• Hem
  • About
  • Asylrätt enligt FN:s Mänskliga Rättigheter
  • Theories of Science
  • Studier, tips med mera (uppdaterad jan 2015)
  • Rebloggarticles from Genetiker inkl. personal comments
  • Historia

Norah4you's Weblog

Thoughts from the Swedish Westcoast

Feeds:
Inlägg
Kommentarer
« Juholtarn förnekar sig inte
Yttrandefrihet och Tryckfrihet gäller i Sverige »

Mycket resurser? Mobbninguttalande!

15 oktober 2011 av norah4you

Vad sysslar rektorn på Djäkneskolan i Skara med?
”I dag är 13-åringen tillbaka i skolan efter att ledningen lovat extra resurser för att stoppa mobbningen. I en kommentar till Nya Lidköping-Tidningen har rektor Solveig Oscarsson tidigare sagt:
– Vi förstärker stödet ytterligare men den här pojken har redan fått mycket resurser.”
Mamman: de hotade och slog min son, GT 15 oktober 2011 Har rektorn polisanmält? Det är rektorns skyldighet att polisanmäla all form av våld mot barn. Även om våldet sker i skolan. Det är helt ointressant hur mycket resurser pojken fått – så länge inte mobbningen av pojken slutar är inte tillräckligt med resurser använda. Flytta på mobbarna och det per omgående. Det är inte tillåtet att rektor eller lärare bedömer vad som är mobbning! VET HUT!

Var i hela fridens namn har rektorn fått sin utbildning. Icke godkänt hade jag som SO-lärare gett rektorn för rektorn visar själv att rektorn inte uppfyllter betygskraven för godkänt i ämnet samhällskunskap årskurs 9. Hur i hela fridens namn kan någon nämnd tillsätta en sådan rektor?

”Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Eleven skall
– känna till grundläggande mänskliga rättigheter och skyldigheter,

– kunna reflektera över människors villkor och hur dessa skiftar utifrån kön och social och kulturell bakgrund,

– förstå de gemensamma och grundläggande demokratiska värden som vårt samhälle vilar på samt kunna tillämpa ett demokratiskt arbets- och beslutssätt,

– ha grundläggande kunskaper om det svenska styrelsesättets framväxt och samhällssystemets uppbyggnad samt förstå innebörden av det grundläggande norm- och rättssystemet i Sverige,

– ha kunskaper om internationella förhållanden samt kunna diskutera relationer och samarbete i ett globalt perspektiv,

– ha kännedom om samhällsekonomi, hushållsekonomi och privatekonomi och kunna diskutera möjliga vägar som leder mot ett hållbart samhälle såväl lokalt som globalt,

– kunna använda olika kunskapskällor samt kunna sammanställa, bearbeta, granska och värdera uppgifter och åsikter från olika källor och opinionsbildare samt redovisa resultatet.”

Svensk Grundlag kan rektorn inte heller:
”Regeringsformens 1 kap 2§
2 § Den offentliga makten ska utövas med respekt för alla människors lika värde och för den enskilda människans frihet och värdighet.

Den enskildes personliga, ekonomiska och kulturella välfärd ska vara grundläggande mål för den offentliga verksamheten. Särskilt ska det allmänna trygga rätten till arbete, bostad och utbildning samt verka för social omsorg och trygghet och för goda förutsättningar för hälsa.

Det allmänna ska främja en hållbar utveckling som leder till en god miljö för nuvarande och kommande generationer.

Det allmänna ska verka för att demokratins idéer blir vägledande inom samhällets alla områden samt värna den enskildes privatliv och familjeliv.

Det allmänna ska verka för att alla människor ska kunna uppnå delaktighet och jämlikhet i samhället och för att barns rätt tas till vara. Det allmänna ska motverka diskriminering av människor på grund av kön, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, språklig eller religiös tillhörighet, funktionshinder, sexuell läggning, ålder eller andra omständigheter som gäller den enskilde som person.

Samiska folkets och etniska, språkliga och religiösa minoriteters möjligheter att behålla och utveckla ett eget kultur- och samfundsliv ska främjas. Lag (2010:1408).”

Share this:

  • Reddit
  • Twitter
  • E-post
  • Facebook
  • LinkedIn

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Relaterade

Publicerat i Grundskola, Humaniora, Juridik, Kommunalpolitik, Politic, Samhällskunskap, Svea Rikes Lag, Uncategorized, Utbildning, Utbildningspolitik | Taggad Grundskolan, Mål och betygskriterier årskurs 9 Samhällskunskap, Regeringsformen 1 kap 2§, Skara kommun, Skollagen | 4 kommentarer

4 svar

  1. på 15 oktober 2011 den 17:30 Botwid

    Det handlar om att Sverige gör allting bakfram. De som slår och hotar en elev skall förpassas ur skolan, inte den som drabbas Förr fick man hålla en elev i örat om den misshandlat en anan elev. Känner i och för sig inte till något sådant fall från min skoltid. Däremot gav jag mig verbalt på mobbare i klassen som kastade glåpord mot någon därför att han var ”tjock”.

    Människan är en dålig art som man måste hålla efter.

    GillaGilla


    • på 16 oktober 2011 den 17:17 norah4you

      Det var andra tider förr Botwid.
      Hur går det föresten med vulkanutbrottet? Märker Ni av något?

      GillaGilla


  2. på 19 oktober 2011 den 9:22 Ingenjören

    Förr i tiden var detta någonting som uppmuntrades, kamratuppfostran kallades det till. Om man läser historier från förr eller tar en titt i en bok så kan man se att samhället fullt ut stödde de som ville ”slå ner spiken som står upp”. Men det vill ju såklart inte de som idealiserar det förflutna minnas. Att tidningarna idag tar upp det som något negativt hade aldrig hänt på den tiden…

    GillaGilla


    • på 19 oktober 2011 den 10:28 norah4you

      Varken förr i tiden (jag är född 1949) eller när jag läst historia på universitet, skrivit t.o.m. D-uppsats, har jag stött på att det du kallar kamratuppfostran skulle vara något som uppmuntrades.
      Vänligen återkom med källor.

      GillaGilla



Kommentarer är stängda.

  • Sök inlägg

  • Senaste inläggen

    • Utdrag samt länk till Harkling: Gängkriminaliteten i Göteborg
    • Reblogg från Harkling: Censur på Bokmässan
    • A link to Australian Working Dog Resque
    • Telia, vakna upp det är 2016 nu!
    • Rebloggat från Harkling: Röd journalistik – mer åsikt än kunskap?
    • Utanförskap börjar i hemmet! (uppdaterad 19 Augusti 2016)
    • Utanförskap ingen ursäkt för att bränna bilar!
    • Största misstag? Aida Hadzialic (S)?????
    • Sverige var fantastiskt…. och vårt Försvar var gott.
    • Stopp och belägg. Kvinnor kan, vill och törs 2016 precis som på 70-talet
  • Senaste kommentarerna

    • norah4you om Utdrag samt länk till Harkling: Gängkriminaliteten i Göteborg
    • non-PKman om Utdrag samt länk till Harkling: Gängkriminaliteten i Göteborg
  • Mest lästa inlägg

    • Källkritik, källanalys sammanhang
  • Kategorier

  • Sidor

    • About
      • Aktuell debatt
        • Aktuell debatt 2014
        • Aktuell debatt t.o.m. 2013
        • Barn, föräldrar och samhället
          • Curlingföräldrar
          • V70-föräldrar
        • Eftervalsdebatt Val 2014
        • Finansstupet
        • Göteborgsröran
        • Klimathotet
          • Geologi
          • Några fakta o källor CO2-troende glömt
          • When the fox counts the chickens….
        • Mellanöster
        • Miljöfrågan
          • FAKTA SOM ALLA BÖR KÄNNA TILL
            • FACTS FOR EVERYONE TO BE AWARE OF, even those who believe in the CO-2 threat
          • Rent vatten
            • Verkligt problem – Rent Vatten
          • Stormen Sandy
        • Miljöfrågan – Rent vatten
          • Arktis historia
          • Fakta om jorden
          • True history of Greenpeace
        • Val 2014 Sverige
        • Yttrandefriheten
          • Fri- och Rättigheter BEGRÄNSNINGAR
          • When God gives love
    • Asylrätt enligt FN:s Mänskliga Rättigheter
    • Historia
      • Grönland
      • Teodrik/Theoderic den store
      • Vreta Klosters kungahistoria
    • Rebloggarticles from Genetiker inkl. personal comments
    • Studier, tips med mera (uppdaterad jan 2015)
      • Samhällskunskap
      • Studietekniska tips m.m.
        • Kurslitteratur och tilläggslitteratur
        • Matematikex. från 1 klass Realskolan
    • Theories of Science
      • Begreppsteori
      • Källkritik, källanalys sammanhang
      • Källkritisk analys – Sanning och konsekvens
      • Värdegrundteorier
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör som 256 andra, prenumerera du med.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

WPThemes.


Integritet och cookies: Den här webbplatsen använder cookies. Genom att fortsätta använda den här webbplatsen godkänner du deras användning.
Om du vill veta mer, inklusive hur du kontrollerar cookies, se: Cookie-policy
  • Följ Följer
    • Norah4you's Weblog
    • Gör sällskap med 95 andra följare
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Norah4you's Weblog
    • Anpassa
    • Följ Följer
    • Registrera
    • Logga in
    • Kopiera kortlänk
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa inlägg i läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält
%d bloggare gillar detta: