• Hem
  • About
  • Asylrätt enligt FN:s Mänskliga Rättigheter
  • Theories of Science
  • Studier, tips med mera (uppdaterad jan 2015)
  • Rebloggarticles from Genetiker inkl. personal comments
  • Historia

Norah4you's Weblog

Thoughts from the Swedish Westcoast

Feeds:
Inlägg
Kommentarer
« Onsdagens dummaste inlägg!
Ord och inga visor! »

Nya Göta älvbron blir försenad….

15 mars 2012 av norah4you

Ursäkta en stilla fråga: Hur står det till?

Är våra politiker och experter verkligen säkra på att nuvarande Göta Älvbron håller säkerhetsmässigt till en rimlig stadigvarande upprustningskostnad? Jag måste säga att när man hör hur de som jobbat och jobbar med att förstärka så att nuvarande trafik med spårvagnar och nu tillåtna lastbilar skall kunna köra säkert, och de talar om hållfasthet och säkerhetsmarginaler, så blir åtminstone jag orolig. Det kan inte vara realistiskt att i gammal 1900-tals svensk modellstil utreda frågan om brons höjd för att våra politiker är så vimmelkantiga. För vimmelkantig är i min bok de som inte sätter säkerhetsfrågan högre än segelbar höjd med eller utan öppning av broklaffar. Se till att få något visst ur vagnen. Frågan har blötts i tillräckligt många år!

Nya Göta älvbron blir försenad, GP 15 mars 2012

Share this:

  • Reddit
  • Twitter
  • E-post
  • Facebook
  • LinkedIn

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Relaterade

Publicerat i Humaniora, Journalistik, Näringsliv, Okategoriserat, Politic, Uncategorized, Universitet och Högskola, Utbildning | Taggad Byggnadskonstruktion - hållfasthet, Göta Älvbron, Göteborg, Göteborgs infrastruktur, Göteborgs Kommun, Nya Göta Älvbron, Säkerhetsfrågor | 6 kommentarer

6 svar

  1. på 15 mars 2012 den 7:10 Christer Olsson

    Det finns ingen anledning att ha en lågbro. Tillgängligheten kan enkelt ordnas med hissar både för cyklister, fotgängare och rullstolsburna.

    GillaGilla


    • på 15 mars 2012 den 7:18 norah4you

      Håller i princip med dig. Den enda anledningen jag kan se är att det är betydligt djupare och mer känslig lera än vad som politiker verkar veta. (53 meter i geologiska mätningar från 1939, mer än 50 meter enligt geologer jag pratade med när de gjorde undersökning senaste året) Skälet skulle då vara om pålning till berggrund inte skulle vara tillräckligt för tyngd av en högbro. Men det är också ända skälet. Att hålla på att vela som man gjort sedan innan Älvsborgsbron byggdes, det är inte försvarbart om man värdesätter säkerheten.

      GillaGilla


  2. på 15 mars 2012 den 11:52 Börjesson

    Kan man inte bara bestämma sig en gång för alla för att köra båttrafiken på Nordre älv? Då får man fixa de broarna istället – det är väl bara två stycken, tror jag – och så får man fritt spelrum att bygga som man vill inne i Göteborg.

    GillaGilla


    • på 15 mars 2012 den 14:11 norah4you

      En ny idé vad mig anbelangar. Ska suga och fundera på den. Lämnar funderingen vidare.

      GillaGilla


    • på 15 mars 2012 den 19:17 Christer Olsson

      De är tre, en lågbro vid fästningen, en hög motorvägsbro och så järnvägsbron. (varför finns det fortfarande bara färja för bilar där när det finns järnvägsbro inte långt därifrån??)

      GillaGilla


      • på 16 mars 2012 den 0:18 norah4you

        Tack för detaljerad info Christer.

        GillaGilla



Kommentarer är stängda.

  • Sök inlägg

  • Senaste inläggen

    • Utdrag samt länk till Harkling: Gängkriminaliteten i Göteborg
    • Reblogg från Harkling: Censur på Bokmässan
    • A link to Australian Working Dog Resque
    • Telia, vakna upp det är 2016 nu!
    • Rebloggat från Harkling: Röd journalistik – mer åsikt än kunskap?
    • Utanförskap börjar i hemmet! (uppdaterad 19 Augusti 2016)
    • Utanförskap ingen ursäkt för att bränna bilar!
    • Största misstag? Aida Hadzialic (S)?????
    • Sverige var fantastiskt…. och vårt Försvar var gott.
    • Stopp och belägg. Kvinnor kan, vill och törs 2016 precis som på 70-talet
  • Senaste kommentarerna

    • norah4you om Utdrag samt länk till Harkling: Gängkriminaliteten i Göteborg
    • non-PKman om Utdrag samt länk till Harkling: Gängkriminaliteten i Göteborg
  • Mest lästa inlägg

    • Källkritisk analys - Sanning och konsekvens
    • Verklighetens havsvattennivåer
    • The real reason for flooding in Somerset Levels? Not global warming - river management
  • Kategorier

  • Sidor

    • About
      • Aktuell debatt
        • Aktuell debatt 2014
        • Aktuell debatt t.o.m. 2013
        • Barn, föräldrar och samhället
          • Curlingföräldrar
          • V70-föräldrar
        • Eftervalsdebatt Val 2014
        • Finansstupet
        • Göteborgsröran
        • Klimathotet
          • Geologi
          • Några fakta o källor CO2-troende glömt
          • When the fox counts the chickens….
        • Mellanöster
        • Miljöfrågan
          • FAKTA SOM ALLA BÖR KÄNNA TILL
            • FACTS FOR EVERYONE TO BE AWARE OF, even those who believe in the CO-2 threat
          • Rent vatten
            • Verkligt problem – Rent Vatten
          • Stormen Sandy
        • Miljöfrågan – Rent vatten
          • Arktis historia
          • Fakta om jorden
          • True history of Greenpeace
        • Val 2014 Sverige
        • Yttrandefriheten
          • Fri- och Rättigheter BEGRÄNSNINGAR
          • When God gives love
    • Asylrätt enligt FN:s Mänskliga Rättigheter
    • Historia
      • Grönland
      • Teodrik/Theoderic den store
      • Vreta Klosters kungahistoria
    • Rebloggarticles from Genetiker inkl. personal comments
    • Studier, tips med mera (uppdaterad jan 2015)
      • Samhällskunskap
      • Studietekniska tips m.m.
        • Kurslitteratur och tilläggslitteratur
        • Matematikex. från 1 klass Realskolan
    • Theories of Science
      • Begreppsteori
      • Källkritik, källanalys sammanhang
      • Källkritisk analys – Sanning och konsekvens
      • Värdegrundteorier
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör som 256 andra, prenumerera du med.

Blogg på WordPress.com.

WPThemes.


Integritet och cookies: Den här webbplatsen använder cookies. Genom att fortsätta använda den här webbplatsen godkänner du deras användning.
Om du vill veta mer, inklusive hur du kontrollerar cookies, se: Cookie-policy
  • Följ Följer
    • Norah4you's Weblog
    • Gör sällskap med 95 andra följare
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Norah4you's Weblog
    • Anpassa
    • Följ Följer
    • Registrera
    • Logga in
    • Kopiera kortlänk
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa inlägg i läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält
%d bloggare gillar detta: