att Muller aldrig läste/förstod/informerade om alla paragrafer i köpeavtal, sidoavtal och under vilka omständigheter licensavtal överhuvudtaget skulle kunna få användas. Det var många pärmar som potentiella köpare fick tillgång till i virtuella rummet. Ännu fler av Muller undertecknade dokument. Inte riktigt som Muller förutskickat enligt ryktet. Muller äger hela problemet. Ingen annan kan lastas.
Enkel genomgång för alla Saabfantaster som skyller på:
* Näringslivsminister Maud Olofsson. OM inte Maud Olofsson och hennes närmaste tjänstemän övertalat GM att inte lägga ner Saab, beslutet var redan fattat och pengar avsatta, så hade inte Spyker Muller haft en chans att få köpa. Muller äger hela det problemet.
* Alliansregeringen som helhet. GM ställde flera krav för att inte lägga ner Saab. Först och främst att svenska regeringen, dvs sittande Alliansregering, skulle gå i borgen för ett EIB-lån som enbart skulle få användas till framtida bilprojekt. Sedan ställde GM bl.a. kravet att Antonov inte skulle få komma med som ägare eller bestämmande över Saab Automobile f ö r e 2014 när det var tänkt att GM:s preferensaktier, GM:s licenser m.m. skulle fasats ut. Muller äger hela det problemet.
Inte Alliansens skyldighet eller ens juridiska rättighet att täcka upp för Muller när Muller försökte bryta det senare av honom i köpeavtalet undertecknade kravet mindre än 1 år efter köpet. Inte Alliansens fel att EIB inte bara sade nej till att ta in Antonov, återigen ett avtal undertecknat av Muller som han försökte bryta, utan även hade betänkligheter i hur de första miljardutbetalningarna av EIB-lånet använts. Muller ägde hela problemet. Att han förra påsken försökte påstå att EIB inte svarat när han visste att det var precis vad de gjort om såväl Antonov som att de (EIB) krävt godkänd redovisning av lånets användning, stoppat vidare utlåning samt krävt att Muller senast visst datum skulle börja återbetala lånet om inte fullständig och godkänd redovisning lämnats. Muller äger hela det problemet.
* Media som inte rosat utan enligt Saabfantasterna dissat Saab. OM Saab Automobiles 9-4x, ett exempel, varit så fantastisk bil, så hade kunderna varit fler än 164 (eller vad de slutligen blev) i USA. Att GM tillverkat den i Mexico för Saab Automobiles räkning skulle varit ett vinstgivande projekt – förutsatt att den varit efterfrågad och värd de pengar som krävdes för att köpa den. Problemet var att Saab Automobile missbedömt vad marknaden efterfrågade till det pris Saab Automobiles återförsäljare krävde. Det går aldrig att leva på gamla lagrar i bilvärlden. Som i fashion – One week your in – the next your out.
Dags för Saabfantasterna att växa upp. Saab Automobile har inte varit vinstgivande mer än enstaka år. Allt snack om att GM dränerade – nej tvärt om. GM stod för alla patentkostnader, stor del av kostnaderna till återförsäljare m.m. att GM:s alla dotterbolag betalade för användande av GM ägda licenser är exakt samma som sker i varje företag där moderbolaget är det som äger licenser, patent, teknik m.m.
Muller äger hela det problemet. Det är han och ingen annan som körde Saab Automobile utför och inte ens bromsade i tid utan hela tiden försökte hoppa från lånetuva till lånetuva utan att för Saabfolket förklara att alla lån måste betalas och innan dess räntan på lånen; utan att förklara att när ett företag inte har en produkt som efterfrågas i tillräckligt stor omfattning för att ge en vinst, så kan man inte låna sig ur det läget mer än mycket mycket kortsiktigt och absolut inte hålla på att dra ut på det så länge som Muller gjorde.
Turkisk Saabfrossa, GP 27 februari 2012
Turkiskt bud på Saab dras tillbaka, Expressen 28 februari 2012
Bolag drar tillbaka bud på Saab, SvD 28 februari 2012
Turkisk Saabfrossa, DN 27 februari 2012
Turkisk budgivare drar sig ur – GM vill döda Saab, 27 februari 2012 Det senare skötte Muller så bra själv.
Vad jag har hört så var det president Obama i hop med de styrande som ”tvingade” GM att sälja SAAB trots att dem helst skulle vilja lägga ned det. Anledningen var att GM inte kunde få alla ”skattemiljoner” och samtidigt avstå intäkter från en försäljning…
GillaGilla
Ernst,
Obamas utrikesminister har god kontakt och hade så sedan tidigare med såväl Maud Olofsson som Carl Bildt.
GillaGilla
I SAAB-affären finns det mycket att lära för framtiden; för den som vill hålla vara openminded i nationellt , internationellt och regionalt perspektiv.
-GM:s överfakturering av SAAB är väl dokumenterad, därmed inte sagt att GM var ute efter att sänka SAAB . Men GM:s rutiner för ”beskattning” av dotterbolag slår särskilt hårt mot ett nischföretag i bilbranschen.
-Det är förstås ingen överdrift att tala om SAAB som en klenod i västsveriges fordonskluster. Att SAAB förmodligen representerar ca 15000 jobb bara i Sverige, med underleverantörer o i säljledet är inte obetydligt.
-Alltfler teknik- branscher som är i framkanten lämnar Sverige, och de styrande sitter till synes still och höjer ögonbrynen. Jämför Astra i Södertälje och tidigare utsålda läkemedelsföretag som Pharmacia. Denna utvecklingskompetens som samtidigt innebär praktiknära forskning kan förstås inte kompenseras av fler skattefinansierade professorsstolar på universiteten.
-Mueller hade förstås förtjänster och svagheter. Förtjänsterna omfattade en till synes outsinlig entreprenörsanda, som togs sig det uttrycket att han fortsatte sina anträngningar när alla olyckskorpar på läktaren (inkl avundsjuka konkurrenter) kraxat om att det är kört. Dagens pågående konkursförhandlingar visar väl att svensk bilbyggarkonst står högt i bilvärlden. Det talas om intressenter som är beredda att satsa 15-30 miljarder i ett rekonstruerat SAAB.
-Så det som behövs nu är att alla goda krafter från näringminister Annie Lööf, som väl känner underkeverantörsledet i Gnosjö-Värnamoregionen, vidare via fd fackordförande metall och numera ordförande i det stora partiet, till finansinstitut och banker. Sistnämnda banker lär i vissa fall ha mycket välfyllda kassor som de byggt genom ökat räntegap på bolån och höjda avgifter för vanliga bankkunder. Det är uppenbart att banksektorn tar hand om det betalningsutrymme som vi löntagare fått genom senaste årens jobbavdrag och minskade staliga skatteinkomster. Men meningen var väl egentligen att dessa pengar i konsumentledet skulle gått till annat, som ökad köpkraft och därmed fler jobb . Och inte till att hålla krisande banker under armarna?
GillaGilla
Nej Olof Johan Bengt Einarsson – Någon som helst överfakturering från GM-s sida VAR DET INTE TAL OM! Tvärt om. Lär dig lite mer om ekonomi när det gäller moderbolag och dotterbolag – GM ÖSTE IN PENGAR INTE TVÄRT OM
GillaGilla
Norah4you – Jag vet genom källor på SAAB att GM skrev av en del vinster genom att lägga utgifter på SAAB. Därigenom kunde dem dra av för sina vinster i GM. SAAB blev lite som en ”slaskhink”. Därmed inte sagt att GM också pumpat in stora pengar i SAAB över åren.
GillaGilla
Glöm det Ernst,
dessa källorna känner inte till hur vad som skall och vad som inte skall faktureras resp. inte faktureras på dotterbolag. När det gäller GM och Saab, så har GM gjort helt juridiskt och moraliskt riktigt. Allt annat är snack för att fylla drömballonger.
GillaGilla
Om GM:s roll i SAAB:s uppgång o fall, kan vi säkert ha en omfattande diskussion kring.
Men nu är inte högteknologins framtid sverige inte bara en fråga om företagsekonomi, utan precis som i USA, kommer syndarna/ de passiva åskådarna på olika beslutande nivåer/ att för sent vakna och konstatera att ett SAAB med 15-20 000 arbetstillfällen vid en bilproduktion på 75000 fordon, inte var en försumbar realitet. Och med 150 000-200 000 fordon, dit SAAB:s nu vilande/avsomnade utvecklingsplan siktade, skulle givetvis ha genererat närapå lika många ytterligare arbetstillfällen i landet. Därtill bibehållna förutsättningar att utveckla bilbyggarkonsten. En del har jämfört med varvkraschen i 70-talets sverige, javisst men den avgörande skillnaden är att idag är sverige konkurrenskraftigt med hög utvecklingskompetens och medelhöga löner i produktionsledet. Inte minst tack vare att vi kunnat med turens hjälp stå utanför EURON, i avaktan på att Tyskland o Frankrike sanerar unionens randstater.
Har någon frågat grannländerna om de sörjde de nedlagda svenska varven? I dessa länder kundas höras illa dolda jubelrop. Jag menar alltså inte att en varvsanering var omotiverad, men nedläggningen som skedde rakt av innebar att i stort hela detta yrkeskunnande drog iväg utanför landet, och det blev ett ben mindre att stå på. Devalve´ringarna på den tiden skylde förstås över på både det ena och det andra om de sanningar som egentligen rådde i Sverige.
I Norge, Danmark o Finland fortsatte man att göra stora fartyg i åskilliga år och gör så än om dock i mindre skala.
Många av dagens marknadskramare- en del på extremvänsternivå, fast tvärtom-
tycks strunta i vad vi gör i landet bara kassarörelserna är optimala i företagen.
Är det någon mer än jag som noterat att det är oroande glest i många nya o gamla köpcentra, de fylls av den tomhet som kunde noteras i bland annat Chicagos köptempel år hösten 2008/2009, Chicago en del av USA som till befolkningen är lika stort som Svea rike, men bara 3 x 3 mil? Sverige är 200 x 50 mil på det bredaste stället. Vilken region/delstat av dessa två har de största avståndsfördelarna i EU respektive USA. Man kan konstatera att Sverige hör till EU:s ytterkant, med de därmed förenade risker som det innebär att vara långt från Europas olika maktcentra ( Berlin, Bryssel, Paris, London /Moskva…/).
I sverige behövs en nationell regionalpolitik, som tar tillvara den växtkraft som finns utanför Stockholm, Göteborg och Malmö.
/” ekonom, men ej marknadskramare”
GillaGilla
Olof Johan Bengt Einarsson,
svenska varven gick själva på pumpen. Något så urbota dumt, som en VD för ett av Sveriges större handelsbolag sa, som att ‘glömma’ bort att värdesäkra sina valutor som minst genom terminsaffärer, har sällan skett. Det var det och inte det som påståtts i media och skvaller som i slutända gjorde att det inte fanns en tjuven till chans att hålla svenska varven kvar. Inga småsummor. Skrämmande nonchalans.
Sedan när det gäller Saab Automobile så har de gjort liknande tavlor under åren även på senare tid och de sk. ekonomerna har inte klart att icke värdesäkrade valutor kostar och kostar till moderbolaget. Snurren
GillaGilla
Vad säger du om bankerna med huvet- under armen affärer i Baltikum, Ukraina…….(!!!), med en korrumperad gammelkommunist som president ….!!, och Gud vet alla fullständigt huvudlösa sk satsningar som fina banksektorn hittat på i sin iver att expandera och fått full hjälp av snälla staten att rädda hem med den långa tider helt helt obefintliga reproräntan. Det måste vara ett av de största skämten , klart i klass med Ebberöds bank i alla led!!
Bankerna måste höra till de största klantbolagen och som med sitt monopol övertaxerar bolånetagare med ett ökande räntegap och avgifter på allt som tänkas kan och lite till.Det finns en likhet med hur kommuner o landsting tidigare löste sina problem med återkommande skattehöjningar.
Det är för många i Sveriges ekonomi som lever gott på att lura vanligt folk, allt från banker, parkeringsbolag, elbolag, till telefonbolag etc etc och som slänger på avgifter för det ena och det andra. Och Du påstår förstås att det är den extrema marknaden som ska rädda oss . Ja utan jobbskatteavdragen hade ” gubber å kärringar ” i landet för länge sedan rest sig i sina bänkar mot vanstyret i den exklusiva krets som lever på att handla med pengar och att ta obegripliga risker med fondspararnas surt förvärvade pensionspengar.
GillaGilla
Vi har något så när samma syn Olof Johan Bengt Einarsson, när det gäller merparten av bankerna. Där är inte mycket att tillägga. Skulle önskat att det funnits något bra att säga men ack ack ack…..
GillaGilla
Saab har konkat! Muller kan knappast äga problemet.
Men upprepar du det tillräckligt många gånger så kanske det blir sant.
GillaGilla
Ja Saab har konkat, men du har missat att i en konkursförvaltares uppgifter ingår även att se till hur det gått till, dvs även de bitar där Muller äger problemet.
GillaGilla
Nu insinuerar du allt Inger, detta vet du inte något om förrän konkursförvaltarna är färdiga med sin uppgift (det lär ju ta ett tag), eller har du en kristallkula?
GillaGilla
Robert B,
nej jag insinuerar inte utan skriver exakt vad som konkursförvaltarna sagt att de påbörjat och vad media skrivit.
GillaGilla
Jag tycker att Alliansen samt fd näringslivsminister Maud Olofsson i synnerhet ska ställas till svar för att de har satt skattepengar på spel i och med att de tillät VM som bevisligen inte hade några pengar att köpa Saab och är det så som du skriver är det skrämmande att GM kan diktera villkor för våran regering
GillaGilla
Verkligen inte Robert B. Alliansen var mer eller mindre tvingad att hjälpa Saab Automobile i och med att en viss Löfven och en viss Sahlin till och med talade om att staten borde köpa Saab.
GillaGilla