• Hem
  • About
  • Asylrätt enligt FN:s Mänskliga Rättigheter
  • Theories of Science
  • Studier, tips med mera (uppdaterad jan 2015)
  • Rebloggarticles from Genetiker inkl. personal comments
  • Historia

Norah4you's Weblog

Thoughts from the Swedish Westcoast

Feeds:
Inlägg
Kommentarer
« Är det bara jag,
Tom påse »

Skambud

17 april 2012 av norah4you

Youngman verkar inte förstå att om de kommit med det nu framlagda budet för själva Saab Automobile innan konkursen, så hade budet förmodligen tagits emot med öppna armar av fler än de verkliga Saabfantasterna. Nu är budet på 3,2 miljarder och icke förpliktigande utlovade 10 miljarders satsning en droppe i havet av vad som krävs i ett läge där Youngman inte får med sig GM för tillverkning av 9-5 och 9-4x på licens, vilket de skulle behöva för det är så långt ifrån klart som tänkas kan att Youngman skulle kunna få licenser att tillverka Lotusbilar i Trollhättan i en övergång. Youngman äger inte Lotus vilket tyvärr inte framgått ordentligt i svenska media. Som jag skrev i Youngman äger inte Lotus, Norah4you 13 mars 2012 : ”* Youngman inte är majoritetsägare i Lotusgruppens moderbolag Proton. Huruvida Youngman är eller inte är minoritetsägare förtäljer inte ttela.se.

* Det var Malaysiska regeringen som var majoritetsägare och det är den Malaysiska industrikoncernen DRB-Hicom som nu är det. Hur troligt är det att endera av dessa parter skulle vilja tillverka Lotusbilar i Trollhättan oavsett vilket företag som skulle få licenserna till de kostnader som det är att bygga bilar i Sverige samt därefter via dyr logistik skeppa dem bort till Asien. Hur troligt är det att inte Malaysiska staten som minst skulle försöka få motprestation av svenska staten i någon form av försäljning och/eller tekniköverföring om det trots allt skulle ske? I jämförelse med Saudi Arabien som vänster- och vänsterliberala nissar protesterar mot är Saudi Arabien betydligt mer demokrati utifrån moderna demokratibegrepp. I Saudi kan kvinnor få högre utbildning, högre statliga tjänster samt sitta i regering. Dödsstraff finns i båda länderna. ”

Att 9-3, under förutsättning att det skulle vara fritt fram att tillverka den vilket det inte är trots alla svenska mediaskriverier, skulle ha förutsättningar att bli tillräckligt efterfrågad för att det skulle vara intressant för tidigare underleverantörer som först förlorat pengar i samband med ackordet innan Muller tog över och som sedan förlorat ännu mer i den stora konkursen, det är inte realistiskt drömmande av Saabfantaster och/eller Youngman. Muller åsamkade Saab Automobile 13 miljarder i förlust. Även om Youngman skulle hosta upp 3,2 miljarder, och mot alla odds skulle få tillgång till att fortsätta använda Saabmärket och Saabnamnet, och dessutom satte in 10 miljarder på bank som garanti här i Sverige, så skulle de pengarna inte ens räcka till de uppstartningskostnader, materialkostnader och löner som behövs fram till dess högst eventuellt Phoenixplattan skulle vara ute för leverans till kund. Phonixplattan som Saabfantasterna satt sitt hopp till är redan i dagsläget hoplöst frånsprungen av ännu nyare tekniska landvindningar. Det krävs oavsett allt annat att det finns en efterfrågan på marknaden som är tillräckligt stor för att ett bilmärke skall kunna fortsätta tillverkas. Efterfrågan som är så stor att alla kostnader täcks och företaget skulle ha en realistisk möjlighet att gå med vinst. På bilmarknaden är inte efterfrågan så stor att Saab Automobile skulle ha en chans. Så enkelt är det.

Youngmans bud på Saab 3,2 miljarder, Expressen 17 april 2012
”Kinesiska Youngman får skarp kritik av tidigare rekonstruktören Guy Lofalk. Men Saabspekulanten utlovar återstart av produktionen i Trollhättan, och det svenska ombudet Johan Nylén avfärdar rykten om att bolaget bara vill komma över teknik.
Guy Lofalk pekar på utebliven finansiering från kinesiska Youngman under rekonstruktionen i en rapport inlämnad till tingsrätten. Bland annat kom aldrig den utlovade finansieringen på 70 miljoner euro under rekonstruktionens inledande skede i höstas.
”Youngman betalade alltid för lite och för sent”, sa Guy Lofalk till Dagens industri på måndagen.
”
Youngmans löfte: Det blir produktion i Trollhättan, di.se 17 april 2012
Youngman bjuder 3,2 miljarder, SvD 17 april 2012
Youngman bjuder 3,2 miljarder, DN 17 april 2012
Youngman bjuder 3,2 miljarder, GP 17 april 2012

Sedan en sak. Att bygga upp återförsäljarkedjor igen kostar bara det som minst 3-5 miljarder kronor. Reklamkostnader för att överhuvudtaget kunna ställa upp på marknaden som minst någon miljard. Youngman har som Lofalk mycket riktigt sa lovat mycket och hållit litet. De är under alla förhållanden ett år för sent ute för att framstå som trovärdiga och realistiska.

Tillägg 07.18 Youngman har lagt bud på Saab, 17 april 2012

Tja så kom det på konkursförvaltarnas pressmöte i klartext det jag försökt förmedla här hela tiden men Saabfantasterna inte verkar ha förstått att är verkligt läge:
”Enligt Bergqvist utgår de ifrån Saabs bilmodeller, men planerna hos de olika intressenterna skiljer sig åt mycket.
– Vi måste nu förhandla med dem för att buden ska bli jämförbara, sade Bergqvist.
Samtidigt betonade konkursförvaltningen att de bara utgår ifrån storleken på buden, köpesumman, och inte utvärderar om intressenterna har möjlighet att driva verksamheten vidare.
– Vi gör ingen som helst sådan utvärdering. Vi har fullgjort vår uppgift om vi lyckas sälja den här verksamheten med ett gott utfall. Det är vår uppgift. Vi kan inte ta ansvar för någon annan på marknaden och deras åtaganden, sade Hans Bergqvist.
Det betyder inte att en intressent kan tjäna på framtida utfästelser och vinna budgivningen på det.
– Nej, eftersom vi inte tar hänsyn till sådana utfästelser, slog Bergqvist fast.”
Flera bud att bygga Saab-bilar, GP 17 april 2012

Tillägg 23.27 De som fortfarande drömmer om Youngman och tror att 10 miljarder skulle räcka till att starta upp + löner under åren tills en ev. Phonixplatta är färdig ut till kund + materialkostnader + reklamkostnader + kostnader för test av ny bil m.m. de personerna bör nog läsa:

Saabsäljare i Göteborg ger upp, GP 17 april 2012
Saabsäljare i Göteborg ger upp, SvD 17 april 2012
Saabsäljare i Göteborg ger upp, DN 17 april 2012

Det hör till saken att stort antal av de återförsäljare Saab hade i USA och England gett upp tidigare. Att bygga ett nytt återförsäljarnät är inte gratis.

Share this:

  • Reddit
  • Twitter
  • E-post
  • Facebook
  • LinkedIn

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Relaterade

Publicerat i Bilindustri, Historia, Humaniora, Journalistik, Juridik, Näringsliv, Näringslivspolitik, Okategoriserat, Partipolitik, Politic, Uncategorized | Taggad DRB-Hicom, GM, Hemfosa, Konkursförvaltare, Konkurslagen, Malaysia, Malaysiska regeringen, NDRC, Proton, Saab Automobile, Saab Automobiles konkursförvaltare, Saabs Trollhättefabrik, Trollhättan, Youngman | 4 kommentarer

4 svar

  1. på 17 april 2012 den 23:12 Youngman-Lotus’ SUV med drag av SAAB « miniblogg

    […] Youngman verkar inte förstå att om de kommit med det nu framlagda budet för själva Saab Automobile innan konkursen, så hade budet förmodligen tagits emot med öppna armar av fler än de verkliga Saabfantasterna. Nu är budet på 3,2 miljarder och icke förpliktigande utlovade 10 miljarders satsning en droppe i havet av vad som krävs i ett läge där Youngman inte får med sig GM för tillverkning av 9-5 och 9-4x på licens, vilket de skulle behöva för det är så långt ifrån klart som tänkas kan att Youngman skulle kunna få licenser att tillverka Lotusbilar i Trollhättan i en övergång. via Skambud « Norah4you’s Weblog. […]

    GillaGilla


    • på 18 april 2012 den 3:11 norah4you

      Blogglänkens skrivare tycks vara förledd att tro att Lotus som Youngman utlovat att producera skulle vara en Youngman-Lotus SUV. En Lotus SUV visas på bilderna. Det är bara det att de 30.000 bilarna/år som Youngman producerar i Kina för Lotus är bilar de gör på licens. De äger inte rättigheterna eller företaget.
      Läs tidigare blogginlägg Citat Youngman äger inte Lotus, Norah4you 13 mars 2012
      ””Det är motorsajten evo som rapporterar om Youngmans samarbetspartners trubbel efter att den malaysiska regeringen, som tidigare varit majoritetsägare i Lotus-gruppens moderbolag Proton, sålt sin del till inhemska industrikoncernen DRB-Hicom. Enligt malaysiska regler innebar ägarskiftet att hela Proton-gruppen gick in i en tre månader lång fas där endast normal försäljningsaktivitet får pågå, och allt annat läggs i stort sett på is. Förutom förseningar av nya modeller ska hela Lotus framtid te sig osäker då det ännu inte är klart vad DRB-Hicom har för avsikter med bilmärket.”
      Stopp för utveckling av nya Lotus-bilar, ttela.se 12 mars 2012

      Hm. Kontentan av detta är att:
      * Youngman inte är majoritetsägare i Lotusgruppens moderbolag Proton. Huruvida Youngman är eller inte är minoritetsägare förtäljer inte ttela.se.

      * Det var Malaysiska regeringen som var majoritetsägare och det är den Malaysiska industrikoncernen DRB-Hicom som nu är det. Hur troligt är det att endera av dessa parter skulle vilja tillverka Lotusbilar i Trollhättan oavsett vilket företag som skulle få licenserna till de kostnader som det är att bygga bilar i Sverige samt därefter via dyr logistik skeppa dem bort till Asien.
      …….
      Så vad står det i EVO? ”It’s only three months since evo spent a day with the Lotus CEO at Hethel, where rumours of Proton’s desire to get rid of the British sportscar brand seemed to be effectively disproved by the fact that Bahar had just signed a new four-year contract.

      But only a few weeks later, Lotus’s future was thrown into turmoil when the Malaysian 
Government sold its 42.7 per cent stake in Proton to a large Malaysian industrial
 conglomerate (DRB-Hicom), which then bought a further seven per cent of Proton’s shares on the open market. New Lotus models temprarily on hold, evo.co.uk, 7 mars 2012”

      GillaGilla


  2. på 18 april 2012 den 8:06 Kjell Sjöström

    Blogglänkens skrivare tror ingenting, möjligen att han kan anklagas för att snoka runt för mycket i Kina-media utan att vara tillräckligt kritisk .. En av orsakerna till att jag länkade till dig var att dina skrivningar balanserar min optimism och okritisk-het. Jag vet i nuläget inte vad Youngman har för avtal med Lotus men jag antar att om man i intervjuer anger att tillverkning av suven kan komma att ske i Sverige så kan det vara sant eller en lögn. Skrivaren vet efter att ha läst akademiska avhandlingar att människa ljuger i snitt 5 ggr i timmen och eftersom jag tror att aven denna bloggs innehavare är mänsklig så tar jag allt med en nypa salt. Jag tänker fortsätta att ta mig friheten att länka till bra bloggposter . / Vänligen bloggaren KAS .

    GillaGilla


    • på 18 april 2012 den 8:16 norah4you

      Helt ok Kjell.
      Nu är det väl så att såväl Youngman som Muller under resans gång blåst upp sina rättigheter. Inte annat jag förstått.
      Lotusens framtid är ju ännu inte klar så Youngman må hoppas men det hjälper nog föga eftersom Lotusen inte har det sug efter sig som krävs för att utgöra en framtid. Saabmärket och namnet kan Lotusen knappast få och om Youngman trott att de genom att köpa Saab Automobiles konkursbo, vilket det sägs här i väst att de trott, skulle få tillgång till namnet och märket, så tror de fel och hade trott fel även om de varit ensamägare av Lotusrättigheter. Jft Spyker.

      GillaGilla



Kommentarer är stängda.

  • Sök inlägg

  • Senaste inläggen

    • Utdrag samt länk till Harkling: Gängkriminaliteten i Göteborg
    • Reblogg från Harkling: Censur på Bokmässan
    • A link to Australian Working Dog Resque
    • Telia, vakna upp det är 2016 nu!
    • Rebloggat från Harkling: Röd journalistik – mer åsikt än kunskap?
    • Utanförskap börjar i hemmet! (uppdaterad 19 Augusti 2016)
    • Utanförskap ingen ursäkt för att bränna bilar!
    • Största misstag? Aida Hadzialic (S)?????
    • Sverige var fantastiskt…. och vårt Försvar var gott.
    • Stopp och belägg. Kvinnor kan, vill och törs 2016 precis som på 70-talet
  • Senaste kommentarerna

    • norah4you om Utdrag samt länk till Harkling: Gängkriminaliteten i Göteborg
    • non-PKman om Utdrag samt länk till Harkling: Gängkriminaliteten i Göteborg
  • Mest lästa inlägg

    • Lek inte på vår gård med flyg eller ubåt! Sverige ÄR SVENSKT TERRITORIUM!
    • Nutida S och MP politiker bevisar falnande kunskapsnivå
  • Kategorier

  • Sidor

    • About
      • Aktuell debatt
        • Aktuell debatt 2014
        • Aktuell debatt t.o.m. 2013
        • Barn, föräldrar och samhället
          • Curlingföräldrar
          • V70-föräldrar
        • Eftervalsdebatt Val 2014
        • Finansstupet
        • Göteborgsröran
        • Klimathotet
          • Geologi
          • Några fakta o källor CO2-troende glömt
          • When the fox counts the chickens….
        • Mellanöster
        • Miljöfrågan
          • FAKTA SOM ALLA BÖR KÄNNA TILL
            • FACTS FOR EVERYONE TO BE AWARE OF, even those who believe in the CO-2 threat
          • Rent vatten
            • Verkligt problem – Rent Vatten
          • Stormen Sandy
        • Miljöfrågan – Rent vatten
          • Arktis historia
          • Fakta om jorden
          • True history of Greenpeace
        • Val 2014 Sverige
        • Yttrandefriheten
          • Fri- och Rättigheter BEGRÄNSNINGAR
          • When God gives love
    • Asylrätt enligt FN:s Mänskliga Rättigheter
    • Historia
      • Grönland
      • Teodrik/Theoderic den store
      • Vreta Klosters kungahistoria
    • Rebloggarticles from Genetiker inkl. personal comments
    • Studier, tips med mera (uppdaterad jan 2015)
      • Samhällskunskap
      • Studietekniska tips m.m.
        • Kurslitteratur och tilläggslitteratur
        • Matematikex. från 1 klass Realskolan
    • Theories of Science
      • Begreppsteori
      • Källkritik, källanalys sammanhang
      • Källkritisk analys – Sanning och konsekvens
      • Värdegrundteorier
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör som 256 andra, prenumerera du med.

Blogg på WordPress.com.

WPThemes.


Integritet och cookies: Den här webbplatsen använder cookies. Genom att fortsätta använda den här webbplatsen godkänner du deras användning.
Om du vill veta mer, inklusive hur du kontrollerar cookies, se: Cookie-policy
  • Följ Följer
    • Norah4you's Weblog
    • Gör sällskap med 95 andra följare
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Norah4you's Weblog
    • Anpassa
    • Följ Följer
    • Registrera
    • Logga in
    • Kopiera kortlänk
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa inlägg i läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält
%d bloggare gillar detta: