Ursäkta en stilla fråga: Hur står det till?
Är våra politiker och experter verkligen säkra på att nuvarande Göta Älvbron håller säkerhetsmässigt till en rimlig stadigvarande upprustningskostnad? Jag måste säga att när man hör hur de som jobbat och jobbar med att förstärka så att nuvarande trafik med spårvagnar och nu tillåtna lastbilar skall kunna köra säkert, och de talar om hållfasthet och säkerhetsmarginaler, så blir åtminstone jag orolig. Det kan inte vara realistiskt att i gammal 1900-tals svensk modellstil utreda frågan om brons höjd för att våra politiker är så vimmelkantiga. För vimmelkantig är i min bok de som inte sätter säkerhetsfrågan högre än segelbar höjd med eller utan öppning av broklaffar. Se till att få något visst ur vagnen. Frågan har blötts i tillräckligt många år!
Det finns ingen anledning att ha en lågbro. Tillgängligheten kan enkelt ordnas med hissar både för cyklister, fotgängare och rullstolsburna.
GillaGilla
Håller i princip med dig. Den enda anledningen jag kan se är att det är betydligt djupare och mer känslig lera än vad som politiker verkar veta. (53 meter i geologiska mätningar från 1939, mer än 50 meter enligt geologer jag pratade med när de gjorde undersökning senaste året) Skälet skulle då vara om pålning till berggrund inte skulle vara tillräckligt för tyngd av en högbro. Men det är också ända skälet. Att hålla på att vela som man gjort sedan innan Älvsborgsbron byggdes, det är inte försvarbart om man värdesätter säkerheten.
GillaGilla
Kan man inte bara bestämma sig en gång för alla för att köra båttrafiken på Nordre älv? Då får man fixa de broarna istället – det är väl bara två stycken, tror jag – och så får man fritt spelrum att bygga som man vill inne i Göteborg.
GillaGilla
En ny idé vad mig anbelangar. Ska suga och fundera på den. Lämnar funderingen vidare.
GillaGilla
De är tre, en lågbro vid fästningen, en hög motorvägsbro och så järnvägsbron. (varför finns det fortfarande bara färja för bilar där när det finns järnvägsbro inte långt därifrån??)
GillaGilla
Tack för detaljerad info Christer.
GillaGilla