat på grund av att så många politiker och beslutsfattare inte haft en ANING OM hur verkligheten blev. Du skapar inte genier, men du ser till att genier får växa redan från det att de börjar vanliga Grundskolan! Du bromsar inte för att ‘Alla skall vara med’ eller för att ‘Alla skall ha högskolebehörighet’. Du ser till att växter får växa upp i sin egen takt, inte i planekonomiska funderingar om att mängden som läser vidare ger bästa resultat!
Det sämsta som varit under senaste 40 åren i svensk forskningspolitik, har varit att de mest begåvade forskarna aldrig haft en chans att känna säkerhet i långtidsprojekt. I Frankrike är det den enskilde forskaren som fått en heltids eller halvtidstjänst garanterad under si och så många forskningsår. Anslagen till forskningen har därefter fått sökas. I Sverige har flera av våra mest begåvade genier på olika områden fått hanka sig fram med halvtid garanterad som bäst under ett läsår eller möjligen två i form av tjänster där mycket undervisning ingått och forskningen ändå har förutsatts kunna ske på som minst halvtid. Vilket lett till att de inte sett långsiktighet och vågat gå vidare med lovande forskning här. Det har varit institutionerna som med sin subjektiva värdering som ofta haft politiskt korrekta ledare som fått fördela forskningsanslagen. Känner till många genier som bromsats. En del har gett upp och omskolats till gymnasielärare. Andra har flytt Sverige för ett antal olika länder. Jantelagen har slått hårt.
Att du sedan kallar Stephen Hawkins medioker, säger att du inte haft kunskap/kapcitet eller intresse att läsa igenom det av hans forskning som finns tillgängligt, inte via nätet för där har det aldrig funnits fullständiga rapporter eller publikationer ens på science-sidor som inte är eller varit öppna för alla. Avfärda gärna Higgs partikel och visa att du inte förstår strängteori som är bland de mest solklara och lättförståliga som finns. Dvs om man orkar och kan läsa dem samt har förutsättning att förstå vad där står.
Dagens bästa exempel på Jantelagen är ditt eget inlägg. Tyvärr visar inlägget också att nutida utbildare av informationsteknik saknar full förståelse för data från grunden och inte ens vet hälften av det vi som var med när nätet byggdes upp kan om nätet. Men det var kanske det du ville bevisa?
GillaGilla
Jag verkar tillhöra din generation och började också i Folkskola för att
senare ta studentexamen på reallinjens matematiska gren och därefter
civilingenjörsexamen.
Men jag vet många spec från Folkskolan som orättvist inte kom vidare t.ex
pga att de kom från ”arbetarhem” eller felbedömdes av lärare. De fick
dock senare möjlighet läsa in gymnasiekompetens i efterhand – och några av dessa kom senare också mycket långt.
Om nu Stephen Hawking är ett stort geni, så är han väl exempel på just det jag skrev: En person som väl var medelmåttig i skolan och dessutom senare svårt handikappad – men ändå lyckades hävda sig till något jämförbart med Einstein. Han är exempel på att ”genier” är självgående och inte behöver
verka under ideala omständigheter för att lyckas.
GillaGilla
Stephen Hawkings var geni redan i skolan och utvecklade tillsammans med några andra lika matematikintresserade modeller som officiellt sägs ha tillkommit under slutet av 60-talet men som min egen lärare berättade om att var på gång redan 1965 när jag och två till räknat igenom allt som var tänkt att någon skulle hinna med t.o.m. gymnasiet (fick tyvärr gå tillbaka och räkna från 1:a ring igen för vi fick inte tillgodoräkna oss det vi läst) så vi jobbade med såväl relativitetsteorin, talteori (Fermat m.fl.) och en del beräkningar av Niels Bohr. Så självgående var han inte utan kom in på högre studier direkt där han fann likasinnade. Lyckosten.
GillaGilla
Riktiga elitforskare kan rabbla alla åar i hela Sverige i bokstavsordning1!!!
GillaGilla
Vad du Johan L missar är vad som händer när du lär in något för att rabbla. Du lär dig att tänka på ett sätt så att du kan hänga upp mycket kunskap som du snabbt kan ta fram. Det som ser ut som att rabbla alla åar, förr var det psalmer utantill, är ett av de bästa verktygen som du kan få för dina eventuellt framtida högskolestudier. Att aktivera hjärnan på ett stimulerande sätt även i skolmiljö när du inte sitter hemma med korsord. Fast å andra sidan det gör du kanske inte heller. Därav följer varför du inte förstår vikten av att även kunna rabbla utantill. Flumskolan har skördat många offer och försvårat för elever att få sin tankeverksamhet stimulerad!
GillaGilla